Baltas autobusiukas su įdarbinimo agentūros „Werk & Ik“ ženklu stovi prie garažų Osdorpo pramoniniame parke Amsterdame. Vakaras, vieno iš garažų durys užvertos, bet neužrakintos. Pažvelgus į vidų paaiškėja, kad ten įrengtas bendrabutis čekų darbininkams, dirbantiems „Werk & Ik“.
Moteris aprodo miegamuosius: penki iš faneros sukalti kambariukai, kurių kiekviename stovi keli gultai. Neoninė lempa apšviečia visus kambariukus, net tuos, kuriuose žmonės bando užmigti. Patalpoje nėra langų, oras tvankus.
Manoma, kad tokiomis sąlygomis Nyderlanduose dirbančių čekų, lenkų ir kitų Vidurio bei Rytų Europos piliečių gali būti iki 100 tūkstančių.
Jokių atostogų
„Werk & Ik“, kurios metinė apyvarta siekia 12 mln. eurų (per 40 mln. litų), savo klientams tiekia laikinus darbuotojus. Agentūra mielai siūlo darbą čekams, ypač Šipolio oro uoste, kur jie plauna lėktuvus ir vežioja lagaminus. Tačiau ar šie laikini darbuotojai gauna jiems priklausantį atlyginimą?
Penki iš faneros sukalti kambariukai, kurių kiekviename stovi keli gultai. Neoninė lempa apšviečia visus kambariukus, net tuos, kuriuose žmonės bando užmigti. Patalpoje nėra jokių langų, oras tvankus.
Pasak čeko studento George'o, kuris ten dirba valytoju, negauna.
Profesinės sąjungos CNV direktorius Henry Stroekas pažymi, kad pernai George'ui nebuvo išmokėti atostoginiai – tai yra 16,3 proc. jam priklausiusio uždarbio, kurio jis negavo: „Tai dideli pinigai, ypač tiems, kurie dirba už minimalų atlyginimą.“
Agentūros „Werk & Ik“ savininkas ir direktorius Ivanas Karelsas pripažįsta, kad kai kurie jam dirbantys čekai negavo atostoginių: „Jie praslydo pro mūsų administracijos akis. Tačiau dabar mes griežčiau tai prižiūrime.“
Savo interneto svetainėje čekų kalba „Werk & Ik“ darbininkams žada 5 eurų valandinį atlyginimą į rankas, nepriklausomai nuo amžiaus. Pasak profesinės sąjungos atstovo H.Stroeko, George'o atsiskaitymo lapeliai rodo, kad per dvejus darbo metus, tik vienerius jam buvo mokamas tinkamas atlyginimas, įskaičiuojant papildomą atlygį už darbą vakarais ir naktimis.
Nėra atsiskaitymo lapelių
Konsultantas Rewieshas Jibodhas, kuris atveža čekus į Nyderlandus ir yra atsakingas už jų darbo tvarkaraščius, tvirtina galintis paaiškinti šį neatitikimą: „Suprantama, kad kartais darbo valandos nurodomos netiksliai. Jei kas nors staiga suserga, o jį pavaduojantis darbininkas neįrašytas mūsų sąrašuose, gali taip nutikti, kad darbo valandos įrašomos susirgusiam darbuotojui. Tačiau tokias klaidas vėliau mes visada ištaisome.“
Kita problema – laikinieji darbuotojai negauna atsiskaitymo lapelių, nors to reikalauja įstatymai. George'as sako lapelį gavęs tik tada, kai pagrasino susisiekti su teisininkais. „Jie juos pameta arba išmeta, – aiškina R.Jibodhas. – Tam sunaudojamas popierius. Nematau prasmės (dalinti atsiskaitymo lapelius).“
Atsiskaitymo lapeliai turėtų būti prieinami internete, tačiau dienraščio kalbinti darbuotojai tvirtina negavę jokių prisijungimo prie sistemos duomenų. „Werk & In“ direktorius I.Karelsas sako, kad taip atsitiko vėlgi per neapsižiūrėjimą.
Gyvenimas garaže
„Werk & Ik“ taip pat išskaičiuoja tam tikras išlaidas iš darbuotojų atlyginimų. Pavyzdžiui, išlaidas už sugadintus daiktus – net darbuotojams, kurie nieko nesulaužė.
Vairuotojas Pavelas, kuris čekus vežioja į ir iš darbo jau ilgiau nei metus, parodo savo darbo tvarkaraštį. Kai kuriomis darbo dienomis jis dirba po 20 valandų.
