15min redakciją pasiekė susirūpinusių Lietuvos sveikatos mokslų universiteto (LSMU) studentų raštas, kuriame piktinamasi šių metų baigiamojo medicinos egzamino, vykusio birželio 25 dieną, organizavimu, vedimu bei pakeistomis vertinimo taisyklėmis, sudarančiomis neva geresnes sąlygas Vilniaus universiteto (VU) absolventams kovoti dėl vietų rezidentūroje.
„Šis egzaminas neparodo turimų medicinos srities žinių, atskleidžia nebent žmogaus gebėjimą „iškalti“ atsakymus: LSMU sistemoje yra pateikti klausimai, iš kurių 200 reikia atsakyti baigiamojo egzamino metu. Šiemet karantinas pakoregavo šio egzamino organizavimo planus. LSMU pranešė, kad pasibaigus karantinui jį laikysime nuotoliniu būdu. O, svarbiausia, nereikės nei vaizdo kamerų, nei mikrofonų, kurie nuotolinio bendravimo platformose tiesioginės transliacijos metu galėtų užtikrinti akademinį sąžiningumą ir kartu tikimybę, kad maksimalų balų skaičių surinks tik geriausiai klausimus išmokę studentai“, – rašoma LSMU studentų rašte.
Jame taip pat teigiama, kad, LSMU apklausos duomenimis, didžioji dalis studentų palaikė sprendimą laikyti egzaminą be vaizdo ir garso priemonių, tačiau ši apklausa, dekano žodžiais, kaip teigia skundo autoriai, nieko nereiškė, nes, remiantis asmens duomenų apsaugos įstatymu, universitetas neturi teisės stebėti privačios gyvenimo vietos.
„Ironiška, kad motyvacinių pokalbių dėl stojimo į rezidentūros studijas metu apie asmens duomenų apsaugą buvo pamiršta ir visa komisija galėjo tiek stebėti studento gyvenamąją vietą, tiek ją pakomentuoti“, – rašte ironizavo nepatenkinti studentai.
Taigi žmonės, surinkę 99 proc., gauna 8.
Teigia, kad pažeidžiamos universiteto vertybės
Suprantama, egzamino laikymas be kamerų ir mikrofonų daugeliui studentų atrodė patraukliai, vertinant tai, kad kolegos Vilniaus universitete turėjo būtent tokias egzamino laikymo sąlygas ir gavo gerus įvertinimus. Tačiau niekas iš LSMU studentų nesitikėjo, kad baigiamojo egzamino vertinimo sistema staiga pasikeis ir kiekvienas neatsakytas klausimas vertinimą numuš 10 proc. ar daugiau, kai anksčiau laikę šį egzaminą studentai galėdavo klaidingai atsakyti net į 5 klausimus ir vistiek gauti maksimalų įvertinimą.
Egzamino laikymas, kai niekas egzaminuojamojo nestebi, skundo autorių teigimu, prieštarauja pačioms universiteto vertybėms, tokioms kaip „sąžininga konkurencija“, „akademinė etika“. Dabartinė situacija neva sudaro visas sąlygas sukčiauti.
„Išlaikyti vienodus standartus, galimybę konkuruoti yra labai svarbu. Na, bet LSMU nebūtų LSMU, jei nesugebėtų nustebinti savo studentų. Pirmiausia darbo dieną prieš egzaminą buvo gautas raštas, kuriame paaiškinta, kad jei strigs sistema – studentai laikys egzaminą universiteto patalpose. Tai dabar jau galima laikyti universitete? Kodėl to negalime daryti visi? Vėl neišlaikomas lygybės principas, nes vieni galės naudotis pagalbinėmis priemonėmis, o kiti bus prižiūrimi“, – vienu po kito LSMU vadovybės sprendimais stebėjosi studentai.
Tačiau didžiausios staigmenos LSMU absolventų sulaukė pasibaigus egzaminui ir sulaukus vertinimų.
„Pagal LSMU įkeltą reglamentą (taip buvo visada) egzaminas buvo vertinamas procentais. Taip buvo vertinama ir mokantis: testo programoje spręsdavome testus ir gaudavome pažymį procentais. Na, bet LSMU pamatęs, kad beveik visi gaus dešimtukus, per posėdį nusprendė, jog taip negali būti. Padarius vieną klaidą buvo rašomas 9, o padarius dvi klaidas – 8. Taigi žmonės, surinkę 99 proc., gauna 8. Šis pažymys prilygsta visų metų egzamino pažymiui ir stojant yra neapsakomai svarbus.
Suvertinus mūsų kurso studentus pagal vienos klaidos principą yra užkertamas kelias žmonėms, kurie gavo 8 ir mažiau, įstoti į rezidentūrą. Pažeidžiamos teisės ir sudaromos palankesnės sąlygos įstoti tiek į VU, tiek į LSMU Vilniaus universiteto medicinos studentams. Kodėl dėl nenoro organizuoti sąžiningą baigiamojo egzamino laikymą turi kentėti tie žmonės, kurie mokėsi, nenusirašinėjo ir surinko 97–99 proc.?“ – retorinį klausimą rašte kėlė LSMU studentai.
Štai VU absolventai, pasak LSMU studentų, surinkę daugiau nei 93 proc., gavo 10 balų.
„Laikom identišką egzaminą, tik esame vertinami skirtingai. O vyšnia ant torto šiemet buvo diplomų teikimai. Visi universitetai sugebėjo juos padaryti, o mes, LSMU studentai, gavome paskutinę paskaitą, kuri LSMU nurodymu turėjo būti slapta, ir diplomą per kurjerių tarnybą“, – nusivylę rašė studentai.
Ieškoti paralelių su VU negalima
15min paaiškinimo kreipėsi į LSMU vadovybę. Universiteto Medicinos fakulteto dekanas prof. Algimantas Tamelis paaiškino, kad medicinos programos baigiamasis egzaminas – svarbi medicinos studijų programos dalis. Šio egzamino rezultatai yra ne vienintelė, bet svarbi konkursinio balo dalis, siekiant tapti gydytoju specialistu ir stojant į rezidentūros studijas.
Medicinos programos baigiamasis egzaminas vykdomas, anot pašnekovo, sprendžiant 200 keturių tipų dauginio pasirinkimo užduotis (testus). Atsakymai į skirtingo tipo užduotis vertinami skirtingu balų skaičiumi. Bendras maksimalus galimas surinkti balų skaičius yra 200, ir jis atspindi išspręstų užduočių skaičių, bet ne užduočių reikšmingumą. Egzamino užduotys imamos iš visiems studentams prieinamos šių užduočių duomenų bazės, kurioje yra beveik 5 tūkst. klausimų ir atsakymų, atspindinčių bazines ir klinikines medicinos sritis.
„Įprastai rengtis baigiamajam programos egzaminui studentai pradeda nuo IV kurso, kadangi užduočių sąrašas jiems prieinamas visą laiką. Šio egzamino struktūra ir užduotys yra unikalios, sukurtos LSMU ir neturi nieko bendra su kitų universitetų panašiais egzaminais, todėl ieškoti tiesioginių paralelių tarp įvairių universitetų – negalima“, – patikino A.Tamelis.
Studentai tam pritarė
Pasak jo, šis egzaminas nuo 2013 m. vykdomas sprendžiant užduotis kompiuterio ekrane universiteto patalpose. Dėl ekstremalios padėties ir karantino sprendimas dėl šio egzamino organizavimo buvo priimtas balandžio 22 d. surengus susitikimą su studentais, o dar kartą patvirtintas birželio 4 d., antro susitikimo su studentais metu. Įvertinus situacijos neapibrėžtumą, egzaminuojamųjų saugumą ir pasaulinę patirtį, buvo nuspręsta šį egzaminą, kaip ir kitus, surengti nuotoliniu būdu, sprendžiant tokias pačias užduotis ir išlaikant tą pačią egzamino struktūrą bei trukmę (2 val. 15 min.).
Šio egzamino struktūra ir užduotys yra unikalios, sukurtos LSMU ir neturi nieko bendra su kitų universitetų panašiais egzaminais.
Kaip ir kasmet, šio egzamino metu gautus balus analizuoja ir įvertina speciali vertinimo komisija, kurią sudaro LSMU administracijos, dėstytojų, studentų atstovybės, socialinių partnerių ir kiti atstovai. Komisija įvertina išspręstų užduočių skaičių, sudėtingumą, nusprendžia dėl teisingai išspręstų užduočių skaičiaus ir atitinkamo gauto balo atitikties studijų programoje numatytų žinių, mokėjimų ir įgūdžių procentui.
