Dviračių krūvos
Kaip 15min rašė rugsėjo pabaigoje, Raigardo pasienio punkto prieigos nusėtos dviračiais – jie tiesiog sumesti pakelėje, tačiau aktyviai naudojami. Čia gausiai paliekama ir automobilių, daugiausia su lenkiškais arba baltarusiškais registracijos numeriais.
Tuomet Druskininkų pasienio užkardos vadas Andrius Beloručkinas 15min paaiškino, kas ir kodėl čia palieka dviračius.
Visų pirma, Europos Sąjungoje, tad – ir Lietuvoje, nebegalioja Baltarusijos ir Rusijos transporto priemonių draudimas, kaip ir Lietuvos draudimas nebegalioja tose šalyse. Taigi, sieną kertant automobiliu, tenka turėti du draudimus, tad žmonės esą bando gudrauti taupydami pinigus.
A.Beloručkino teigimu, keliaujantieji pasilieka automobilius, pavyzdžiui, su lenkiška registracija, pasienio punkto prieigose ir tada sieną kerta dviračiais, o Baltarusijoje jau irgi gali stovėti paliktas automobilis, pavyzdžiui, baltarusiškais numeriais.
Dar viena priežastis – Baltarusijos pasieniečiai nepraleidžia keliaujančiųjų pėsčiomis.
„Baltarusiai jau nuo 2016 metų nepraleidžia pėsčiųjų, tik su transporto priemonėmis, tai būtent – žmonės važiuoja su dviračiais (...) Dviračiais jie pagreitina sienos kirtimą, kadangi jie nestovi eilėje prieš pasienio kontrolės punktą – jie važiuoja iki užtvaro, kur paskui jau stoja į eilę ir važiuoja nustatyta tvarka“, – pasakojo A.Beloručkinas.
Eilės – jau tik bendros
Tačiau, anot baltarusių, šis patogumas baigėsi – dabar esą dviratininkams teksią stovėti valandų valandas bendrose eilėse.
Kaip remdamasis autogrodno.by rašo belsat.eu, tuos, kurie dviračiais kerta sieną Raigardo (iš Baltarusijos pusės – Privalka) ir Šalčininkų (Benekainys) punktuose, neseniai pradėjo kreipti į bendrąją eilę su automobiliais.
Anksčiau dviratininkai šiuose sienos perėjimo punktuose esą apvažiuodavo užtvarą ir eidavo tiesiai prie sienos apsaugos kontrolės langelio.
„Prieš kelis mėnesius bent jau Šalčininkų punkte pastatė ženklą „Vieta laukti pėstiesiems/dviratininkas“ ir prašė laukti, kada juos pasieniečiai pakvies. Bet bent jau nuo lapkričio 9-osios ženklo nebėra, o dviratininkai turi laukti bendroje eilėje: ES piliečiai vienoje, kiti – kitoje eilėje“, – rašo belsat.eu.
Autogrodno.by savo ruožtu dalijasi skaitytojo nuomone, esą dviratininkams-ES piliečiams dabar geriau, nes jiems skirta eilė neretai yra tuščia. O štai kitiems teksią daug valandų stovėti lauke.
Belsat.eu rašo, esą nei Lietuvos Valstybės sienos apsaugos tarnyba (VSAT), nei kitos oficialios Lietuvos institucijos apie tokius pokyčius nepranešė. Tačiau žinia apie tai sklinda socialiniuose tinkluose, kur pabrėžiama, kad bendrose eilėse dviratininkai stovi ir kitur pasienyje.
Juose dalijamasi ir nuotrauka, kurioje – keli dviratininkai, laukiantys eilėje šalia automobilių.
Tvarka nėra nauja
VSAT atstovas Giedrius Mišutis 15min patvirtino, kad išties dviratininkai stovi bendrose eilėse pasienyje su Baltarusija, tačiau bent jau dalyje sienos perėjimo punktų tai nėra jokia naujiena – tokia tvarka galiojanti jau ne vieną mėnesį. Taip esą nebelieka galimybės piktnaudžiauti dviratininkams kursuojant pirmyn atgal aplenkiant automobilių eiles.
„Raigardo punkte nuo kovo ta tvarka galioja, Medininkuose – apie metus. Šalčininkuose tik nauja, nes įvedė tik šių metų lapkričio 8 d., gal todėl čia Baltarusijos pusėje atsirado tų reakcijų. Lavoriškių punkte tų dviratininkų yra nedaug, problemos ten nėra.
Pagrindiniai punktai, kur jie važiuoja, yra Raigardas ir Šalčininkai“, – sakė G.Mišutis.
Savaime čia nieko blogo, bet kai reiškinys masinis, atsiranda problema, kad, tarkim, eilėje šeima su vaikais laukia, o atvažiuoja 15 dviratininkų ir vienas po kito lenkia. Čia tikrai atsiranda piktnaudžiavimo.
Jo teigimu, priežastys, kodėl važiuojama per sieną dviračiu, būtent tos, kur minėtos – mėginimas taupyti. Ir laikas, nes tokiu būdu kirsti sieną būdavo daug greičiau.
„Savaime čia nieko blogo nėra, bet kai reiškinys pasidaro masinis, atsiranda problema, kad, tarkim, eilėje šeima su vaikais laukia valandą ar dvi, o atvažiuoja 15 dviratininkų ir vienas po kito lenkia. Čia tikrai atsiranda piktnaudžiavimo.
Piktnaudžiavimo yra ir dėl to, kad, ypač Šalčininkų punkte tas pastebima, kur daug dviračių, šalikelėje šiuo metu apie šimtas prikabintų laukia, tie kursuotojai nuvažiuoja su dviračiu į artimiausią parduotuvę, apsiperka leistiną kiekį, vadinamą krepšelį – litras stipraus alkoholio, du pakeliai cigarečių, gal dar kokį vaistą, ir grįžta. Jie kursuoja kaip į darbą kasdien, lenkdami tuos žmones, kurie laukia normaliai važiuodami. Toks piktnaudžiavimas.
Tos priežastys ir lėmė, kad visi statomi į bendrą eilę. Lygiai taip pat turi būti tikrinami ir t.t.“, – aiškino G.Mišutis.
VSAT atstovas šypteli, kad šie „dviratininkai“ tikrai nėra turistai, keliaujantys dviračiais.
Dar vienas „versliukas“, kai žmonės naudojasi dviračiu greičiau kirsdami sieną, yra automobilių perpardavimas – varinėtojai iš ten atvažiuoja iš ten su dviračiu, tarkim, iki Medininkų punkto. Čia gauna mašiną, ją nuvaro į Baltarusiją, ten prie punkto ją palieka. Ir vėl su dviračiu atvažiuoja į Lietuvą.
„Taip jis apeina eilėje laukiančius. Tie dviratininkai nėra tarp tų, kurie turėtų vykti be eilės, kaip diplomatai, šeimos su mažamečiais vaikais, gendantys kroviniai ir t.t. Todėl jie privalo laukti bendroje eilėje. Nes jau atsirado to reiškinio masiškumas.
Dviratininkas yra eismo dalyvis, kaip ir bet kokios kitos transporto priemonės vairuotojas. Todėl ypatingų privilegijų kitų eismo dalyvių atžvilgiu jis neturėtų įgyti ar tuo piktnaudžiauti“, – kalbėjo G.Mišutis.
Baltarusiai guodžiasi, kad Baltarusijos pusėje dviratininkams kyla kitokių problemų – dviračiams aikštelės nėra, o paliktus pririštus prie medžių dviračius tiesiog surenka ir išveža.