Nors Antikorupcijos komisijos pirmininką turėtų teikti opozicija, jų kandidatūra buvo atmetama, todėl meras pasinaudojo galimybe į šias pareigas pasiūlyti savo kandidatą, baiminantis, kad ilgiau delsiant savivaldybei gali grėsti tiesioginis valdymas.
Įstatymas numato, jog kandidatūrą į Antikorupcijos komisijos pirmininkus teikia savivaldybės tarybos opozicija, o meras ją teikti iš komisijos narių gali tik tuo atveju, jei opozicija kandidatūros nepasiūlo. Teisės aktai numato galimybę savivaldybėse įvesti tiesioginį centrinės valdžios valdymą, jei per nustatytą laiką nepaskiriami savivaldybių komisijų vadovai.
Kaip posėdžio metu informavo tarybos sekretoriatas, dėl šios kandidatūros buvo kreiptasi į opoziciją ir merui trečią kartą pateikta liberalės Alinos Velykienės kandidatūra.
Tačiau Klaipėdos savivaldybės tarybos reglamentas nurodo, kad ta pati kandidatūra gali būti teikiama tik du kartus, todėl ketvirtadienį savo kandidatą pateikė meras.
„Šiandien teikimas tos personalijos sąlygotas daugelio kitų aplinkybių ir jeigu jūs manote, kad išprovokuosite mane pažeisti reglamentą, tikrai to nepavyks“, – kalbėjo meras Vytautas Grubliauskas.
Jis žadėjo, kad prie šio klausimo bus galima grįžti ateityje, jeigu opozicija pasiūlys savo kandidatą.
„Tačiau šiandieną šita komisija turi būti suformuota norint atlikti visas tarybai priklausančias pareigas“, – pabrėžė meras.
Vyriausybės atstovė pastabų neturi
Opozicijoje esanti Lietuvos centro partijos narė Nina Puteikienė kreipėsi į Vyriausybės atstovę, klausdama, ar tokia situacija neprieštarauja įstatymams.
„Mūsų reglamentas tikriausiai neatitinka įstatymo, jeigu jis varžo opozicijos teisę ir sudaro pagrindą pozicijai vadovauti ne įstatymu, o jėgos pozicijomis“, – kalbėjo tarybos narė.
Vyriausybės atstovė Klaipėdos apskrityje Daiva Kerekeš tvirtino pastabų valdantiesiems neturinti, nes jie procedūras atlieka pagal galiojantį reglamentą.
„Jeigu vienos savivaldybės įsiveda apribojimą, tai jos vadovaujasi reglamentu su apribojimu, jeigu kitų savivaldybių tarybų reglamentai nenumato tokio apribojimo, tada jo nėra“, – sakė D.Kerekeš.
„Šiuo atveju mes pastabų neturime“, – pridūrė ji.
Liberalas Saulius Budinas teigė, kad šie atsakymai neįtikino ir žadėjo, kad opozicija kreipsis išaiškinimo į administracinį teismą.
Klaipėdos savivaldybės tarybos reglamentas nurodo, kad ta pati kandidatūra gali būti teikiama tik du kartus, todėl ketvirtadienį savo kandidatą pateikė meras.
Opozicija šį klausimą siūlė atidėti, motyvuodama tuo, jog posėdyje nėra paties kandidato vadovauti komisijai ir nėra galimybės užduoti jam klausimų.
„Ir galbūt sulaukti tiesioginio valdymo?“, – į šį siūlymą replikavo meras V.Grubliauskas.
Opozicijos siūlymui nebuvo pritarta, todėl jie paskelbė nedalyvausiantys balsavime.
Slapto balsavimo metu visi 16 jame dalyvavusių tarybos narių palaikė pateiktą kandidatūrą.
Klaipėdos savivaldybės taryboje yra 31 narys.
Panevėžyje ir Širvintų rajone grėsmės liko
Vidaus reikalų ministerija įspėjo dėl tiesioginio valdymo grėsmės Panevėžio miesto ir Širvintų rajono savivaldybes, jos taip pat nėra paskyrusios Etikos komisijos pirmininkų. Širvintų savivaldybė turėtų šį klausimą spręsti penktadienį.
Tuo metu Panevėžio politikai valdančiųjų balsais ketvirtadienį trečiąkart atmetė rinkimų komiteto „Kurkime jaukų miestą KARTU“ Viktorijos Polzunovaitės kandidatūrą.
Jos kolega Rimantas Ridikas sako, kad valdantieji, atmesdami opozicijos kandidatę be svaresnių argumentų „piktnaudžiauja savo galiomis“.
„Esą per jauna. Iš tiesų, skamba kaip diskriminacija dėl amžiaus. Juolab, kad esame turėję ir jaunesnį tarybos narį, sėkmingai vadovavusį komitetui. Turime jauną vicemerą – berods, amžius netrukdo eiti pareigų“, – tvirtino opozicijos atstovas.
Siekdami atkurti paralyžiuotos Etikos komisijos darbą, Panevėžio politikai ketvirtadienį pakeitė jos sudarymo tvarką, kad tarybai nepatvirtinus pirmininko, pirmąjį komisijos posėdį galėtų šaukti vyriausiasis pagal amžių komisijos narys, vėliau komisija patvirtintų pavaduotoją, kuris atliktų pirmininko funkcijas.
Tačiau Vyriausybės atstovo Panevėžio apskrityje tarnyba pabrėžia, kad šie pakeitimai neleis išvengti tiesioginio valdymo, jei ir toliau taryba nesutars dėl Etikos komisijos vadovo.