Ši komisija atsižvelgia į visus Mokslo ir studijų įstatyme bei LSMU Studijų reglamente numatytus studijų rezultatų vertinimo balų parametrus (taip pat ir į pasiekimų lygmenį, apibūdinimą) ir nubrėžia, anot LSMU atstovo, ribas konkretiems įvertinimams. Komisija taip pat atsižvelgia į kasmetinį buvusį šio egzamino rezultatų pasiskirstymą. Todėl kasmet surinktas atsakymų skaičius ir atitinkamos ribos tarp galutinių pažymių yra skirtingos.
„Su tokiu egzamino komisijos darbo organizavimu, kuris visiškai atitinka LSMU studijų reglamento nuostatas, studentai buvo supažindinti susitikimo su jais metu šių metų balandžio 22 d., ir jam buvo pritarta“, – patikino LSMU atstovas.
Motyvacinis pokalbis – savanoriškas, egzaminas – ne
A.Tamelio teigimu, egzaminuojamojo stebėjimo nuotoliniu būdu organizuojant šį egzaminą buvo atsisakyta, įvertinus galiojančius duomenų apsaugos reikalavimus, kadangi būtų buvęs reikalingas duomenų saugojimas, ir tuo šis egzaminas skyrėsi nuo motyvacijos pokalbio stojant į rezidentūrą.
„Juo labiau, kad motyvacijos pokalbis buvo savanoriškas, nenorintys galėjo nedalyvauti, o egzaminas – privalomas, jo nelaikius programa nebūtų pabaigta. Šis klausimas buvo aptartas kartu su studentais susitikimo su jais metu birželio 4 d. – ir studentai pateikė jų pačių organizuotos apklausos duomenis bei prašymą nebūti stebimais“, – teigė A.Tamelis.
Teisę laikyti baigiamąjį egzaminą šiemet LSMU turėjo 386, bet egzaminą laikė 378 studentai. Puikiai įvertinti buvo 173 studentai, labai gerai – 42, gerai – 110, vidutiniškai – 45, patenkinamai – 3, pakankamai – 4 studentai. Vienas studentas egzamino neišlaikė.
„Šių metų ypatybė yra ta, kad skirtumai tarp studentų teisingai išspręstų užduočių skaičių ir gautų balų buvo nedideli, kartais – tik 0,25. Baigiamojo egzamino programos komisija savo darbe vadovavosi LSMU Studijų reglamento nuostatomis dėl vertinimo, bet atsižvelgė į visas balo vertės nustatymo sudedamąsias dalis, todėl ribos buvo gana siauros. Skirtingi užduočių tipai buvo vertinami skirtingu balų skaičiumi, todėl skirtingų tipų vienos užduoties neišsprendimas turėjo nevienodą skaitinę išraišką“, – paaiškino LSMU atstovas.
Teisę laikyti baigiamąjį egzaminą šiemet LSMU turėjo 386, bet egzaminą laikė 378 studentai.
Sulaukė neįprastai daug apeliacijų
Egzamino rezultatai buvo paskelbti tą pačią dieną. Studentai galėjo pateikti apeliacijas dėl gautų įvertinimų per 1 darbo dieną. Iš viso, anot A.Tamelio, buvo gauta 11 studentų apeliacijų. Kadangi kai kurie jas pateikė elektroniniu paštu birželio 26 d. 23 val., dekano teigimu, buvo kilę abejonių dėl pateikimo terminų. Bet išsiaiškinus visos apeliacijos buvo priimtos ir išnagrinėtos apeliacijos komisijos posėdyje birželio 29 dieną.
„Tenka pripažinti, kad nėra įprasta gauti apeliacijos po baigiamojo programos egzamino, 2019 metais tokių apeliacijų nebuvo gauta“, – stebėjosi A.Tamelis.
Vadovaujantis studijų sutartimi, universitetas, sėkmingai pabaigus studijas, buvo įsipareigojęs išduoti diplomus ir kitus įgyto išsilavinimo pažymėjimus. Tai, pasak LSMU atstovo, ir bus padaryta. Kitas klausimas – ar tai gali būti iškilminga ceremonija?
„Kadangi LSMU medicinos programą šiemet baigia 377 absolventai, įvertinus kasmetę iškilmingo diplomų įteikimo patirtį, tokiame renginyje dalyvaujančių skaičius gali siekti keletą tūkstančių asmenų, todėl buvo nuspręsta, kad tai nėra saugu, ir iškilmingo susirinkimo buvo atsisakyta. Vietoj to kiekvienas absolventas gaus dokumentus ir įrašytus sveikinimus“, – dėl nevykusios, anot studentų, diplomų įteikimo šventės pasiaiškino A.Tamelis.