Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti
2022 03 17

Chaosas registruojant ukrainiečius Kaune: vieni liepė stoti į gyvą eilę, kiti vijo lauk

Kyjive dirbęs ir nuo karo baisumų bėgančias bendradarbių žmonas su vaikais į Lietuvą parvežęs Liudas stebisi mūsų šalies pasiruošimu priimti pabėgėlius. Anot jo, viena deklaruojama viešai, o situacija realybėje – visai kitokia. „50 žmonių ir jau nebegali susitvarkyt, niekas nieko negali paaiškinti. Lenkijoje 100 autobusų eilėje stovi ir susitvarko“, – palygino pakaunės gyventojas.
Kauno migracijos skyrius
Kauno migracijos skyrius / Erikas Ovčarenko/BNS

Liudas – pilotas instruktorius, dirbęs Boryspilio oro uoste įsikūrusios įmonės lėktuvų bazėje. Iš Ukrainos į Lietuvą jis grįžo prieš pat Rusijos kariams įžengiant į ukrainiečių teritoriją – vasario 23-ąją. 10 dienų pagal grafiką jis turėjo gimtinėje ilsėtis, tačiau prasidėjo karas ir viskas pasikeitė.

„Paskambinau įmonės direktoriui, pasiteiravau, ar nereikia kokios pagalbos, pasisiūliau išvežti ukrainiečių karo pabėgėlius, jei reikės. Netrukus pagalbos šauksmai pasipylė kaip iš gausybės rago. Fiziškai negalėjau visiems padėti, du reisus atlikau, draugo dar paprašiau“, – teigė Liudas.

Kovo 10 dieną jis skubėjo link Lenkijos ir Ukrainos sienos, iš kur parsivežė bendradarbio žmoną su vaiku ir jos brolienę su dviem vaikais – visus penkis juos apgyvendino pas save.

„Sunkiai jie kirto sieną – 19 valandų truko. Iš viso kelionė iš Ukrainos į Lietuvą apie 3 paras tęsėsi“, – pasakojo jis.

Liepė stoti į gyvą eilę

Į 15min redakciją Liudas kreipėsi, norėdamas akcentuoti pabėgėlių registracijos Kaune problemą, su kuria pats susidūrė.

„Mačiau, kaip dirbama Lenkijoje, kai nuvyksti į pabėgėlių centrus ar kokią geležinkelio stotį, ir kaip dirbama čia – tikra katastrofa. O kokie srautai pas lenkus... Jie taip organizuotai ir tvarkingai viską daro, o Lietuvoje prie migracijos tarnybos stovi 30 žmonių ir nesąmonės vyksta. Iki išprotėjimo“, – nusivylęs kalbėjo pakaunės gyventojas.

Kovo 14 dienos rytą, apie 10.30 valandą, norėdamas užregistruoti pas jį apsistojusius ukrainiečius, jis nuvyko į A.Juozapavičiaus prospekte veikiantį Migracijos departamento Kauno skyrių. Norėjo tik pasikonsultuoti. Prie skyriaus durų tuo metu stovėjo gal 30-ties žmonių eilė.

Pamatęs ant durų iškabintą Karštosios linijos telefono numerį, jis ėmė ir paskambino. Atsiliepęs konsultantas patarė registruoti ukrainiečius internetu, neva bus greičiau, tačiau paaiškino, kad vis tiek reiks stoti į bendrą gyvą eilę prie Migracijos departamento Kauno skyriaus.

„Užsiregistravus internete greičiau bus tai, kad viduje nebereiks pildyti anketų, tik biometrinius duomenis nuskaityti. Tik gyva eilė ir jokių išimčių nėra, pakartojo. Dar paklausiau srautą reguliuojančių darbuotojų, jie taip pat nurodė stoti į gyvą eilę. Rodos, išsiaiškinau tvarką“, – toliau pasakojo Liudas.

Erikas Ovčarenko/BNS/Kauno migracijos skyrius
Erikas Ovčarenko/BNS/Kauno migracijos skyrius

Vieni prieštarauja kitiems

Po pietų, važiuodamas pro migracijos tarnybą, jis pamatė, kad nėra eilės, tad nutarė atsivežti ukrainiečius. Vienam vaikui dieną prieš buvo iškviesta greitoji medicinos pagalba – jis negalavo, buvo pakilusi temperatūra. Nepaisant to, visi penki Liudo svečiai iš Ukrainos apie 15.40 valandą išsirikiavo prie Migracijos departamento skyriaus durų.

