Ant neseniai atkurtos piliavietės rytinės kurtinos sienos netikėtai atsiradęs margas piešinys internete sukėlė karštas diskusijas. Vieni juo piktinosi, kiti žavėjosi tokiu drąsiu sprendimu.
Margą piešinį, kuriame pavaizduotos jūros žolės, nieko netrukdomas 3 dienas kūrė festivalio dalyvis menininkas iš Sardinijos (Italija) Tellas. Baigęs piešinį menininkas iškeliavo tęsti darbų į Australiją, o Lietuvoje užvirė aistros.
Po šio kuriozo, festivalio organizatoriai gavo įspėjimą ir terminą uždažyti „tepliones“ iki liepos 1 d., kitaip bus skiriama bauda. Internete pasipylė daugybė komentarų ir diskusijų: bausti festivalio organizatorius ar palikti piešinį. Didele persvara miestiečiai socialiniuose tinkluose tikino, kad piešinys nedarko kultūrinio paveldo zonoje esančios kurtinos sienos – atvirkščiai ją tik puošia. Komentatoriai prašė piešinį palikti, kritikavo savivaldybę ir biurokratines sistemas. Nepritariantiesiems neįtiko italų menininko Tellas sukurtas piešinys, konceptas, pasirinkta vieta.
„Tai buvo nuobodi beveidė, balta betono siena. Per naktį buvo padaryta geriau nei per metus besitęsiančius projektavimo metus“
„Gražu, bet ne tokioje vietoje. Plika siena irgi be ryšio, bet geriau būtų kažkaip neautraliai išspręstas jos klausimas. Pas mus ir taip istorinių vietų mažai...“
„Iki grafyčio tas pilkas podjezdas atrodė kaip durys į krematoriumą“, – socialinime tinkle Facebook įvairiai reagavo komentatoriai.
Šalia piešinio žmonės darė asmenukes, rengė protesto koncertus. Asmenukes darėsi žinomi visuomenės veikėjai, tarp jų – miesto meras Vytautas Grubliauskas su žmona.
Festivalis EDIT Klaipėda Street Art trečiadienį sukvietė įvairių sričių atstovus į viešą diskusiją KKKC Parodų rūmuose, kurioje svarstė piliavietės sienos klausimą bei sudėtingą leidimų meno kūriniams mieste išdavimo tvarką, kuri dažnai stabdo kūrybingumą.
Diskusijoje dalyvavo vicemeras Artūras Šulcas, miesto dailininkas Mindaugas Petrulis, architektų sąjungos Klaipėdos skyriaus pirmininkas Vaidotas Dapkevičius, Kultūros komunikacijų centro direktorius Ignas Kazakevičius, Menų zonos vadovas Darius Vaičekauskas, istorikas Vasilijus Safronovas, ugdymo ir kultūros departamento direktorė, miesto įvaizdžio komisijos pirmininkė Nijolė Laužikienė bei festivalio kuratorės.
„Miestas – tai urbanistinis tekstas ir jį tyrinėdami bandome pasiūlyti redakcijas miesto tam tikroms vietoms, kurias paliekame miestui ir miestiečiams spręsti, ar jiems tos redakcijos priimtinos, ar jas pasilikti, ar keisti kartais išprovokuojant diskusijas – kas ir yra vienas iš festivalių tikslų“, – diskusijoje pasakojo festivalio EDIT Street Art kuratorė Ūla Ambrasaitė.
Festivalio organizatoriai pristatė savo 5 metus vykdomus viešo meno projektus sostinėje, aiškino sudėtingų leidimų procedūras sostinėje, aiškinosi, kokia padėtis Klaipėdos mieste. Pasakojo apie gatvės meną pasauliniu mastu, demonstravo panašius precendentus pasaulyje.
„34 punkto 7 papunktis draudžia rašinėti, braižyti ar kaip kitaip teplioti pastatus ar tvoras, kitus statinius ar įrenginius. Tai pirmas įspėjimas už tepliones per penkerius festivalio metus, nors tikrai ne visi darbai atlikti gavus leidimus“, – Viešosios tvarkos įstatymą citavo ir ironizavo festivalio kuratoriai.
