Miestelyje šurmuliuoja tradicinė Viduramžių šventė, kuri kaip ir kasmet vilioja pramogomis ir jaunam, ir senam. Todėl į ją tiek Trakų gyventojai, tiek svečiai traukia daugiausiai šeimomis, net su kelių mėnesių sulaukusiais ir saldžiai mamų glėbyje snaudžiančiais kūdikiais.
Ištisas dvi dienas čia vyks riterių kovos, senovinio stalo žaidimo kvirkato turnyras, pilies šturmo ir viduramžių gyvenimo inscenizacija, konkursai ir edukaciniai užsiėmimai vaikams, bus demonstruojami senieji amatai ir šokiai, gaminami to meto valgiai ir skambės muzika.
Į kasmetę šventę Trakų istorijos muziejus kviečia jau keturioliktą kartą. Anot muziejaus direktoriaus Virgilijaus Poviliūno, šiemet renginys pritraukė maždaug 200 dalyvių: istorijos rekonstrukcijos klubų narių iš Lietuvos ir Lenkijos, amatininkų, muzikantų, muziejaus darbuotojų.
Vaikai patys gamina popierių
Didžiulis jų būrys šeštadienio vidurdienį atžygiavo į Trakų pusiasalio pilį, kurios kieme įsikūrė amatininkai. Jie rodo, kaip viduramžių gyventojai lipdė keramiką ant stovylų ir žiedė indus, demonstruoja raugo keramikos degimą, moko rišti bučius ir varžas, kaldinti vinis ir monetas, apdirbti kailius, gaminti muilą Iš riebalų, pelenų ir vandens, juvelyrinius dirbinius ir stiklo vitražus.
Kartu galima pasimokyti siūti drabužius ir siuvinėti, pinti juostas, megzti ir rišti tinklelį, odininkystės, medžio drožybos, išbandyti laimę viduramžių loterijoje.
Amatininkų pagamintų metalinių ir odinių papuošalų, galanterijos, medžio, kailio ir metalo dirbinių, paveikslų, drabužių, avalynės, indų, išdirbtų kailių, strėlių galima įsigyti čia pat veikiančioje mugėje.
Knygrišiai demonstruoja knygos įrišimo meną. Rankų darbo užrašų knygeles odiniais viršeliais pardavinėjantis vyras pasakojo, kad seniau į panašias knygas ant rankų darbo popieriaus būdavo rašomi teismų ir bažnyčių tekstai. Fonduose tokių knygų yra išlikęs ne vienas šimtas.
Vaikams maga patiems pasigaminti popieriaus arba išbandyti neįprastą popieriaus marginimo būdą. Restauratorės iš Nacionalinės M.Mažvydo bibliotekos rodo semtinio popieriaus gamybą bei pirmą kartą šalies rekonstrukcijos istorijoje pristato popieriaus marmuravimą. Tai yra maždaug 2 tūkst. metų senumo popieriaus dekoravimo technika, pagal kurią ant vandens paviršiaus kuriami spalvingi piešiniai, po to jie perkeliami ant popieriaus. Šia technika buvo dekoruojamas ir medis, tekstilė, stiklas.
Renginio svečiai gali išbandyti tokius senovinius stalo žaidimus, kaip kvirkatas, ir riterių rungtis, patikrinti rankos taiklumą šaudydami iš arkbalistos, arbaletų ir lankų.
Didžiausias dėmesys – riteriams
Bene daugiausiai svečių dėmesio tradiciškai sulaukė riterių kovos. Prieš vieną iš turnyrų buvo pristatyti tariamos viduramžių riterių kuopos nariai – nuskambėjo jų vardai, gyvenimo istorijos, šarvų apibūdinimai. Pavyzdžiui, vieni šarvai yra rastųjų Valdovų rūmų teritorijoje rekonstrukcija.
Ne vienas žygdarbis žiaurumu gali priblokšti XXI amžiaus žmogų. „Nekaltą bobutę jam lengviau žudyti“, – kiek ironiškai riterio, kuriam niekaip nesisekė įveikti priešininko, adresu mestelėjo turnyro komentatorius. Kaip atkreipė dėmesį renginio vedėja, buvome pagonys, todėl toks elgesys nestebino. Būtent dėl to „kryžiokai sulaužė ietis“.
Riterių kovas ir ano meto gyvenseną pristato keturioliktą kartą atvykstanti Olštyno pilies brolija bei trys riterių klubai iš Lenkijos: riterių brolijos „Excalibur“ ir „Pėstininkai iš Maševo“ bei Nidzicos komtūrijos riterių brolija. Lietuvai atstovauja riterių brolija „Viduramžių pasiuntiniai“, senovės baltų kovų brolija „Vilkatlakai“, Kauno karo istorijos klubas, Hospitalierių ordinas, Šiaurinės šventyklos ordinas, gyvosios istorijos klubas „Utgardas“, lankininkų klubas „Strėlė“, senovinių šokių ir kultūros klubas „Mysteria Mundi“.
Mažųjų lankytojų laukia lipdymo iš molio ir piešimo konkursai, Vilniaus „Lėlės“ teatro spektaklis. Jie gali išbandyti senovinę karuselę, savotišką linksmųjų kalnelių prototipą – įsitaisyti ilgo rąsto, kurį ratu suka du vaikinai, gale.
Ir vaikų, ir suaugusiųjų būrys supo juokdarį, kuris ne tik garsiai pokštavo, bet ir meistriškai žongliravo kuokelėmis ir stikliniu rutuliu. Daug juoko sukėlė jo pademonstruotas triukas, kurį esą sugalvojo vienuoliai – žongliruojant kuokelėmis viena iš jų nuolat suduoti per galvą ir kartoti: „Esu kaltas, esu kaltas, esu labai labai kaltas.“
Svečius viduramžių valgiais vaišina Vilniaus puodžių cechas. Bene populiariausias šventės skanėstas – ant pagaliuko pasmeigtas keptas obuolys. Dainomis ir šokiais svečius linksmina viduramžių muzikos ansamblis „Cornucopia“ iš Baltarusijos, „Viduramžių pasiuntinių“ ansamblis, senosios muzikos ir šokio trupė „Festa Cortese“, neofolkloro grupė „Marga muzika“.
Popietę vyksta septintasis tarptautinis lankininkų klubo „Strėlė“ turnyras, kuriame varžosi Baltarusijos, Rusijos, Latvijos, Lenkijos, Ukrainos ir Lietuvos šauliai.
Vakare, po pilies šturmo inscenizacijos, šokio ir ugnies studija „Čiutyta“ ketina užburti magišku ugnies šou „Ta ta to“.
Sekmadieniui suplanuota panaši programa. Be kitų renginių, vyks lankininkų turnyro antrasis etapas, popiet rengiama LDK kariuomenės kovos su Teutonų ordinu inscenizacija, o vakarop – archainio folkloro grupės „Ugniavijas“ koncertas.
Visa renginio programa pateikiama Trakų istorijos muziejaus puslapyje.