Darbuotojas pasiteiravo, ar ukrainiečiai užsiregistravę. Liudas atsakė neigiamai ir paaiškino, kad ryte buvo informuotas, jog bet kokiu atveju reikės laukti gyvoje eilėje, o jos, galima sakyti, tuo metu, kai jie atvyko, nebebuvo.

Kažkas juk turėtų problemą spręsti, nes žmonės apgaudinėjami.

Darbuotojas Liudą patikino, kad priima tik tuos, kurie internetu užsiregistravę.

„Nesupratau, juk ryte buvau, kalbėjome, kad reikia stoti į gyvą eilę. Darbuotojas pasiteisino, sulaukęs nurodymo įleisti į vidų tik tuos, kurie užsiregistravę ir kurių laikas apsilankyti jau atėjęs.

Skambinu į Karštąją liniją, ši patikina, kad problemų nesprendžia, tik konsultuoja ir atsako į klausimus. Kažkas juk turėtų problemą spręsti, nes žmonės apgaudinėjami. Liepė paskambinti Kauno skyriaus migracijos viršininkui, davė numerį. Valandą laiko skambinau, niekas neatsiliepė. Žmonių prisirinko, visi pikti. Mes – su sergančiu vaiku.

Beje, internetu registruojantis parašyta, kad artimiausia apsilankymo data – balandį, bet yra prierašas, raginantis ignoruoti užsiregistravimo datą – neva rašykit bet kokią ir važiuokit į registracijos centrą. Žmonės atėjo užsiregistravę, bet darbuotojas nurodinėjo, kad data neatitinka, ne savu laiku atėjo, bet juk internetiniame puslapyje parašyta: registruojatės ir važiuojat, nesvarbu, kokia data“, – piktinosi pašnekovas.

Migracijos departamento patalpose tuo metu, anot Liudo, buvo tuščia, niekas nieko neaptarnavo, niekas nieko į vidų neįleido. Vyras stebėjosi, kodėl viskas taip nesureguliuota, nėra nustatytos bendros pozicijos. Vieni sako: važiuokit ir stovėkit bendroje eilėje, kiti tikina, kad neįleis, kol neateis registracijos laikas – privaloma registruotis internetu iš anksto.

Nutarė Liudas vežti ukrainiečius užsiregistruoti į Alytų.

„Štai kaip mes padedame ukrainiečiams – 50 žmonių ir jau nebegali susitvarkyt, niekas nieko negali paaiškinti, priešingą informaciją pateikia. Lenkijoje 100 autobusų eilėje stovi ir susitvarko. Ukrainiečiai tyli, verkia, jaučiasi nesmagiai, kad man ant sprando sėdi“, – tikino Liudas.

Erikas Ovčarenko/BNS/Kauno migracijos skyrius
Erikas Ovčarenko/BNS/Kauno migracijos skyrius

Kitą dieną apsilankius prie Migracijos departamento Kauno skyriaus, eilių prie durų nebuvo.

Šiurpūs pasakojimai iš karo zonos

Liudas papasakojo, nuolat bendraujantis su Ukrainoje likusiais bendradarbiais. Jis vieną po kitos pasakojo šiurpas ukrainiečių patirtis.

„Bendradarbis atsiuntė žinutę, kad nuo vasario 27 dienos iki kovo 10 dienos buvo okupacijoje laikinoje. Neįsivaizduojamas, sveika galva nesuprantamas rusų karių žvėriškumas, per televizorių to nematai. Jie į šulinius mėto lavonus, kad vietiniai gyventojai negalėtų gerti vandens. Demonstruoja, net nežinau, kaip tai pavadinti, keiktis norisi. Važiuoja su tankete per miestelį ir į visus, kas juda, šaudo, nesvarbu, jaunas ar senas“, – pasakojo Liudas.

Anot jo, penki bendradarbiai buvo nuėję užsirašyt į savanorius – nė vieno nepriėmė, patikino, kad užtenka armijos, tų, kurie turi patirties kariaujant.

„Jie turi sąrašus. Tiems, kurių nepaima į frontą, siūlo tiesiog dirbti darbus, kas turi juos, ar tiesiog sėdėti ir laukti. Kai ateis eilė, pasikvies. Vienos iš parsivežtų ukrainiečių brolis buvo užsirašęs į teritorinę gynybą Dniepre. Kai artėja eilė, perspėja prieš keletą dienų. Jis buvo sąraše šimtas keturiasdešimt kelintas, tai jau sulaukė skambučio, kad eina dabar devyniasdešimt kelinti – ruoškis, tavo eilė artėja, greitai pakviesime. Tikėtina, kad išeis greitai kariauti. Tankistas ar artileristas paimamas iš karto, o kitiems liepiama sėdėti ir laukti – tikina, kad nereikia patrankų mėsos fronte, geriau jau padėti kitaip kovojant prieš rusus. Vienas štai ir virina ežius prieštankinius“, – pasakojimais iš Ukrainos pasidalijo Liudas.