Tačiau su festivalio organizatorių kritika miesto savivaldybei Klaipėdos miesto dailininkas Mindaugas Petrulis nenorėjo sutikti.
„Prie ko čia miestas? Arba mes žaidžiam pagal taisykles arba mes žaidžiam be taisyklių“,– piktinosi M. Petrulis.
Klaipėdos vicemeras Artūras Šulcas sako tikėjęsis rimtesnės provokacijos iš festivalio organizatorių ir džiaugiasi, kad tokie projektai telkia miesto bendruomenę diskusijai.
„Aš tikėjausi provokacijos kur kas rimtesnės. Internetas dūzgia, bet, žmonės, – nieko jūs čia nepadarėt. Ar čia provokacija ir gėda? Iš tikrųjų, provokacijų reikėtų geresnių. Jei tai būtų provokacija, kraujotaka būtų netokia. Pagaliau pradėjom kalbėti apie kultūros dalykus, gal pradėsim apie kultūrą šnekėti plačiąja prasme?“, – situaciją vaizdingai komentavo A. Šulcas.
Klaipėdos kultūrų komunikacijų centro direktorius Ignas Kazakevičius pabrėžė, kad į šiuos gatvės meno kūrinius nereikėtų žvelgti kaip į strytartą. Pasak jo, tai labiau miesto dekoracija.
„Projektai kurie bus realizuoti šio projekto metu, jau nupirkti. Jie neturi revoliucines vertės. Taip jie yra strytarto formos, bet žanras daugiau yra dekoratyvus. Reiktų turėti kažkokią pogrindinę organizaciją, kuri pasakytų miestui, kad reikia tokia dalyko, ir tai jį pagyvintų,“ – futuristiškai kalbėjo I.Kazakevičius.
„Ar menas, kuris atsiranda su leidimais yra visuotinis gėris, ar menas be leidimų yra visuotinis blogis? Turbūt visiems aišku, kad ne. Ar norėtų Klaipėda būti miestu, kuris į tai žiuri liberaliau ir leidžia atsirasti dalykams, o po to žiūrėti, ar jie tinkami, ar netinkami. Gal tai būtų labiau progresyvus kelias?“ – savivaldybės sprendimus kvestionavo festivalio kuratorė Ūla Ambrasaitė
Diskusija vyko simboliškoje vietoje – KKKC centro Parodų rūmuose, kur vyksta paroda, ieškanti tikrųjų Klaipėdos simbolių „Vietiniai simboliai – Klaipėdos veidas“. Joje eksponuojamos skulptūros, pastebėjo Klaipėdos miesto vicemeras A. Šulcas, daugiausia – dovanos miestui. Festivalio kuratorėms spontaniškai kilo mintis italų menininko kūrinį įteisinti kaip dovaną miestui.
Klaipėdos savivaldybės Ugdymo ir kultūros departamento direktorė, miesto įvaizdžio komisijos pirmininkė Nijolė Laužikienė siūlė, kad festivalio organizatoriai dar kartą kreiptųsi ir prašytų pratęsti piešinio panaikinimo terminą.
Visą diskusijos įrašą rasite festivalio socialiniame tinkle www.fb.com/editstreetart.
Penktadienį festivalio organizatoriai kviečia į dar vieną susitikimą. Šįkart su festivalio menininkais – iš Klaipėdos kilusiu ABran ir iš Lenkijos atvykusiu Seikon. Pokalbį ves ir savo koncertinę programą atliks Žygimantas Kudirka-Mesijus. Žygimantas yra Europos slemo čempionato nugalėtojas, sidabriniu Kanų liūtu apdovanotas, ezoterinio repo atstovas, labiau žinomas labiau kaip MC Mesijus. Susitikimas prasidės birželio 16 d, 21 val., Menų Zonoje prie Klaipėdos kultūrų komunikacijų centro Parodų rūmų.