Šiukšlina patys gyventojai
„Jei žmonės skundžiasi, kad vairuotojai šiukšlina Gytarių autobusų stotelėje, jie turėtų įrodyti, kad tikrai tai vairuotojų darbas, nes dabar jaučiame, kad mus kaltina nepagrįstai“, – sako Pranas. Gytarių žiedo stotelė įsikūrusi gana atokiai nuo miesto, todėl kartais vairuotojai pastebi, kaip joje patys gyventojai atvyksta išsivalyti savo automobilių. Taip pat ten mėgsta leisti laiką ir jaunimo porelės, kurie neretai ir šiukšlina. „Pats netoleruoju, kai aplink kas nors šiukšlina. Nors negaliu atsakyti už savo kolegas, ar jie taip nedaro. Kiekviename autobuse yra šiukšlių dėžės, todėl šiukšlių iššluoti tiesiog ant žemės tikrai nereikia. Manau, lauk galima iššluoti tik smėliuką, kurį lietus nuplaus – tai viskas“, – aiškino Pranas.
Sunkios sąlygos
Paklaustas, kiek tiesos yra gyventojų kaltinimuose dėl gamtinių reikalų atlikimo tiesiog stotelėje, vairuotojas sakė, kad daugiausiai problemų yra Gegužių žiedo stotelėje – ten nėra normalaus tualeto. „Gegužių žiedo stotelėje tualeto niekas nevalo ir jokių priemonių ten nepila, todėl jo vaizdas tragiškas. Manau, kad miesto Savivaldybė turėtų prižiūrėti stotelių tualetus, tačiau kažkodėl nesirūpina“, – sako Pranas. Situacijos nelengvina ir autobusų stotelėse įrengti biotualetai. Vienas jų yra Pakruojo žiedo stotelėje, tačiau, Prano teigimu, juo naudotis tenka retai, nes dažnai jis chuliganų yra nuverčiamas ir guli ant šono.
„Mūsų darbo sąlygos nėra auksinės. Kai kuriais maršrutais važiuojantys vairuotojai net neturi laiko, kada nueiti į tualetą“, – skundžiasi Pranas.
Nepritaria naujai tvarkai
Pasak Prano, vairuotojų darbą apsunkino ir naujovės. „Šiaulių naujienos“ jau rašė, kad Šiaulių miesto savivaldybės bendrovė „Busturas“, siekdama pažaboti „zuikius“ ir padidinti pelną, birželio mėnesį įvedė naują tvarką – į miesto maršrutinius autobusus privaloma įlipti tik pro priekines duris, o išlipti – pro galines ir vidurines. Išimtis taikoma tėvams su vaikiškais vežimėliais ir žmonėms su negalia. Tačiau šį pasikeitimą vairuotojai vertina skeptiškai: „Gaila matyti besigrūdančius į autobusą žmones. Jei žmogus turi nuolatinį bilietą, kodėl jis turi laukti eilėje su kitais, kurie bilietus pasižymi šalia vairuotojo esančiame komposteryje? Manau, kad kontroliuoti keleivius turėtų būti kontrolės, o ne vairuotojų darbas. Mes kiekvieno žmogaus turime laukti. Visi kol sulipa, praeina daug laiko. Manau, kad tokia tvarka nepatogi“, – teigia Pranas.
Moka papildomai
Bendrovės „Busturas“ generalinis direktorius Tomas Bielinskas sako, kad pasikeitus keleivių vežimo tvarkai iš tikrųjų padaugėjo darbo vairuotojams, tačiau už papildomą darbą yra apmokama. Kad nei vairuotojams, nei keleiviams naujoji tvarka nekeltų diskomforto, pasak R. Bielinsko, specialiai pasirinkta naujoves diegti vasarą, kada keleivių srautai yra sumažėję. „Keleiviams diskomforto pertvarka tikrai nesukėlė. Žinoma, įpročius reikėjo pakeisti. Pirmąją savaitę gavome iš gyventojų nusiskundimų, tačiau stengėmės šiems pakitimams gyventojus paruošti. Vasarą prie naujovių visi pripras, todėl rudenį, kai padaugės važiuojančių moksleivių ir studentų, bus lengviau prisitaikyti prie esamos tvarkos“, – sakė T. Bielinskas.
Parduoda daugiau bilietų
Kontrolieriai nesugeba patikrinti kiekvieno autobuso keleivio, todėl, pasak R. Bielinsko, ir buvo sugalvota pertvarka, kad keleiviai būtų įleidžiami tik pro priekines duris. Rezultatai rodo, kad jau sumažėjo „zuikių“. „Per dvi birželio savaites bilietų pardavimas autobuse išaugo 5 procentais, lyginant su gegužės mėnesiu. Palyginus 2012 metų liepos mėnesio 2 savaites su 2013 metų liepos 2 savaitėmis, parduodamų bilietų skaičius išaugo 14-16 procentų“, – teigia T. Bielinskas.
Vadovas teigia suprantantis vairuotojų nepasitenkinimą, nes vairuoti ir dar kontroliuoti kiekvieną važiuojantį keleivį sudėtinga, be to, pasitaiko labai nemandagių keleivių. Tačiau naudos turi ir vairuotojai – daugiau bilietų parduodantiems vairuotojams bendrovė moka premijas. „Pasitaiko ir dabar gudrių žmonių, kurie sugeba prasmukti nesusimokėję už kelionę, todėl reikalingi ir kontrolieriai. Juk vairuotojų pareiga – saugiai vairuoti, o tik paskui stebėti keleivius, ar jie įlipa su bilietais“, – sako generalinis direktorius. Pats T. Bielinskas teigia taip pat išbandęs naują tvarką ir tikina, kad prie jos tereikia tik priprasti: „Pastebėjau, kad laiko nesugaištama daugiau. Anksčiau reikėdavo laukti, kol visi kiti išlips, o dabar abu keleivių srautai juda atskirai, todėl gyventojams papildomų nepatogumų netenka patirti.“