„Teisingai, – pripažįsta R.Jibodhas. – Tačiau darbininkai pamiršo paminėti, kaip jie visiškai nusiaubė namą, nusigėrė ir elgėsi kaip paaugliai. Neseniai buvo sugadinta nauja mikrobangų krosnelė ir niekas nepripažino kaltės. Taigi mokėti turėjo visi.“
Vis dėlto daugiausia iš algų išskaičiuojama už gyvenamąją vietą.
Pasak darbo sutarties, už stogą virš galvos čekams darbininkams nuskaitoma po 2,5 euro (8,6 lito) nuo valandinio atlyginimo. Tai reiškia, kad vasaros mėnesiais už gultą garaže čekai moka nuo 120 iki 150 eurų (410-520 litų) per savaitę.
Šie garažai netgi nėra skirti gyvenimui, tad prieš kelias savaites atvykę inspektoriai iškraustė jų gyventojus. Ataskaitoje teigiama, kad gyvenimo sąlygos ten buvo „pavojingos“ ir kad vyko darbininkų „išnaudojimas“.
„Mes laikomės galiojančių apgyvendinimo reikalavimų, – tvirtina I.Karelsas. – Garaže kiek kitaip, to neneigiu. Bet jauniems žmonėms ten patinka gyventi, gyvenamajame rajone jiems būtų sunkiau prisitaikyti. Aš turiu pakankamai gyvenamojo ploto kitur, bet jis stovi tuščias.“
Vis dėlto profesinės sąjungos į situaciją žiūri kritiškiau. „Darbdaviai iš minimalų atlyginimą uždirbančių žmonių už apgyvendinimą gali išskaičiuoti ne daugiau nei 68 eurus per savaitę, – sako CNV direktorius H.Stroekas. – Tai yra apiplėšimas vidury dienos.“
„Pripažįstu, kad dėl šių išskaičiavimų esame neteisūs, – atsako I.Karelsas. – Tačiau ne dėl piktos valios. Aš esu tik verslininkas, kuris sunkiai dirba ir nori plėsti savo verslą. Tai augimo skausmai. Mes ketiname ištaisyti visas neteisybes.“ Išskaičiuojami pinigai skirti padengti ir kitoms išlaidoms – už elektros energiją, vandenį, interneto ryšį ir vairuotoją, kuris kasdien nuveža ir parveža darbininkus.
Vienas laisvadienis per mėnesį
Darbdaviai taip pat nepaiso įstatymuose numatytų maksimalių darbo valandų. Pavyzdžiui, vairuotojas Pavelas, kuris čekus vežioja į ir iš darbo jau ilgiau nei metus, parodo savo darbo tvarkaraštį. Kai kuriomis darbo dienomis jis dirba po 20 valandų. Valytojo George'o ataskaitoje matyti, kad per visą rugpjūčio mėnesį jis turėjo tik vieną laisvadienį.
Kai vienas iš valytojo George'o bendradarbių, metus dirbęs naktinėje pamainoje, paprašė kitokių darbo valandų, jam buvo atsakyta: „Jei nori, gali keliauti į savo šalį.“
Įstatymai numato, kad po kiekvienos darbo dienos valytojams turi būti suteikta bent 10 valandų nepertraukiamo poilsio. Po darbo savaitės jiems priklauso mažiausiai 36 valandos poilsio.
Metai naktinių pamainų
I.Karelsas pripažįsta, kad tai – tiesa: „Kai kuriais atvejais mes pernelyg atlaidžiai į tai žiūrėjome.“
Tvarkaraščius administruojantis R.Jibodhas paaiškina, kad bendrovė tiesiog atsižvelgia į pačių darbuotojų pageidavimus: „Mūsų čekai maldauja daugiau darbo. Aš visada jų atsiklausiu, ar jie nori dar vienos pamainos.“
Tačiau kai vienas valytojo George'o bendradarbių, metus dirbęs naktinėje pamainoje, paprašė kitų darbo valandų, jam buvo atsakyta: „Jei nori, gali keliauti į savo šalį.“
Įdomu, kad agentūra „Werk & Ik“, tarp kurios nuolatinių klientų yra tokios bendrovės kaip Nyderlandų karališkosios oro linijos KLM, turi Darbo standartų fondo – agentūros, kuri prižiūri, kad būtų laikomasi minimalaus darbo atlygio reikalavimų – akreditaciją. Pažyma netgi buvo atnaujinta gegužę.