Medinės valtys su motoru, vadintos dorėmis, statytos sovietmečiu. Jūrų muziejaus dorė pastatyta pagal 1977-aisiais Neringos žuvininkystės ūkio muziejui padovanotą valtį.
Jūrų muziejus ketina organizuoti beveik valandą trunkančias ekskursijas iki geležinkelio tilto ir atgal. Dorė švartuosis dešiniajame Danės krante, ties Švyturio menų doku.
Kelionės metu supažindinama su iki šiol egzistuojančiu Dangės uostu.
„Eidamas per Biržos tiltą retas kuris įsivaizduoja, kad žengia pro senuosius miesto vartus. O greta juk buvo ir miesto svarstyklės, prie pat upės stovėjo bažnyčios su specialiomis prieplaukomis į jas atplaukiantiems parapijiečiams. Kitame upės krante XVIII a. kūrėsi chemijos pramonės pionieriai: ten veikė potašo ir pelenų fabrikas, davęs vardą visam Pelenyno kvartalui (dabar teritorija tarp Dangės ir Bangų g.)“, – pasakojo istorikas Dainius Elertas.
Dorės statytos pagal Suomijos srities Karelijos žvejų sukurtą projektą. Dores žvejai, žvejoję sekliuose mariose bei Baltijos jūros priekrantėse, greitai pamėgo. Jos gebėjo išvystyti iki 5 mazgų greitį ir galėjo talpinti 4 tonas laimikio. Kadangi grimzlė nedidelė, laivui nereikėjo krantinių, jis galėjo būti tiesiai ištempiamas ant smėlio.
Kadaise žvejų mėgtos dorės atstatymas nebuvo paprastas. Ypač daug vargta su originaliu, kelių dešimčių metų senumo varikliu. Kadangi nei tokie varikliai, nei jų atsarginės dalys nebėra gaminami, daug ko teko ieškoti net sendaikčių turguose.
Aurelijos Kripaitės/15min.lt nuotr./Ekskursiją vedė istorikas Dainius Elertas |