Profesinė karo tarnybos sutartis su buvusiu karinių oro pajėgų vadu J.Marcinkumi buvo nutraukta ir jis išleistas į atsargą, kai buvo panaikintas leidimas naudotis valstybės ir tarnybos paslaptimis. Toks leidimas yra būtinas tarnaujant KOP vadu, rašoma LVAT pranešime spaudai.
Remdamasis byloje surinktais įrodymais, teismas nustatė, kad J.Marcinkaus nevienkartiniai telefoniniai pokalbiai su Rusijos aukšto rango kariniu pareigūnu apie Rusijos orlaivio „Su-27“ avariją, įvykusią Lietuvos teritorijoje 2005 metais rugsėjo 15 d., sudaro pakankamą pagrindą abejoti pareiškėjo patikimumu ir lojalumu Lietuvos valstybei.
Kaip nurodoma LVAT sprendime, Krašto apsaugos ministerija pagrįstai panaikino pareiškėjui leidimą dirbti su įslaptinta informacija, o jo netekus – teisėtai atleido iš pareigų ir išleido į atsargą.
Anot Vyriausiojo administracinio teismo, J.Marcinkus nebuvo atleistas už netinkamą tarnybos pareigų vykdymą ir ne dėl teisės arba drausmės pažeidimų, todėl atlikti apeliaciniame skunde minimas procedūras, tai yra tarnybinį patikrinimą, jokio pagrindo nebuvo.
Buvęs KOP vadas teisme patvirtino, kad jis buvo supažindintas su įslaptintos informacijos apsaugos reikalavimais, todėl vien tai, kad suvokdamas, jog orlaivio avarijos tyrimo aplinkybės gali būti pripažintos valstybės ar tarnybos paslaptimi, bet vis tiek apie tai kalbėdamas su kitos valstybės aukštu kariniu pareigūnu, jis sulaužė priesaiką Lietuvos Respublikai.
Teismo nuomone, tai turėtų būti vertintina kaip nepatikimumas Valstybės ir tarnybos paslapčių įstatymo prasme.
LVAT sprendimas – galutinis ir neskundžiamas.
Pulkininkas J.Marcinkus iš profesinės karo tarnybos atleistas 2005-ųjų rugsėjo 22-ąją kaip praradęs pasitikėjimą. Sprendimas priimtas Valstybės saugumo departamento (VSD) parengtos slaptos pažymos pagrindu.
Nustatyta, kad J.Marcinkus rusams nutekino slaptą informaciją apie nukritusį rusų naikintuvo tyrimą ir dėl to buvo atleistas, tačiau buvęs KOP vadas tvirtina, kad su Rusijos karininkais bendravo gavęs žodinį kariuomenės vado Valdo Tutkaus nurodymą.
V.Tutkus neigė davęs minimą nurodymą ir tvirtino, kad nusižengusį pulkininką reikėjo atleisti kuo skubiau, nes jis prarado teisę dirbti su įslaptinta informacija.
Rusijos naikintuvas „Su-27“ sudužo Šakių rajone, pasienyje su Rusijos Kaliningrado sritimi 2005-ųjų rugsėjo 15 dieną.
Pilotas Valerijus Trojanovas saugiai katapultavosi ir nusileido parašiutu kaimyniniame Jurbarko rajone. Aukų išvengta, nes lėktuvas nukrito laukuose atokiau nuo gyvenviečių.
Naikintuvo katastrofą tyrusi tarpžinybinė komisija konstatavo, kad ,„Su-27“ įskridimą į Lietuvos oro erdvę ir sudužimą nulėmė „techninių, organizacinių ir žmogiškų veiksmų visuma. Tyrimas atskleidė Rusijos piloto bei oro kontrolierių klaidų ir aplaidumų grandinę, kuri lydėjo „Su-27“ skrydį nuo pat jo pakilimo iš bazės Leningrado srityje.
Lietuvoje V.Trojanovui buvo iškelta byla dėl tarptautinių skrydžių taisyklių pažeidimo, bet netrukus nutraukta. Pilotas grąžintas Rusijai, kaip ir naikintuvo nuolaužos, o Rusija atlygino Lietuvai katastrofos padarytą žalą – 19 tūkst. eurų.