Tai yra antra Debunk.org atlikto tyrimo dalis. Prieš tris savaites ekspertai pranešė, kad Lietuvoje interneto sukčiai kuria didžiųjų naujienų portalų kopijas, netikras jų paskyras socialiniame tinkle „Facebook“ ir kviečia investuoti į apgaulingas investavimo platformas, taip siekdami išvilioti pinigus iš gyventojų.
Taip pat skaitykite: Socialiniuose tinkluose siaučiančių sukčių įrankiu tapo ir prezidentas, ir žiniasklaida
Vilioja šokiruojančiomis antraštėmis
Debunk.org išsiaiškino, kad „nenustatyti asmenys išnaudoja LRT, LNK, „Delfi“ „InfoTV“, Estijos visuomeninio transliuotojo ERR, Estijos laikraščio „Eesti Päevaleht“, taip pat – „Ignitis“ ir „Orlen Lietuva“ prekės ženklus, kurdami netikras jų paskyrų kopijas, kuriose talpinamos netikros reklamos šių prekės ženklų vardu“.
Taip pat skaitykite: Debunk.org: vyksta didžiausia dezinformacinė ir sukčiavimo ataka Lietuvoje
Pagrindinis šių reklamų tikslas – apgaulės būdu įtraukti „Facebook“ vartotojus į apgaulingas investavimo schemas. Interneto sukčiai naudoja netikras arba klonuotas paskyras, kurios veda į tinklalapius su fiktyviais straipsniais.
Vartotojų dėmesiui pritraukti pasitelkiami ne tik skandalingi, kriminaliniai įvykiai, bet ir Lietuvoje bei užsienyje gerai žinomi veidai – žurnalistai, politikai, sportininkai, nuomonės formuotojai ir pan.
„Tai daroma ne tik naudojant jų nuotraukas, bet ir iškreipiant tikras istorijas arba pasitelkiant absoliučiai fiktyvias su finansine sėkme susijusias istorijas“, – rašoma ataskaitoje.
Netikros reklamos visada sustiprinamos šokiruojančiomis žinutėmis, pavyzdžiui: „Anužis stipriai prisivirė košės tiesioginio eterio metu“, „Mildažytės reputacijai galas“, „G. Deksniui prasti reikalai…“, „Po Gitano Nausėdos interviu prie bankomatų nuėjo tūkstančiai žmonių ir bankai nustebo“, „Marijonas Mikutavičius kalbėjo apie savo pajamas ir išsigando, kai laidos metu sulaukė skambučio iš banko ir pareikalavo nutraukti laidą“.
Kai kurios netikrus straipsnius iliustruojančios nuotraukos retušuojamos, joms suteikiant kriminalinį kontekstą (pavyzdžiui, kad žinomi asmenys yra neva suimami policijos pareigūnų), rašoma ataskaitoje.
Manipuliuojama ne tik prie reklamų pridedamomis nuotraukomis, bet ir vaizdo įrašais. Pavyzdžiui, pasitelkę dirbtiniu intelektu paremtą deepfake technologiją, sukčiai priskyrė fiktyvios investavimo schemos reklamą Lenkijos ministrui pirmininkui Mateuszui Morawieckiui.
Tai yra vadinamoji sintetinė žiniasklaida, kuomet į žmogaus lūpas įdedami jo nesakyti žodžiai, į vaizdo įrašą įmontuojamas ten nebuvęs žmogus ar daiktas, bandant sudaryti įspūdį, kad tai yra realu. Tokia technika dažnai naudojama pornografijoje.
Nuo prezidentų iki nuomonės formuotojų
Debunk.org ataskaitoje išvardyti 20 mūsų ir kaimyninėse šalyse žinomų žmonių, kurių vardai ir veidai buvo išnaudoti apgaulingose reklamose. Tarp jų – Baltijos šalių ir Lenkijos prezidentai Gitanas Nausėda, Edgaras Rinkevičius, Alaras Karis bei Andrzejus Duda, mūsų šalies, Estijos ir Lenkijos premjerai Ingrida Šimonytė, Kaja Kallas bei M.Morawieckis, buvęs Europos Tarybos prezidentas Donaldas Tuskas.