Priima registracijos centras

15min kreipėsi komentaro į Migracijos departamentą. Teirautasi, kokia gi galioja pabėgėlių registracijos tvarka Kaune.

Ingrida Liberytė-Butkevičienė, Migracijos departamento Aptarnavimo skyriaus vedėja paaiškino, kad šiuo metu Ukrainos piliečiai ir jų šeimos nariai registruojami užsieniečių registracijos centruose Vilniuje, Alytuje, Marijampolėje, Šiauliuose arba Klaipėdoje. Nuo kovo 17 dienos ukrainiečius ir jų šeimos narius priima ir Kauno registracijos centras.

„Registracijos centrų steigimo metu minėti asmenys buvo registruojami teritoriniuose Migracijos departamento skyriuose, kuriuose tuo pačiu metu buvo priimami ir lietuviai, ir Lietuvoje jau gyvenantys užsieniečiai. Atsižvelgiant į 70 proc. padidėjusį klientų poreikį pasigaminti (pasikeisti) savo ir nepilnamečių vaikų kelionės dokumentus, iš tiesų Migracijos departamento skyriuose susiformavo didelės laukiančiųjų eilės.

Nepaisant to, Ukrainos piliečiai ir jų šeimos nariai, pagal galimybes, buvo aptarnaujami iš karto atskira gyva eile arba buvo užregistruojami į skyrių atvykti kitą dieną, tokiems asmenims nereikia vizito rezervuoti per www.migracija.lt, jiems iš karto paskiriamas tam tikras laikas“, – teigė Migracijos departamento atstovė.

Atidarius užsieniečių registracijos centrus, pasak jos, Ukrainos piliečių ir jų šeimos narių srautai nukreipiami į centrus, kuriuose vykdomos ne tik migracijos procedūros, bet suteikiama svarbi informacija apie įdarbinimo galimybes, socialines garantijas, su jais bendrauja nevyriausybinių organizacijų atstovai, esant poreikiui, suteikiama medicininė pagalba arba nakvynė, vaikai gali žaisti tam skirtose erdvėse.

Vilniaus registracijos centre per dieną užregistruojama apie 750 Ukrainos piliečių ir jų šeimos narių, Alytaus – apie 150, Marijampolės – apie 60. Naujai įkurti Klaipėdos ir Šiaulių centrai dar tik pradeda veiklą, tačiau jau užregistravo daugiau nei 750 užsieniečių.

Siūlo rašymą užpildyti iš anksto

Siekiant tinkamai aptarnauti nuo karo bėgančius asmenis, Migracijos departamentas klientus aptarnauja telefonu kiekvieną savaitės dieną nuo 7.30 iki 21 valandos.

Užsieniečių registracijos metu, kaip paaiškino I.Liberytė-Butkevičienė, pildomas prašymas išduoti leidimą laikinai gyventi dėl humanitarinių priežasčių.

Šiomis dienomis daugybė valstybės institucijų susiduria su netikėto masto užsieniečių srautais.

Vertindamas registracijos centruose aptarnaujamų užsieniečių srautus ir siekdamas trumpinti registracijos laiką, Migracijos departamentas rekomenduoja atvykstantiems asmenims, kurie turi galimybę, tokį prašymą užpildyti iš anksto.

„Migracijos departamentas stengiasi suvaldyti ir kokybiškai aptarnauti įprastą klientų srautą, tuo pačiu skirdamas ypatingą dėmesį nuo karo Ukrainoje nukentėjusiems asmenims. Šiomis dienomis daugybė valstybės institucijų susiduria su naujais iššūkiais ir netikėto masto užsieniečių srautais (šiuo metu užregistruota beveik 17 tūkst. asmenų), todėl prašo visuomenės supratimo ir palaikymo“, – komentarą užbaigė Migracijos departamento darbuotoja.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Kai norai pildosi: laimėk kelionę į Maldyvus keturiems su „Lidl Plus“
Reklama
Kalėdinis „Teleloto“ stebuklas – saulėtas dangus bene kiaurus metus
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos