„World Press Photo“ paroda. Apsilankykite
Bilietai
2018 06 12

Automobilių sukuriamos atliekos: svarbiausia – nesugalvoti „perdirbti“ patiems

Automobiliai mus patogiai, šiltai ir sausai nugabena iš taško A į tašką B. Tačiau kartu jie teršia orą, o įvairių aplinkos tvarkymo akcijų dalyviai nesunkiai įvardintų, kuri automobilio dalis dažniausiai pūpso miškuose. Savo neigiamą poveikį aplinkai galime sumažinti atsakingai tvarkydami automobilio eksploatacijos metu susidariusias atliekas ir nemėgindami jų panaudoti buityje ar „prie ūkio“. Nusidėvėjusias automobilio detales taip pat galime palikti utilizuoti autoservisui ir meistrams priminti apie šią pareigą, jei pastarieji tvirtina priešingai.
Japoniškų automobilių entuziastų susitikimas „JapMeet“
Japoniškų automobilių entuziastų susitikimas „JapMeet“ / DM Media nuotr.

Panaudota alyva – tai į pečių, tai ant tvoros

Automobilių gamintojų ir importuotojų asociacijos (AGIA) direktorė Rita Zdanevičienė sako, kad lietuviai – originalūs ir ūkiški, todėl vadinamąsias atidirbtas alyvas ar tepalus dar pritaiko ir buitiniam naudojimui.

Įvairias automobilių atliekas galima priduoti į stambiagabaričių atliekų aikšteles arba sekti Automobilių gamintojų ir importuotojų asociacijos naujienas. Ši asociacija bent kelis kartus per mėnesį skirtinguose Lietuvos miestuose ir miesteliuose rengia akcijas.

„Kai kurie juos kūrena ir taip elgiasi įmonės, pavyzdžiui, autoservisai. Aplinkosaugininkai kiekvieną rudenį vykdo akciją „Garažiukas“ – jos metu ieškomi ir baudžiami tepalus arba alyvas deginantys asmenys. Kasmet nustatoma pažeidimų“, – sakė R. Zdanevičienė.

Žmonės taip elgiasi siekdami išvengti mokesčių, kuriuos reikia sumokėti už alyvų pridavimą teisėtiems atliekų perdirbėjams.

„Originalesni žmonės alyva nusitepa tvoras, mat ši medžiaga veikia kaip geras impregnantas“, – stebėjosi pašnekovė.

Perdirbimo ir pakartotinio panaudojimo idėjos ir produktai šiuo metu Europoje vis labiau populiarėja, tačiau šiuo atveju geriausia patiems neeksperimentuoti: variklyje pabuvusi alyva yra kupina sunkiųjų metalų, kenksmingų cheminių medžiagų.

Naudota automobilio alyva
Naudota automobilio alyva

Panaudojus alyvą kokiam nors daiktui (pavyzdžiui, tvorai) padengti, teršalai lieka artimiausioje aplinkoje, gali stipriai pakenkti sveikatai.

Serviso meistrų gudrybės – ima pinigus už savo pareigas

Sumaišties į klausimą, kam priklausytų sutvarkyti, pavyzdžiui, senas automobilio detales, įneša ir nesąžiningi servisų darbutojai. Tuomet tik pačiam klientui belieka gerai žinoti savo teises.

„Perkant padangų komplektą servisas turi priimti senas padagas ir ja utilizuoti. Nemokamai! Pasitaiko tokių, kurie atsako „Ne“, arba liepia už tai sumokėti „atliekų tvarkymo mokestį“. Tai nėra legalu! Čia nėra gyventojo galvos skausmas“, – sako AGIA direktorė.

Praėjusiais metais šios organizacijos užsakymu atliktas „Spinter“ tyrimas parodė, jog nors net 81 proc. gyventojų automobilius remontuoja autoservise, jų pasirinkimui mažai įtakos daro tai, ar šis servisas tinkamai ir tvarkingai tvarko automobilių atliekas.

Akcija „Kaminukas“- deginamos panaudotos automobilių atliekos
Akcija „Kaminukas“- deginamos panaudotos automobilių atliekos

40 proc., išsiaiškinę, kad autoservisas atliekas tvarko netinkamai, jo greičiausiai arba tikrai nekeistų.

R. Zdanevičienė primena, kad šios atliekos (dauguma iš jų – pavojingos), patekę į aplinką daro žalą ne tik jai, tačiau ir žmonių sveikatai.

Įvairias automobilių atliekas galima priduoti į stambiagabaričių atliekų aikšteles arba sekti Automobilių gamintojų ir importuotojų asociacijos naujienas. Ši asociacija bent kelis kartus per mėnesį skirtinguose Lietuvos miestuose ir miesteliuose rengia akcijas. Jų metu iš gyventojų paimami seni akumuliatoriai, baterijos, visų tipų automobilių filtrai, padangos, amortizatoriai ir panaudota alyva. Kada ir kur vyksta šios akcijos galite sužinoti organizacijos puslapyje.

„Tai – pagrindinės atliekos, kurios yra žmogui pavojingos“, – sakė R. Zdanevičienė.

Pokyčiai išregistruojant automobilį

Stambiagabaričių atliekų aikštelėse iš vieno žmogaus keturios padangos per metus yra priimamos nemokamai. Retas Lietuvos gyventojas per metus „sugeneruoja“ didesnį kiekį. Tad pradėjus diskutuoti apie padangas miškuose, pašnekovė svarsto, jog tai vis dėlto – nedidelių autoservisų, kurie taupo kaštus, darbas. Už vienos tonos padangų priėmimą atliekų perdirbėjai prašo apie 100 eurų. Tai yra apie 40-50 padangų.

R. Zdanevičienė taip pat primena, jog įsigiję naują padangų komplektą senąjį galite priduoti parduotuvėje, iš kurios padangas įsigijote. Tačiau šią savo „teisę“ reikia žinoti, nes neretai paduotuvės taip pat nenori, kad jų klientai šia galimybe naudotųsi.

Senas automobilis
Senas automobilis

Kartais „atlieka“ tampa visas automobilis – tačiau kai savininkas nebenori to pripažinti, jis lieka kiurksoti užimdamas vietą kieme ir sukeldamas ne tik vizualinę, bet ir realią aplinkos taršą.

„Nuo šių metų gegužės 20-os dienos, „Regitroje“ negali išregistruoti automobilio, kol neturi jo sunaikinimo pažymėjimo. O šį gali išduoti tik legalūs automobilių ardytojai“ , – apie naujausius pokyčius informavo R. Zdanevičienė.

Detalesnę informaciją apie tai, kur atiduoti skirtingas automobilių atliekas, kuo jos mums ir gamtai kenksmingos, rasite agia.lt svetainėje.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Testas.14 klausimų apie Kauną – ar pavyks teisingai atsakyti bent į dešimt?
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs