„Jeigu nebus krūvio, nebus ir didesnių atlyginimų“, – teigė švietimo ir mokslo ministrė Jurgita Petrauskienė.
Taip pat, pasak jos, neįmanoma bus užtikrinti didesnių algų, kol nebus sutvarkytas mokyklų tinklas, peržiūrėtas mokyklų finansavimas, kad mokytojams būtų užtikrintas bent minimalus darbo krūvis.
Etatinis mokytojų apmokėjimo įvedimas – tai nėra tiesiogiai mažų mokyklų išgyvenimo klausimo sprendimas, – sakė ministrė.
„Nekeičiant bazinių sąlygų, vien įmetus daugiau pinigų į sistemą, tikrai efekto nebus, jeigu bus vėl ta pati mokykla, kur mokytojo krūvis bus menkas. Klausimą reikia spręsti komplekse kartu su mokyklos finansavimo modeliu, kartu su jungtinių mokyklų modeliu. Sprendžiant kompleksiškai galime daryti“, – teigė ministrė.
Pasak jos, reikia atkreipti dėmesį ir į tai, kad mokytojų šiuo metu yra tiesiog per daug, nes mokinių nuolat mažėja.
„Etatinis mokytojų apmokėjimo įvedimas – tai nėra tiesiogiai mažų mokyklų išgyvenimo klausimo sprendimas“, – teigė J.Petrauskienė.
Vietoj penkių kategorijų – penkios kompetencijos
Švietimo ir mokslo ministerija yra įsipareigojusi iki balandžio mėnesio parengti naują etatinio mokytojų darbo apmokėjimo modelį. Atlyginimą mokytojams numatoma skaičiuoti nebe pagal kintantį pamokų skaičių, bet už visus su ugdymo procesu susijusius darbus – veiklą mokykloje, pasiruošimą pamokoms. Bendras krūvis etatui turi sudaryti 36 darbo valandas per savaitę.
Mes ir toliau vaidiname kovotojus, pinigų išmušinėtojus švietimui, bet didele dalimi mes matome, kad tie pinigai eina kažkur, be pajautimo, kad patys sistemoje dirbantys sakytų: „och, atsidusau, pajutau perspektyvą“. Į smėlį, – sakė G.Steponavičius.
Pagal pristatytą planą, mokytojai, atsižvelgiant į kompetencijas, bus skirstomi į penkis lygmenis – pradžios, įsitvirtinimo, profesinio augimo, patirties sklaidos ir ekspertavimo. Dabar mokytojai skirstomi į penkių lygių kvalifikacinius lygmenis.
Pasak Ministerijos Švietimo kokybės ir regioninės politikos departamento direktoriaus Aido Aldakausko, pradžios mokytojo, įsitvirtinimo mokytojo ir profesinio augimo mokytojo lygiai prilygtų bakalauro išsilavinimui, patirties sklaidos – magistro išsilavinimui.
„Ekspertavimo lygmuo, pagal kvalifikacijų sandarą atitinka daktaro lygį. Tai nereiškia, kad mokytojai turėtų būti daktarai, bet jų kompetencijos turėtų būti panašios į daktarų“, – sakė ministerijos atstovas.
Pasak jo, kiekvieno mokytojo kompetencija būtų iš naujo vertinama kasmet. Tai turėtų būti ne teisė, o pareiga.
Kokios būtų kiekvieno lygio mokytojų vidutinės algos, ministerijos atstovai komitete nepasakė.
Etatinį darbo apmokėjimą ministerija planuoja įvesti nuo 2018 m. rugsėjo. Tam reikalingus teisės aktus ketinama parengti iki kitų metų kovo.
Pinigai nuėjo „į smėlį“?
Švietimo ir mokslo ministerijos skaičiavimu, 2016-2017 metais algos mokytojams, priklausomai nuo krūvio, didėjo 35-48 eurais. Ikimokyklinio ugdymo pedagogų algos, ministerijos skaičiavimu, augo dar sparčiau – 64-87 eurais.
Tačiau Seimo nariai tikino, kad jų sutikti mokytojai skundėsi, kad jų algos ne padidėjo, o sumažėjo.
„Mes ir toliau vaidiname kovotojus, pinigų išmušinėtojus švietimui, bet didele dalimi mes matome, kad tie pinigai eina kažkur, be pajautimo, kad patys sistemoje dirbantys sakytų: „och, atsidusau, pajutau perspektyvą“. Į smėlį“, – pareiškė komiteto narys liberalas Gintaras Steponavičius.
Ministerijos Švietimo kokybės ir regioninės politikos departamento direktorius A.Aldakauskas paaiškino, kad taip galėjo atsitikti, jei mažėjo jų darbo krūvis, mažėjo moksleivių skaičius.
„Aidai, jei būtum šiuos skaičius pasakęs pas mus mokykloje, tau tikrai būtų reikėję lango“, – ministerijos atstovui rėžė Lietuvos švietimo įstaigų profesinės sąjungos pirmininkas Eugenijus Jesinas.
Šių metų biudžete mokytojų algoms išlaikyti buvo skirti 24 mln. eurų. Buvo skaičiuota, kad papildomam algų didinimui nuo 2017 m. reikės dar 35,4 mln. eurų, tačiau mažiausiai uždirbančių mokytojų atlyginimams Vyriausybė papildomai skyrė mažiau – 17 mln. eurų.
Didinti dalies mokytojų algas nuo 2017 metų sausio buvo numatyta Vyriausybės atstovų ir švietimo srities profesinių sąjungų kovo mėnesį pasirašytame susitarime dėl streiko nutraukimo.
Profsąjungų skaičiavimu, vidutiniškai mokytojas Lietuvoje uždirba 620 eurų iki mokesčių, o ministerija teigia, kad toks yra vidutinis mokytojo atlyginimas į rankas.