Kitą savaitę PSP organizuoja mokymus jaunimui psichikos sveikatos raštingumo tema ir tarp paskaitų ketina dalyviams pasiūlyti kavos. Tad iš internetinės parduotuvės Barbora.lt sumanė užsakyti reikiamų produktų.
Tačiau sulaukė atsakymo, panašu, ironiškai tinkančio prie mokymų temos – „Barboros“ atstovai pareiškė prekių nepristatysią, nes ligoninės adresas yra blokuojamas.
„Norime informuoti, kad užsakymus klientams į ligonines pristatome (išskyrus psichiatrines, infekcines ir pan.). Kadangi jūsų adresu yra psichiatrinė ligoninė, šis adresas blokuojamas. Rekomenduojame pasirinkti kitą artimiausią adresą ir užsakymą atsiimti iš jo“, – rašome atsakyme.
Galvojame, gal ir „Barborai“ reikėtų tokių mokymų, – teigia A.Auškalnytė.
Anot PSP atstovės, psichikos sveikatos specialistės Aurelijos Auškalnytės, nėra aišku, kokie motyvai skatina internetinę parduotuvę taip elgtis. Kartu ji teigia mananti, kad galbūt po šios bendrovės pozicija slypi tam tikra visuomenėje esanti psichikos sveikatos stigma.
„Žiūrint iš mūsų perspektyvos atrodo, kad tai galimai diskriminuoja žmones, kurie būtent gydosi psichikos sveikatos centre. Arba netgi ten dirba, nes jie irgi gali norėti užsisakyti tas prekes. Kodėl taip yra? Galbūt buvo kažkoks incidentas ar kažkokia kita situacija? Bet argi jų nebuvo kitomis aplinkybėmis? Todėl, tikėtina, prie situacijos prisideda įsivaizdavimas, kad psichikos sveikatos sunkumų turintys žmonės yra pavojingesni, grėsmingesni už kitus, kas yra mitas ir netiesa“, – 15min sako psichikos sveikatos specialistė.
„Galvojame, gal ir „Barborai“ reikėtų tokių mokymų. Juose ir kalbėtume apie tai, kas yra psichikos sveikata ir su kuo ji susijusi, nesusijusi, ir kokie mitai apie tai sklaido, kas yra sutrikimai. Nes žmonės labai dažnai neteisingai įsivaizduoja, kaip atrodo žmogus, turintis sveikatos psichikos sutrikimą“, – teigia A.Auškalnytė.
Turėtų išsiaiškinti, kas užsako prekes
Produktų, o kartu ir maisto pristatymas nurodytu adresu yra restoranų kasdienybė, bet, anot Lietuvos viešbučių ir restoranų asociacijos vadovės Evaldos Šidlauskienės, ši situacija – išskirtinė. Siekiant ją išspręsti darniai, anot pašnekovės, reikėtų išsiaiškinti, kas užsako prekes, ir tada nuspręsti dėl pristatymo. Kita vertus, ji supranta ir „Barboros“ rūpestį.
„Žinote, gali būti kieno nors fantazija arba noras, arba gali būti realus užsakymas. Reikėtų pasitikslinti, ar tikrai tas užsakymas yra realus ir ar galima jį atvežti. Mes restoranuose tikrai neskirstom, ar vaikai, ar ligoniai, ar kokios įstaigos. Yra vežama visur“, – sako ji ir priduria, kad prekes užsakyti ligoninės adresu gali ne tik pacientai, bet ir giminės ar artimieji.
Nepristato ten, kur negali patekti
Anot internetinės parduotuvės Barbora.lt vadovo Andriaus Mikalausko, jeigu kurjeriams tenka pristatyti prekes į ligonines, įprastai jos atvežamos iki durų, kur jas turi priimti patys pacientai.
Jeigu ligoninėse pacientams produktų atiduoti nėra galimybės, tokių įstaigų adresai yra automatiškai blokuojami.
„Į ligoninių vidų mūsų darbuotojai neina dėl pačių klientų (pacientų) saugumo ir higienos. Deja, yra ligoninių, kurių pacientams dažnai yra neleidžiama išeiti iš ligoninės patalpų (tarp jų infekcinės bei psichiatrinės ligoninės). Dėl šios priežasties klientai neturi galimybės atsiimti užsakymų ir į jas užsakymai nėra vežami, o ligoninių adresai automatiškai blokuojami sistemoje, kad būtų išvengta nesusipratimų“, – atsiųstame atsakyme teigia A.Mikalauskas.
Paprašytas plačiau pakomentuoti, kaip „Barbora“ nusprendžia, ar prekes užsako pacientas ar, pavyzdžiui, įstaigoje dirbantis darbuotojas, A.Mikalauskas tikina, kad klientų neskirsto.
„Gerbdami klientų privatumą, mes neskirstome jų į ligoninių pacientus, juos lankančius artimuosius ar medikus ir visiems sudarome vienodas sąlygas užsisakyti ir atsiimti prekes“, – teigia jis.
„Tarp „Barboros“ klientų yra nemažai ir fizinę, ir psichinę negalią turinčių žmonių, kuriems prekes pristatome į namus. Keletui klientų, turintiems judėjimo negalią ir gyvenantiems vieniems, mūsų kurjeriai net sudeda prekes į šaldytuvą. (...) Todėl tose ligoninėse, į kurias prekių nepristatome, esantys ir į lauką galintys išeiti žmonės prekes užsisako šalia esančiu adresu, kur jiems prekes perduoda „Barboros“ kurjeriai“, – prideda įmonės direktorius.
Jo teigimu, po nesėkmingų pristatymo atvejų buvo nuspręsta užblokuoti šiuos adresus:
- Birutės g. 1, Vilnius – Žvėryno infekcinių ligų stacionaras;
- Žolyno g. 16, Vilnius – Vaistams jautrios tuberkuliozės skyrius (vietoj Suaugusiųjų tuberkuliozės skyriaus);
- Širvio g. 5, Vilnius – Vaistams atsparios tuberkuliozės skyrius;
- S.Dariaus ir S. Girėno g. 48, Kaunas – RKL Psichiatrijos klinika, Aleksoto skyrius;
- A.Kriščiūno g. 2, Samylų sen. Kauno raj – RKL Psichiatrijos klinika Marių sektorius;
- Šilainių pl. 21, Kaunas – Romainių tuberkuliozės ligoninė.
Ar diskriminuojanti pozicija, spręs kitą savaitę
Kreipimąsi dėl šio incidento yra gavusi Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba.
Savo atsakyme į 15min užklausą tarnybos atstovas Donatas Paulauskas teigė, kad sprendimas, ar pradėti tyrimą, bus priimtas kitą savaitę.
„Sprendžiant iš socialiniame tinkle pateiktos informacijos, įžvelgiame galimos diskriminacijos dėl negalios požymius. (...) Pirmadienį svarstysime, ar pradėti tyrimą dėl galimo Lygių galimybių įstatymo pažeidimo“, – sako komunikacijos skyriaus vyresnysis patarėjas.