Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti
2020 09 27

Feisbuke – „vyriausiasis farmacininkas“, išgalvoti verslininkai ir kiti melai pardavimams skatinti

Socialiniame tinkle dalinamasi nuoroda, vedančia į neegzistuojantį naujienų portalą. Naudojantis tikrų bei išgalvotų asmenų pavardėmis, pasakojama pramanyta istorija apie valdžios tyčia pabrangintus vaistus. Visos pastangos skirtos melagystės kūrėjų uždarbiui didinti.
Vaistai
Vaistai / 123RF.com nuotr.

„Skandalingiausios šios savaitės naujienos aptarimas Dienos tema studijoje: Pensininkai yra atliekos, tegul miršta, jų negaila [...]“, – rašoma socialiniame tinkle skelbiamos publikacijos antraštėje. Nuoroda į tekstą feisbuke pasidalinta per 800 kartų.

15min nuotr./Feisbuke skelbiamos melagingos publikacijos ištrauka
15min nuotr./Feisbuke skelbiamos melagingos publikacijos ištrauka

Siekiant išnaudoti galimą gyventojų nusivylimą ar nepasitenkinimą valdžios institucijomis sukurpta istorija apie „Lietuvos vyriausiojo farmacininko pavaduotojos“ feisbuko įrašą, kuriame aiškinama, kad vyresnio amžiaus žmonėms naudingą preparatą reikia pardavinėti brangiau.

Žinią esą skelbia tinklalapis „Žinios LT Visuomenė“, tačiau toks informacijos šaltinis neegzistuoja. Dar daugiau, naršyklėje matomas tinklalapio adresas nesutampa su tariamos internetinės svetainės pavadinimu.

Visa tai – melas. Pozicijos „vyriausiasis Lietuvos farmacininkas“ Lietuvoje nėra. Netikras ir tariamos pavaduotojos Linos Arlouskienės personažas. Išradinga istorija skirta patikėjusiems įsiūlyti Lietuvoje neregistruotą preparatą.

15min nuotr./Naujienos imitacijoje pateikiamas įšgalvotas personažas
15min nuotr./Naujienos imitacijoje pateikiamas įšgalvotas personažas

Išgalvotoje istorijoje netikrų personažų yra kur kas daugiau. Tai ir neegzistuojančio „Lietuvos farmacijos departamento“ vadovas Vladas Satkus, išgalvotas ir chirurgijos centro vadovas Tomas Birbilas, neegzistuojančio vaistinių tinklo „Pharmastock“ atstovas Ignatas Umaras.

Vis dėlto melo piramidei siekianti suteikti realybės pamatą, išgalvotoje istorijoje naudojamas LRT laidos „Dienos tema“ pavadinimas, minima žurnalistė Rita Miliūtė, o išgalvotų personažų atvaizdai įklijuoti į visuomeninio transliuotojo laidos studiją primenantį foną.

Tikroji tinklalapio paskirtis paaiškėjo pasiekus išgalvotos publikacijos pabaigą. Pasirodo, vyriausiojo farmacininko brangiai parduodamą „vaistą“ galima čia pat įsigyti už vos 39 eurus! Problema ta, kad pateikiamas preparatas nėra vaistas.

Tokiais vadintis gali tik preparatai, registruoti Valstybinės vaistų kontrolės tarnybos (VVKT) registre. Jei medžiaga nėra registruota, nėra jokių duomenų apie jos sudėtį, veiksmingumą, atitikimą saugumo reikalavimams ar šalutinį poveikį. Perkama katė maiše.

15min nuotr./Klaidingai vaistu įvardijamos medžiagos reklama
15min nuotr./Klaidingai vaistu įvardijamos medžiagos reklama

Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT) įspėja, kad gydyti gali tik vaistai. Jei nurodoma, kad gaminys turi gydomųjų savybių, jis privalo būti registruotas kaip vaistinis preparatas. Taip pat patariama vengti stebuklingų preparatų, kurie žada greitus ir sunkiai įtikimus rezultatus.

VVTAT taip pat rekomenduoja atidžiai apžiūrėti internetinę parduotuvę. Šioje turi būti pateiktas buveinės adresas, telefono numeris ir elektroninis paštas, kad klientas galėtų susisiekti su pardavėju.

Tai nėra pirmas kartas, kai imituodami naujienų tinklalapius sukčiai siekia išvilioti patiklių žmonių pinigus. Panašių atvejų socialiniuose tinkluose fiksuojama pakankamai dažnai, apie tai esame ne kartą rašę ir anksčiau.

Publikacija parengta 15min bendradarbiaujant su „Facebook“ programa, kuria siekiama stabdyti klaidinančių naujienų plitimą socialiniame tinkle. Daugiau apie programą ir jos taisykles – čia.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Kai norai pildosi: laimėk kelionę į Maldyvus keturiems su „Lidl Plus“
Reklama
Kalėdinis „Teleloto“ stebuklas – saulėtas dangus bene kiaurus metus
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos