Paskutinė akcijos diena! Prenumerata vos nuo 0,49 Eur/mėn.
Išbandyti
2023 11 21

Ekonomikos ministerijai patarė neatsilikti nuo mados ir vietoj Ukrainos remti Izraelį

Lietuvą pasiekė sufabrikuotas vaizdo įrašas iš Niujorko, kuriame matyti, kaip reklamoje Ukrainą palaikantį užrašą tariamai pakeičia analogiškas užrašas apie Izraelį. Viena internautė jį susiejo su mūsų šalies parama Ukrainai ir paragino labiau reaguoti į tarptautines aktualijas. Bet kadras yra pakeistas – į realų vaizdą redagavimo programa įkeltas minėtas tekstas.
Vietoj animacinio filmo apie trolius reklamos kompiuteriu buvo įkeltas raginimas remti nebe Ukrainą, o Izraelį
Vietoj animacinio filmo apie trolius reklamos kompiuteriu buvo įkeltas raginimas remti nebe Ukrainą, o Izraelį / Ekrano nuotr. iš „X“

Susiejo karščiausius konfliktus

Prieš savaitę viena „Facebook“ vartotoja paskelbė du vaizdus: greta Ekonomikos ir inovacijų ministerijos pastato nuotraukos – vaizdo įrašas, kuriame matyti eismas nenurodyto miesto gatvėje ir virš jos įrengti reklamos ekranai.

„Inovacijų“ ministerijai visgi reiktų atidžiau sekti pasaulio pulsą ir neužsibūti tarptautinę sceną paliekančiuose konceptuose, o tai vis labiau panašėja į second hand (angl. padėvėtą) produkciją provincijos išpardavyklėj“, – gana painiai pakomentavo moteris.

Ekrano nuotr. iš „Facebook“/Nebūta reklama apie paramą Ukrainai ir Izraeliui patraukė ir Lietuvos internautų dėmesį
Ekrano nuotr. iš „Facebook“/Nebūta reklama apie paramą Ukrainai ir Izraeliui patraukė ir Lietuvos internautų dėmesį

Jos žodžius paaiškina nuotraukos ir vaizdo įrašo turinys. Fotografijoje matyti ant ministerijos langų iškabintos Lietuvos istorinė, transseksualų, Ukrainos ir vaivorykštės (seksualinių mažumų) vėliavos.

Šis kadras yra tikras – jį nesunku rasti internete. Ministerijos nuotrauką prieš kurį laiką paviešino Lietuvos šeimų sąjūdis, jis buvo pasirodęs ir memų puslapyje 9GAG.

Greta paskelbtas 14 sekundžių trukmės įrašas, kuriame matyti kažkokio miesto sankryžą kertantys automobiliai, už jos kylantis dangoraižis, kavinė „Majestic Delicatessen“ ir parduotuvės pirmame aukšte, o virš jų įrengti reklamos ekranai.

Viename matyti Ukrainos vėliava, kitame – užrašas anglų kalba „Stand with Ukraine“ („Būk su Ukraina“). Po kelių sekundžių iš viršaus „nukrenta“ tokiu pačiu šriftu parašytas užrašas „Stand with Israel“ ir „išstumia“ aną, atsiranda Izraelio vėliava.

Ekrano nuotr. iš infowars.com/Informaciją apie tariamą reklamą paskelbė ir sąmokslo teorijas platinantis tinklalapis „InfoWars“
Ekrano nuotr. iš infowars.com/Informaciją apie tariamą reklamą paskelbė ir sąmokslo teorijas platinantis tinklalapis „InfoWars“

Galiausiai atsiranda JAV televizijos ABC naujienų tarnybos „ABC News“ reklama su šūkiu „Žiūrėkite naujienas“ ir „Neatsilikite nuo mados“. Iš to reikėtų suprasti, esą reklamą užsakė būtent jie.

Įraše negirdėti jokio paaiškinimo, nėra ir jokių komentarų raštu. Iš vaizdo reikėtų suprasti, esą dabar paramą Ukrainai keičia parama Izraeliui, kuris po teroristinės grupuotės „Hamas“ atakų užsimojo ją sunaikinti ir ėmė pulti Gazos Ruožą.

Tačiau ne tik vaizdo įrašas nėra autentiškas – tokios reklamos apie paramą Ukrainai ir Izraeliui šioje vietoje apskritai nebuvo.

Iš tikrųjų reklamavo filmą

Interneto paieškos laukelyje įvedus raktinius žodžius „Stand with Ukraine Israel advertisement“ (angl. „Būk su Ukraina Izraeliu reklama“), pirmiausiai pasiūlomi straipsniai, kuriuose dekonstruojama melagiena apie šią tariamą reklamą.

Airijoje veikiantis faktų tikrinimo tinklalapis „Logically Facts“ nustatė, kad reklamos ekranai įrengti Niujorko Taimso skvere adresu Times Square 761, 50-osios gatvės ir 7-osios aveniu sankirtoje.

Pasinaudojus „Google“ paieška galima rasti „YouTube“ panašiu metu paskelbtus įrašus, kuriuose nesunkiai atpažįstama vieta (nufilmuota kiek kitu kampu). Matyti ir tie patys reklamos ekranai, bet juose – ne tik jokių įrašų apie Ukrainą ar Izraelį, bet ir apskritai užuominų apie politiką, karus ir panašius dalykus.

Abiejuose ekranuose, kaip ir po jais, virš kavinės bei parduotuvių iškabintuose plakatuose, matyti naujos „DreamWorks“ animacinės muzikinės komedijos „Trolls Band Together“ reklama.

Kad ekranuose iš tiesų matyti to paties filmo, kurio premjera JAV įvyko lapkričio 17-ąją, reklama, kaip ir įprastuose plakatuose žemiau, keliomis dienomis anksčiau paskelbė „Logically Facts“ žurnalistas Samas Doakas.

BBC žurnalistas Shayanas Sardarizadeh socialiniame tinkle „X“ (buvęs „Twitter“) paprašė Niujorke esančių vartotojų patikrinti, ar ekranuose tikrai transliuojama minėta reklama. Nepraėjus nė pusantros valandos jis sulaukė atsakymo – dviejų vaizdo įrašų ir komentaro, kad „nėra nieko nei apie Ukrainą, nei apie Izraelį“.

Šie reklamos ekranai priklauso žiniasklaidos bendrovei „Clear Channel Outdoor“. JAV žurnalistai iš faktų tikrinimo tinklalapio „LeadStories“, dienraščio „USA Today“ ir naujienų agentūros „Associated Press“ sulaukė jos patikinimo, kad jokia panaši agitacija už Ukrainą ir Izraelį nebuvo transliuota.

„Skelbimas, kurį minite, yra netikras ir nebuvo rodomas nei šiame, nei jokiame kitame mūsų ekrane“, – „Lead Stories“ sakė bendrovės atstovas spaudai Jasonas Kingas.

Kai kurie kiti internautai nepriklausomai ėmė skelbti abejones dėl reklamos – esą ji verta žiniasklaidos dėmesio, bet jokie žurnalistai tuo metu, kai imtas platinti vaizdo įrašas, apie ją nepranešė.

Sukūrė rusai

Jau pačiame įraše esama detalių, išduodančių, kad jis nėra autentiškas. Pavyzdžiui, instantstreetview.com užfiksuoti tos pačios gatvės vaizdai (čia, čia) rodo, kad ekrane rodoma reklama paprastai sutampa su ta, kuri atspausdinta ant plakatų virš kavinės.

Žurnalas „Forbes“ atkreipė dėmesį į ekrane matomą frazę „Stay in trend“ (verčiant pažodžiui iš anglų kalbos – „Išlik tendencijoje“). Tačiau angliškai sakoma on-trend (angl. „itin madingas“). Todėl „Forbes“ padarė išvadą, kad originalų įrašą angliškais tekstais papildė šios kalbos gerai nemokantis žmogus.

Tai greičiausiai yra tiesa, mat bene pirmasis vaizdo įrašą ir dar dvi nuotraukas iš tos pačios vietos paskelbė rusiškas „Telegram“ kanalas „Оптимистка в штатском“ („Optimistė civiliais drabužiais“).

Šiame įraše, kuris pasirodė lapkričio 9-osios popietę ir iki šios peržiūrėtas 13 tūkst. kartų, reklama priskiriama būtent „ABC News“. Jie esą paragino kartu „sekti tendencijas“.

Ekrano nuotr. iš „Telegram“/Melagiena apie tariamą reklamą dėl paramos Ukrainai ir Izraeliui greičiausiai prasidėjo nuo šio įrašo
Ekrano nuotr. iš „Telegram“/Melagiena apie tariamą reklamą dėl paramos Ukrainai ir Izraeliui greičiausiai prasidėjo nuo šio įrašo

„Iš reklamos akivaizdu, kad „stovėti su Ukraina“ nebėra madinga, – teigiama įraše. – Dabar madinga remti Izraelį.

Juokinga, kad reklama rodoma virš animacinio filmuko „Troliai“ reklamos. Ar tai subtilus trolinimas, ar sutapimas?“

Netrukus vaizdo įrašas ėmė plisti kituose socialiniuose tinkluose ir kitomis kalbomis, pavyzdžiui, angliškai „X“ (čia jau pašalintoje paskyroje, čia, čia), „Instagram“, „Facebook“. Internautai Italijoje dalijasi apkarpyta vaizdo įrašo versija – joje matyti tik ekranai su raginimais ir visai nesusijusi filmo reklama.

Naujiena apie tariamą „ABC News“ reklamą pasirodė ir JAV kraštutines dešiniąsias pažiūras atspindinčiame, sąmokslo teorijas ir melagienas skelbiančiame tinklalapyje „InfoWars“.

15min verdiktas: melas. Vaizdo įraše rodoma reklama, kurioje žmonės raginami neatsilikti nuo naujausių tendencijų ir vietoj Ukrainos remti Izraelį, Niujorke nebuvo transliuota. Iš tiesų šiuose ekranuose buvo rodoma animacinio filmo „Trolls Band Together“ reklama.

Publikacija parengta 15min bendradarbiaujant su „Meta“, ja siekiama stabdyti klaidinančių naujienų plitimą socialiniame tinkle. Daugiau apie programą ir jos taisykles – čia

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Televiziniai „Oskarai“ – išdalinti, o šiuos „Emmy“ laimėtojus galite pamatyti per TELIA PLAY
Progimnazijos direktorė D. Mažvylienė: darbas su ypatingais vaikais yra atradimai mums visiems
Reklama
Kodėl namui šildyti renkasi šilumos siurblį oras–vanduo: specialisto atsakymas