„Mūsų verslas jau mirė. Šiuo metu vyksta likučių išpardavimas“, – situaciją „Lietuvos rytui“ Gariūnų automobilių turguje apibūdino vilnietis Pranas. Jis bando parduoti keliolika iš JAV atgabentų automobilių.
Milžiniškas Gariūnų automobilių turgus dabar padalytas į keliolika nedidelių aikštelių, kuriose išrikiuota gal kiek daugiau nei pora tūkstančių automobilių. Gerais laikais čia jų buvo dvigubai daugiau. Visa informacija apie parduodamas mašinas – rusų kalba. Kainos nurodytos eurais arba JAV doleriais. Tai suprantama – mat daugiausia automobilių pirklių į Lietuvą atvyksta iš Baltarusijos.
Iki liepos 1 dienos Baltarusijos piliečiai dar gali įsigyti ir be milžiniškų muitų įvežti į šalį užsienyje pirktas mašinas asmeniniam naudojimui. Baltarusiai skuba tuo pasinaudoti, perka mašinas su giminaičių ir pažįstamų įgaliojimais. „Po liepos 1 dienos jų turguose nebeliks, tad ir mes nebeturėsime ką čia veikti. Turguose stovės tik išperkamosios nuomos bendrovių iš klientų susigrąžintos mašinos“, – prognozavo Valdu prisistatęs mašinų pardavėjas.
Automobilių prekeiviai su ilgesiu prisimena nesenus laikus, kai kazachai, kirgizai, tadžikai, turkmėnai automobilius graibstė tiesiog nuo automobilvežių.
Tuomet, prieš porą metų, specialūs geležinkelio vagonai, pritaikyti gabenti automobilius, Lietuvoje buvo tapę tikru deficitu. Nuo praėjusių metų smarkiai padidėję muitai naudotiems automobiliams Rusijos, Kazachstano ir kitų šalių piliečius iš mūsų turgų lyg šluota iššlavė. Nuo šių metų vidurio tokie pat muitai įsigalios ir Baltarusijoje. Pirkėjų į Vilniaus pašonėje įsikūrusią turgavietę atvyksta ir iš Suomijos, Čekijos ar Ispanijos.
Tačiau tokie pirkėjai paprastai jau būna interneto svetainėje nusižiūrėję konkretų modelį, kurio kaina Lietuvoje, palyginti su įprastomis Europoje, atrodo vis dar žema. Turguje pusvelčiui parduodamus vilkikus noriai perka lenkai, rusai, rumunai, bulgarai, kirgizai, kazachai ir net ispanai.
Pavyzdžiui, naujas „Mercedes-Benz Actros“ kainuoja apie 260 tūkst. litų be mokesčių, o dvejų metų senumo – perpus pigiau.
Gariūnų prekiautojai pastebi, kad ekonomikos nuosmukis gerokai keičia ir pirkėjų nuostatas. Kadaise buvę labai populiarūs ir aiškiai demonstravę šeimininko statusą naudoti BMW X5 nieko nebedomina – juk jie neekonomiški ir brangiai kainuoja išlaikyti.
2001 metų BMW X5 galima įsigyti vos už 11 tūkst. dolerių (apie 27 tūkst. litų). Tiek pat kainuoja ir 2005 metų hibridinis „Toyota Prius“. Ekonomiškų mašinų paklausa didėja.