Autobusą „Irisbus Citeli“ bendrovė Klaipėdos autobusų parkas bandys savaitę, į gatves paleisdamas keliais maršrutais pakaitomis – 1, 5, 11, 12 ir 18-uoju. Tai pirmasis gamtinėmis dujomis varomas autobusas, kurį Klaipėdos autobusų parkas gavo iš gamintojų, kad išbandytų ir įvertintų jo savybes. Iki šiol ne kartą bandyti įvairūs dyzelinu varomi autobusai, vienas iš tokių Klaipėdos gatvėmis važinėjo ir praėjusią savaitę.
Dalį lėšų atseikės Europos Sąjunga
Pasak įmonės Klaipėdos autobusų parko direktorės J.Daugininkienės, šiuo metu iš 70-ies miesto autobusų šeši varomi suspaustomis gamtinėmis dujomis. Dauguma autobusų yra apie 15 metų senumo. Tad, pasak specialistės, autobusus keisti modernesniais yra būtina. Anot jos, šiemet Susisiekimo ministerijoje patvirtina programa, pagal kurią Lietuvos miestų autobusų parkams atnaujinti bus ieškoma finansavimo iš Europos Sąjungos lėšų.
Programoje akcentuojami gamtosauginiai reikalavimai, kuriais remiantis autobusai turi būti varomi dujomis, elektra arba hibridiniai. „Rugpjūčio 13-ąją patvirtinta, kad Klaipėda dalyvaus šiame projekte. Dabar turime ruošti dokumentus. 85 proc. finansavimo bus iš ES fondų lėšų, o likusieji – iš autobusų parko ar savivaldybės kišenės“, – apie planus pasakojo J.Daugininkienė. Pareiškėjas šiame projekte yra Klaipėdos miesto savivaldybė, o autobusų parkas dalyvauja partnerio teisėmis.
„Kai paaiškės, ar gauname finansavimą, skelbsime konkursą. „Irisbus“ – ne vienintelė bendrovė, siūlanti išbandyti autobusus, rinksimės iš kelių variantų", – patikslino Klaipėdos autobusų parko direktorė.
Projekte planuoja dalyvauti 4 Lietuvos miestai: Vilnius, Kaunas, Šiauliai ir Panevėžys. Daugiau detalių turi paaiškėti rudenį, tačiau ne vėliau nei spalį.
Vilnius ir Klaipėda – pasirengę
„Mes turime kompresorinę dujų kolonėlę. Tokią turi ir Vilnius, o kituose miestuose jų nėra“, – apie galimybes Klaipėdos mieste važinėti gamtinėmis dujomis varomiems autobusams kalbėjo J.Daugininkienė. Pasak Klaipėdos autobusų parko direktorės, dujinis autobusas yra 20–25 proc. brangesnis nei varomas dyzelinu. Tačiau nuo ateinančių metų sausio, jei bus panaikintas dujų, naudojamų viešajam transportui, akcizas, tokius autobusus pirkti apsimokėtų.
„Pagrindinis reikalavimas, kad gautume ES lėšų, – investavimas, susijęs su ekologija, naudojamas ekologiškas kuras. Mes tam turime visas sąlygas“, – ambicijų neslėpė vadovė. Pasak jos, idealu būtų gauti tiek lėšų, kad pavyktų įsigyti apie 20 dujomis varomų autobusų. J.Daugininkienės manymu, reikia planuoti pirkti ir dyzelinu varomų autobusų. Nors ir pakankamai geros techninės būklės, kai kurie autobusai yra morališkai pasenę – vienas kitas gamintas beveik prieš 20 metų, 1991-aisiais.