2017 06 02

I.Smolenova: Kremliaus propaganda ne tiek proputiniška, kiek nukreipta prieš Vakarus

Visur, ar tai būtų Čekijoje, ar Slovakijoje, ar Ukrainoje – Rusijos propaganda veikia panašiai. Atpažinti ją ir ištirti – kasdieninė Ivanos Smolenovos veikla: ji vadovauja Prahos saugos studijų instituto programai, skirtai atremti prorusiškos dezinformacijos įtaką Europoje.
Ivana Smolenova
Ivana Smolenova / TEDxVilnius nuotr.
Temos: 3 NATO Propaganda TEDx

Gimusi Slovakijoje, šiuo metu I.Smolenova gyvena Ukrainoje, o Rusijos propagandos apraiškų ieško visoje Centrinėje Europoje bei yra sukūrusi daug tarptautinių projektų kovai su šiuo reiškiniu. I.Smolenovos straipsniai publikuojami tokiose įtakingose žiniasklaidos priemonėse, tokiose kaip „Forbes“ ar „Washington Post“.

Propaganda yra atpažįstama, nes naudoja panašius naratyvus, konspiracijos teorijas, emocionalius žodžius ir simbolius.

Pasak jos, propaganda ateina iš visur – televizijos, leidinių, bet didžioji dalis kampanijos vykdama internete ir ypač sustiprėjo nuo Ukrainos neramumų ir krizės 2013–2014 metais.

„Propaganda yra atpažįstama, nes naudoja panašius naratyvus, konspiracijos teorijas, emocionalius žodžius ir simbolius. Ir jie labiau ne proputiniški, o daugiau nukreipti prieš Vakarus“, – sakė I.Smolenova viename interviu Prahos radijuj.

Pasak I.Smolenovos, pagrindinis propagandos taikinys – JAV, NATO, Europos sąjunga ir visa demokratijos sistema. Siekiama diskredituoti vakarų valstybes ir įvesti sumaištį visuomenėje, akcentuojamas negatyvus pasaulio vaizdas, skleidžiamos žinutės apie civilizacijų žlugimą. Skamba idėjinė mintis, kad individas negali daryti jokios įtakos visuomenei, kad mes negalime kontroliuoti politikų ir ateities. Ir tokioje betvarkėje Rusija natūraliai iškyla kaip moralinis autoritetas, gelbėtojas ir taikdarys.

Pasak I.Smolenovos, dažniausiai ant tokios propagandos kabliuko užkimba žmonės, kurie yra nepatenkinti esama padėtimi, problemomis visuomenėje, korupcija ir pagrindine žiniasklaida. Propagandos šaltiniai dažnai kritikuoja nacionalinę žiniasklaidą pateikdami priešingą informaciją, išgalvotas istorijas. Jie žino, kad melą paskleisti labai lengva, o jį demaskuoti ir įrodyti tiesą – be galo sunku.

Atpažinti propagandos šaltiniai argumentuoja, kad ir JAV finansuoja žiniasklaidos priemones Europoje, pavyzdžiui – „Laisvosios Europos radiją“. Tačiau I.Smolenova pastebi esminį skirtumą – informacija apie JAV sąsajas su šia radijo stotimi yra skelbiama viešai ir visiems prieinama, o Rusija dažniausiai slepia, kad finansuoja tam tikrus žiniasklaidos kanalus, taip manipuliuodama auditorija.

„Mes turime kalbos laisvę ir negalime jų uždaryti, bet turime juos demaskuoti ir apie tai kalbėti visiems“, – sako I.Smolenova.

Mes turime kalbos laisvę ir negalime jų uždaryti, bet turime juos demaskuoti ir apie tai kalbėti visiems.

Įkvepiančią I.Smolenovos kalbą apie propagandos reiškinį išgirsime ir Lietuvoje – birželio 10 d. ji atvyksta į idėjų ir inovacijų konferenciją „TEDxVilnius 2017“. Lietuvos nacionaliniame dramos teatre vyksiančios konferencijos scenoje ji pasirodys kartu su kitais16 pranešėjų iš viso pasaulio.

Šių metų „TEDxVilnius“ tema „Syzygy“ filosofiškai liudija apie tai, kad nepaisant savo skirtumų ar panašumų, esame vienas su kitu susiję ir turime potencialo drauge kurti modernų, pažangų ir drąsų pasaulį.

Kaip ir kiekvienais metais, konferencija bus tiesiogiai transliuojama „TEDxVilnius” interneto svetainėje. Naujovė šiemet – anglų kalba vykstantis renginys bus tiesiogiai verčiamas net į tris kalbas: lietuvių, rusų, lenkų.

Konferencijos organizatoriai kviečia bibliotekas, universitetus, savivaldybes ir kitas bendruomenes jungtis prie konferencijos virtualiai – suburti žmones ir drauge žiūrėti „TEDxVilnius 2017“ transliaciją. Daugiau informacijos apie tai: čia.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis