„World Press Photo“ paroda. Apsilankykite
Bilietai
2020 05 28

Politinio pobūdžio reklamos feisbuke lyderis – tūkstančius eurų išleidęs minfo.lt, o ne partijos

Per pastaruosius tris mėnesius, kai jau prasidėjo Seimo rinkimų kampanija, socialiniame tinkle „Facebook“ reklamos kiekiais visas politines partijas aplenkė daug klaidinančių naujienų skelbiantis portalas minfo.lt ir jo savininkas Marius Gabrilavičius. Jis pats neslepia, kad sulaukęs socialinio tinklo sankcijų už melagingą turinį – ribojimo reklamuoti klaidinančią informaciją – ėmė ne daugiau galvoti, ką skelbia, o sukūrė „Unfollow 15min.lt“ grupę feisbuke, kur toliau platinamos įvairios sąmokslo teorijos.
Minfo.lt reklamai feisbuke išleido kelis tūkstančius eurų
Minfo.lt reklamai feisbuke išleido kelis tūkstančius eurų

Daugiau nei 270 reklamuojamų įrašų, arba po tris kasdien, be atvangos. Siekdamas palaikyti tokį reklamos intensyvumą kodavimu nuo priklausomybių besiverčiantis Marius Gabrilavičius feisbukui per 90 dienų sumokėjo 3,5 tūkst. eurų.

Vyras – tinklalapį minfo.lt valdančios VšĮ Maksimalistinės psichoterapijos draugijos direktorius, feisbuke sutinkamas ir M.G.Maksimaliečio pseudonimu. Minfo.lt feisbuke seka 38 tūkst. socialinio tinklo vartotojų, M.G.Maksimalietį – 181 tūkst.

Žinoma, kad ne viskas ten („Unfollow 15 min.lt“, – aut.past.) atitinka realybę. Bet ar žmogus neturi teisės pats spręsti, kas tiesa, o kas melas?

Feisbukui – dosnūs

Viešai prieinamos feisbuko reklamų bibliotekos duomenimis, tiek per pastaruosius tris mėnesius, tiek ir per praėjusius metus reklamų apie socialines problemas, rinkimus arba politiką skaičiumi M.Gabrilavičius lenkia LRT, Europos Parlamentą (EP), Europos Komisiją (EK), politines partijas ar komercinę žiniasklaidą.

Tradicines žiniasklaidos priemones dėmesiu politikai ir rinkimams M.Gabrilavičius lenkia keliskart. Pavyzdžiui, 15min ir LNK TV per pastarąsias 90 dienų reklamavo po vieną įrašą šiomis temomis, „Delfi“ – 37, TV3 televizija – 13.

Vertinant nupirktos reklamos skaičių nuo anksčiausios prieinamos datos, 2019 m. kovo pradžios, artimiausius konkurentus minfo.lt lenkė 25 proc. Socialinio tinklo lankytojų dėmesio už pinigus siekta 616 kartų. Antroje vietoje likęs EP reklamą pirko 457 kartus.

15min nuotr./Feisbuko reklamų bibliotekos informacija. M.Gabrilavičiaus administruojama M.G.Maksimaliečio paskyra reklamą pirko 49 įrašams už 1166 eurus.
15min nuotr./Feisbuko reklamų bibliotekos informacija. M.Gabrilavičiaus administruojama M.G.Maksimaliečio paskyra reklamą pirko 49 įrašams už 1166 eurus.

Vien įrašams minfo.lt feisbuko puslapyje reklamuoti M.Gabrilavičius išleido 6,3 tūkst. eurų.

M.Gabrilavičius teigė, kad reklamą perka pagal išgales, o išgirdęs, kad per pastaruosius metus buvo tarp daugiausia turinį reklamavusiųjų, tikino, kad taip didina tinklalapio žinomumą.

„Taip gaunasi, mes tokiu būdu populiariname svetainę. Didiname sklaidą. Bet, kaip matau pagal 15min skundus, mes ten platiname fake news. Gavosi, kad sklaidą apribojo ar jūs, ar centras (feisbukas, – aut. past.) įjungė tokį dalyką. Bet tai viskam savas laikas“, – 15min sakė M.Gabrilavičius.

Minfo.lt ir M.G.Maksimalietis feisbuko puslapiuose už pinigus reklamuotos informacijos spektras – platus, tačiau panašaus motyvo – „visi meluoja“.

Per 90 dienų ne kartą už pinigus skelbtos įvairios sąmokslo teorijos, klaidinanti informacija apie COVID-19. Dėl to apie M.Gabrilavičiaus valdomuose feisbuko puslapiuose skelbtus įrašus parašėme 11 publikacijų. Tai sudarė beveik 10 proc. apie klaidinančią informaciją feisbuke skelbtų tekstų nuo vasario pabaigos.

Daugiau apie 15min ir feisbuko partnerystę kovoje su klaidinančiu turiniu – čia.

Griežtesni standartai

Feisbuko taisyklėse turinio kūrėjams pažymima, kad „reklamoms apie politiką, rinkimus ir socialinius klausimus keliami aukštesni patikimumo standartai“.

15min nuotr./Reklama M.G.Maksimaliečio feisbuko paskyroje
15min nuotr./Reklama M.G.Maksimaliečio feisbuko paskyroje

Todėl reklamų, kuriose pateikiamas klaidinantis turinys, sklaida yra ribojama. Kitaip tariant, jei puslapio administratorius nori pirkti reklamą melagingam turiniui, to padaryti nebus įmanoma.

Feisbukas taip palieka sau laisvę riboti reklamą, jei skleidžiama klaidinanti informacija apie skiepus. Trečiųjų šalių feisbuko partnerių, kaip 15min, indėlio tam nereikia.

Panašu, kad sankcijų už klaidingos informacijos reklamą sulaukė M.Gabrilavičiaus minfo.lt. Feisbuko reklamų bibliotekos duomenimis, paskutinė minfo.lt reklama už pinigus feisbuke pasirodė balandžio 5 d., o kita pasirodė jau tik gegužės 20 d.

15min nuotr./Įrašas minfo.lt feisbuko paskyroje
15min nuotr./Įrašas minfo.lt feisbuko paskyroje

Kaltųjų paieškos

Paskutiniai du balandį skelbti įrašai nurodomi kaip „pašalinti, nes neatitiko feisbuko reklamavimo politikos“. Viename pašalintame įraše skelbtos astrologinės prognozės, kitame – informacija apie neva socialinių tinklų cenzūrą dėl COVID-19.

Nė viena šių publikacijų su 15min faktų tikrintojų darbu nėra susijusi. Tačiau tą pačią dieną feisbuke susikūrė grupė „Unfollow 15min.lt“, kurią naudodamasis M.G.Maksimaliečio paskyra aktyviai reklamavo ir M.Gabrilavičius.

Pirmieji grupės „Unfollow 15min.lt“ administratoriai – M.Gabrilavičius, tinklalapio minfo.lt IT specialistas Emilis Zavickas ir verslininkas Marius Karalevičius.

M.Gabrilavičius neneigė, kad „Unfollow 15min.lt“ įkurti paskatino apribotos galimybės pirkti reklamą feisbuke.

„Na, čia viskas kartu, – sakė jis paprašius patikslinti, ar draudimas pirkti reklamą tapo akstinu įkurti feisbuko grupę. – O esmė, kad blokuojate informaciją, neleidžiate žmonėms reikšti savo nuomonės. [...] Sukūrėme platformą, kad žmonės galėtų dalintis laisvai tuo, kuo nori.“

M.Gabrilavičius iki šiol nurodomas vienu grupės administratorių, E.Zavicko administratorių gretose nebėra, tačiau jo vietą pakeitė Oksana Gabrilavičienė, Monika Kaušaitė bei Greta Dambrauskaitė.

Pastaroji nurodo dirbanti Darbo partijoje ir neįvardintoje odontologijos klinikoje.

Socialinio tinklo grupė „Unfollow 15min.lt“
Socialinio tinklo grupė „Unfollow 15min.lt“

Grupėje kiekvieną dieną skelbiama klaidinanti informacija, kviečiama susidoroti su kitaminčiais ar žurnalistais. M.Gabrilavičius neneigė žinantis, jog ne visas grupėje skelbiamas turinys atitinka realybę.

„Žinoma, kad ne viskas ten („Unfollow 15min.lt“, – aut. past.) atitinka realybę. Bet ar žmogus neturi teisės pats spręsti, kas tiesa, o kas melas? Tai manau, kad žmogui reikia palikti pačiam. O tų sąmokslo teorijų ten yra pilna. Visur jų yra“, – sakė M.Gabrilavičius.

Pašnekovas kaltino 15min vykdant cenzūrą, tačiau pastebėjo, kad ir grupės administratoriai neleidžia publikuoti bet kokio turinio. Pavyzdžiui, jei kritikuojama valdžia ar žmonės riejasi tarpusavyje.

Taip gaunasi, mes tokiu būdu populiariname svetainę. Didiname sklaidą. Bet, kaip matau pagal 15min skundus, mes ten platiname fake news.

Praėjusį penktadienį grupės nariams pavyko suorganizuoti maždaug 100 žmonių mitingą prie Seimo, kuriame pasirodė ir Seimo nariai Petras Gražulis bei Naglis Puteikis.

Kritęs skaitomumas

Nors M.Gabrilavičius ir „Unfollow 15min.lt“ skelbia raginantys atsisakyti tradicinės žiniasklaidos dėl šioje neva kryptingai formuojamos informacijos, panašu, kad socialinio tinklo grupė turėjusi tapti alternatyva minfo.lt reklamai feisbuke.

Viešai prieinamo tinklalapių analizės įrankio similarweb.com duomenimis, prasidėjus karantinui, minfo.lt skaitomumas išaugo triskart – nuo 90 tūkst. iki 280 tūkst. apsilankymų.

O balandį, kai bendras gyventojų apsilankymų internetiniuose tinklalapiuose skaičius vis dar buvo itin aukštas, minfo.lt skaitomumas krito dvigubai iki 140 tūkst.

Tai galima sieti su panaikinta galimybe už pinigus reklamuotis. Similarweb.com duomenys rodo, kad kiek daugiau nei 40 proc. minfo.lt skaitytojų tinklalapį aplanko pamatę nuorodas į publikacijas feisbuke.

Netekus galimybės pirkti reklamą, turinį pamato mažiau gyventojų, todėl mažiau jų ir apsilanko tinklalapyje.

15min nuotr./Similarweb.com duomenys
15min nuotr./Similarweb.com duomenys

Platforma politinei reklamai

Minfo.lt ir M.G.Maksimaliečio feisbuko paskyros – patogi politinės reklamos platforma. Vyriausioji rinkimų komisija (VRK) gegužę nusprendė, kad nemokama reklama prezidento rinkimų kampanijos metu Seimo narį Mindaugą Puidoką lepinęs M.Gabrilavičius pažeidė šalies Prezidento rinkimų įstatymą.

Paslėptai reklamai skleisti naudotas tinklalapis minfo.lt, to paties pavadinimo feisbuko paskyra bei M.G.Maksimaliečio socialinio tinklo paskyra.

M.Puidoką ir M.Gabrilavičių sieja artimas ryšys. Parlamentaro padėjėja Loreta Fokienė – buvusi minfo.lt redaktorė ir Maksimalistinės psichoterapijos draugijos projektų vadovė.

Dar daugiau, pasinaudojęs minfo.lt platforma M.Puidokas pirmą kartą viešai pareiškė palankumą ir Darbo partijos vedliui Viktorui Uspaskichui.

Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Mindaugas Puidokas
Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Mindaugas Puidokas

Politiko feisbuko anketoje skelbta nuoroda buvo pirmas V.Uspaskicho tekstas, publikuotas minfo.lt.

Praėjus mažiau nei trims mėnesiams M.Puidokas ne tik tapo Darbo partijos nariu, bet ir partijos Kauno miesto skyriaus vadovu. V.Uspaskicho bei jo buvusios sutuoktinės Jolantos Blažytės tekstų skaičius tinklalapyje nuo tol tik auga.

M.Gabrilavičiaus administruojamoje „Unfollow 15 min.lt“ grupėje, turinčioje beveik 40 tūkst. narių, Darbo partijos atstovų Viktoro Fiodorovo ir M.Puidoko mintis skelbia G.Dambrauskaitė.

Registrų centro duomenimis, minfo.lt valdanti viešoji įstaiga 2018 m. gavo 104 tūkst. eurų pajamų, ketvirtadaliu daugiau nei 2017 m., kai VšĮ sąskaitą papildė beveik 75 tūkst. eurų.

2018 m. įstaiga buvo sukaupusi nuosavo kapitalo už 62 tūkst. eurų. Duomenų už 2019 m. M.Gabrilavičiaus valdoma viešoji įstaiga dar nepateikė.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs
Reklama
Influencerė Paula Budrikaitė priėmė iššūkį „Atrakinome influencerio telefoną“ – ką pamatė gerbėjai?
Reklama
Antrasis kompiuterių gyvenimas: nebenaudojamą kompiuterį paverskite gera investicija naujam „MacBook“