Pasitelkiami ir verslo atstovai: „Ignitis grupės“ vadovas Darius Maikštėnas, bendrovės „MG Baltic Group“ vadovas Darius Mockus. Taip pat – sportininkai, pavyzdžiui, futbolininkas Deividas Šemberas, Estijos ralio lenktynininkas Ottas Tänakas, aplinkosaugos aktyvistė Greta Thunberg.
Sukčių akiratyje – ir žurnalistai, pramogų pasaulio atstovai: TV3 ir LNK žinių laidų vedėjai vedėjas Artūras Anužis bei Gintaras Deksnys, atlikėjas Vidas Bareikis, žurnalistė Edita Mildažytė.
Itin dažnai išnaudojami populiarūs atlikėjai ir nuomonės formuotojai. Visuomenininkas Andrius Tapinas tokioje situacijoje buvo atsidūręs jau prieš keletą metų, kai, naudodamiesi žinomo laidų vedėjo vardu, sukčiai ragino investuoti į kriptovaliutas.
Taip pat skaitykite: Interneto sukčiai bando uždarbiauti pasinaudodami Andriaus Tapino reputacija
Patikėję tokia suaktyvėjusia melaginga reklama interneto erdvėje, raginančia gyventojus pasinaudoti automatine kriptovaliutų prekybos programa, klientai rizikavo patirti finansinių nuostolių.
A.Tapinas savo ruožtu pranešė, kad dėl tokių sukčiavimo veiksmų pasinaudojant jo vardu kreipėsi į policiją ir Nacionalinį kibernetinio saugumo centrą.
Nuomonės formuotoja Viktorija Siegel sulaukė dėmesio ne tik kaip jaukas lengvatikiams. Prieš kurį laiką buvo paskelbtas netikras įrašas, kuriame ji esą pripažino padariusi klaidų ir davusi pažadą sutuoktiniui Laurynui Suodaičiui.
Tuomet moters paskyroje socialiniame tinkle „Instagram“ neva buvo pasirodęs įrašas, kuriame ji teigė santykiuose su L.Suodaičiu ir pati padariusi klaidų, bei pažadėjo leisti vyrui matytis su mažamečiu sūnumi, kiek norės. Žiniasklaidoje buvo paskelbta, kad įrašą nuomonės formuotoja ištrynė.
Bet paaiškėjo, kad nieko panašaus moteris nerašė. Ji pati, kalbėdama su portalu Žmonės.lt, įrašą pavadino melaginga informacija.
Taip pat skaitykite: Paaiškėjo, kaip atsirado esą V.Siegel skelbtas atsiprašymo įrašas
Paaiškėjo, kad tekstas buvo publikuotas juokais kitoje „Instagram“ paskyroje @nbb_snabzdesiai kaip neva pasiūlymas Viktorijai, ko reikėtų imtis sprendžiant santykių krizę.
Įspėjo „nepasimauti ant sukčių“
Ne sykį apgaulingoms reklamoms buvo pasitelktas atlikėjas Marijonas Mikutavičius. Pavyzdžiui, neseniai „Facebook“ buvo platinamas įrašas su tariamu straipsniu pavadinimu „Marijono Mikutavičiaus teisinasi, kad norėjo patikrinti ir savo kailiu išbandyti naująją milijardieriaus platformą (kalba netaisyta – red. past.).“
Prieš šios frazės pridėta nuoroda į tekstą pavadinimu „Mikrofonas vis dar buvo įjungtas, kai tai buvo pasakyta tiesioginiame eteryje!“ ir dviejų nuotraukų koliažas. Vienoje matyti atlikėjas M.Mikutavičius, tariamai smogiantis kažkokiam vyrui. Iš interjero galima spėti, kad tai vyksta televizijos studijoje kokios nors laidos filmavimo metu. Kitoje nuotraukoje – žurnalistų kalbinamas policijos pareigūnas.
Paspaudus ant nuorodos atsidaro, kaip nurodyta pradžioje, „tas pats ištrintas interviu su M.Mikutavičiumi, kurio bijo visi bankai“. Jame žinoma žurnalistė Živilė Kropaitė tariamai kalbina atlikėją apie būdą užsidirbti.
Rašinio autore nurodyta „Delfi“ žurnalistė, tekstas primena šio portalo dizainą.
M.Mikutavičius, kurio vardu buvo pasinaudota ir anksčiau, jau buvo įspėjęs žmones neapsigauti bei lengvai neatiduoti savo pinigų. Apie sukčių užmojus sykį jį buvo informavę bičiuliai.
Taip pat skaitykite: Marijonas Mikutavičius perspėja nepasimauti ant sukčių kabliuko
„Man draugai atsiuntė šią nuotrauką ir pasakė, būtų naudinga kartais priminti žmonėms, jog netikėtų šiais dalykais. Aš iki tol naiviai maniau, kad niekas tuo netiki ir nepasikabina ant tokio kabliuko, bet man sakė, kad yra žmonių, kurie patiki. Norėjau užbėgti įvykiams už akių“, – Žmonės.lt pasakojo M.Mikutavičius.
Atlikėjas pripažino esąs bejėgis sustabdyti jo vardu besinaudojančių asmenų veiksmus, tad tikėjosi žmonių sąmoningumo: „Aš negaliu to sustabdyti, tai tiesiog norisi įspėti žmones, kad nebūtų patiklūs.“
Socialiniuose tinkluose atlikėjas pasidalijo sukčių paskelbtu įrašu, kuriame buvo matyti trys nuotraukos. Vienoje jų žinomas vyras buvo užfiksuotas su mylimąja Ieva Daugirdaite, kitose – krūva pinigų ir kalėdinė eglutė. Po atvaizdais buvo skelbiamas raginimas dalyvauti konkurse ir laimėti didžiulę pinigų sumą.
M.Mikutavičius atkreipė savo sekėjų dėmesį, kad su tokiomis „akcijomis“ jis niekaip nesusijęs. „Paskatintas rimtesnių bičiulių noriu atbaidyti visus nuo nesąmonių darymo ir dar kartą perspėti, kad niekas nepasimautų ant internetinių sukčių ir smulkių niekšelių.
Devyniasdešimt devyniais atvejais iš šimto esu akivaizdžiai per durnas visoms pelną generuojančioms piniginėms operacijoms, todėl eikit pro šalį pro bet kokį paveiksliuką, kur esu vienam kibire su eurais.
Net jeigu kada ir pasisektų kur nors investuoti, velnią aš ten jums pasakočiau, kaip tai padariau. Būkit atsargūs“, – įspėjo dainininkas.
Imituoja žiniasklaidą
Debunk.org teigimu, reklamos su žinomais veidais iliustruojamais netikrais straipsniais publikuojamos žiniasklaidos priemonėmis apsimetančiose „Facebook“ paskyrose. Jos veda į svetaines-klonus, atkartojančias tikrų portalų dizainą.
Pavyzdžiui, „Lietuvos naujienos“, kuris apsimeta „DELFI TV“ ir naudoja „Delfi“ logotipą, pirmą kartą buvo užregistruotas kovo 20 d. ir vadinosi „Distant chillax“. Rugsėjo 25 d. jis persivadino į „Lietuvos naujienos“.
Sukčiai taip pat sukūrė „Info TV“ kopijas, per rugsėjį-spalį – net 16 „Facebook“ puslapių, pavyzdžiui, „Info Žinios“, „Info Dienraštis“, „INFO 24 Naujienlaiškis“, „INFO Žurnalas“, „INFO Diena“, bei rusų kalba „Info RU“.
Prikurta ir netikrų LNK „Facebook“ puslapių, kurių dalis jau užblokuota. Naujausias, sukurtas rugsėjo 1 d., vis dar prieinamas.
Neapsiribota vien Lietuva, sukurta tariamai Estijos visuomeninio transliuotojo „Facebook“ puslapių ir estų kalba: „ERR 24Live“, „ERR Live“, „ERR.ee“
Publikacija parengta 15min bendradarbiaujant su „Meta“, ja siekiama stabdyti klaidinančių naujienų plitimą socialiniame tinkle. Daugiau apie programą ir jos taisykles – čia.