„Tamsų žiemos vakarą jaukioje Vilniaus kavinėje susitinkame trise – aš, smuikininkas Januszas Wawrowskis ir legendomis apipintas Antonio Stradivari smuikas, pagamintas 1685-aisiais.
Kol smuikas saugiai ilsisi dėkle, su žymiu smuikininku, iš Varšuvos repeticijoms į Vilnių atvykusiu Fryderyko Chopino muzikos universiteto profesoriumi šnekučiuojamės apie neatrastą lietuvių ir lenkų kūrybą, jo smuiką, solisto karjeros iššūkius ir dar šį bei tą“, – taip rašė Justina Paltanavičiūtė savo interviu, kuriuo prieš kelias dienas dalijosi Lietuvos nacionalinė filharmonija.
Vertę suvokia ne visi
Tačiau, kaip paaiškėjo, ne visur Vilniuje šis smuikas, kurio vertė siekia apie 5 mln. eurų, sulaukė tokios pagarbos.
Personalas pateikė man du pasiūlymus – instrumentą atiduoti į bagažą arba likti Vilniuje. Ponia iš LOT pasakė, kad „pamatysime, ar neapgadins bagaže“.
Grįžti sekmadienio, vasario 5-osios, rytą namo į Varšuvą garsiam muzikantui pasirodė sudėtinga, kadangi Lenkijos avialinijų LOT lėktuve buvo laukiamas tik jis, o ne jo smuikas.
Kaip J.Wawrowskis rašė feisbuke, jam į lėktuvą įsinešti smuiko neleista: „Antžeminis personalas pateikė man du pasiūlymus – instrumentą atiduoti į bagažą arba likti Vilniuje; neparodė jokio supratingumo dėl smuiko vertės. Ponia iš LOT pasakė, kad „pamatysime, ar neapgadins bagaže“ (pažodžiui).
Niekas neklausė ir mano aiškinimo, kad daugybę metų keliauju įvairiomis oro linijomis su smuiku ir į Vilnių atvykau su ta pačia kompanija. Per šimtus lygšiolinių skrydžių man niekada nebuvo uždrausta pasiimti smuiką į lėktuvą.
Viskas vyko labai nemaloniai, kaip nėra buvę man niekada iki tol su jokiomis oro linijomis ir jokiame oro uoste.“
Lėktuvas į Varšuvą pakilo be smuikininko. Jis teigia mėginęs aiškintis, ką jam toliau daryti, tačiau esą darbuotojas kasoje pasakė, kad galima paklausti įgulos kito lėktuvo, kuris po 5 valandų kils į Varšuvą, ar leis įsinešti smuiką. Ir pasiūlė įsigyti, kaip teigia J.Wawrowskis, „labai brangų“ bilietą, be garantijos, kad šįkart pavyks.
Teko grįžti autobusu
Viskas baigėsi tuo, kad smuikininkas į Lenkijos sostinę išvyko autobusu, kaip sakė, nepaisant įsigyti lėktuvo bilieto už 2000 zlotų, teko važiuoti 8 valandas.
Garsusis muzikantas piktinosi, kad jo smuiko dėklas esąs kaip tik tokio dydžio, kokį leidžiama įsinešti į lėktuvą, o kartu jis turėjęs tik planšetę.
„Tai nėra pirmas kartas, kai mes, muzikai, susiduriame su oro linijų nesupratimu, su kokios vertės daiktu turime reikalą. Instrumentas tai ne tik įrankis. Tai muzikanto kūno tęsinys, praleidžiame su juo šimtus, jei ne tūkstančius valandų.
Turėtų būti akivaizdu, kad smuikas, kuriam beveik 340 metų, yra per daug vertingas keliauti bagažo skyriuje. Kaip matome, ne visiems“, – rašo muzikantas.
Turėtų būti akivaizdu, kad smuikas, kuriam beveik 340 metų, yra per daug vertingas keliauti bagažo skyriuje. Kaip matome, ne visiems.
Vienintelis toks smuikas Lenkijoje
Kaip rašo Flyfree.pl, šis smuikas yra unikalus: „Stradivarijaus „Polonia“ buvo nupirkta Lenkijos valstybės 2018 metais šimtųjų Nepriklausomybės atgavimo metinių proga. Tai vienintelis šios klasės instrumentas, kuris yra Lenkijoje. Jo rinkos vertė siekia apie 5 mln. eurų. Kasdien jis saugomas Karalių rūmuose Varšuvoje. J.Wawrowskis vienintelis juo naudojasi.“
Portalas kreipėsi į Lenkijos oro linijas su prašymu pakomentuoti situaciją, LOT komentare tvirtina, kad nesusipratimas viename iš Lietuvos oro uostų įvykęs dėl nepatyrusio darbuotojo kaltės
„Šiuo konkrečiu atveju LOT aptarnaujančios įmonės darbuotojas priėmė klaidingą sprendimą remdamasis faktu, kad smuiko dėklas netilpo taip vadinamajame bagažo matavimo rėme. Mums yra labai gaila dėl tokios susidariusios situacijos. Grąžinsime pinigus už nepanaudotą bilieto dalį ir įdėsime visas pastangas, kad tokių situacijų daugiau ateityje nenutiktų“, – komentare Flyfree.pl rašė LOT atstovai, pridėdami, kad jų oro linijos bendradarbiauja su daugeliu orkestrų ir filharmonijų, padėdami pervežti įvairius instrumentus.
Ne oro uosto kaltė
Vilniaus oro uosto atstovai 15min užtikrino, kad atsakomybė dėl šio incidentu tenka ne oro uosto personalui, o LOT skrydžius aptarnaujančiai bendrovei: „Vilniaus oro uosto (ar kitų oro uostų Lietuvoje) darbuotojai patys registracijos į skrydžius nevykdo, tai daro antžeminio aptarnavimo kompanijos, o šiuo atveju – kompanija BGS, kurį vykdo jai keliamus oro bendrovės reikalavimus.“
Gabrielė Veilandė, BGS Keleivių aptarnavimo skyriaus vadovė, 15min pateiktame komentare teigė, kad apgailestaujama dėl keleivio patirtų nepatogumų.
„Mūsų darbuotojai įpareigoti vadovautis aviakompanijų pateiktomis taisyklėmis bei nurodymais, teikdami pirmenybę skrydžių saugai. Mes savo ruožtu nuolat konsultuojamės su aptarnaujamomis aviakompanijomis, kad priimtume tinkamus sprendimus bei užtikrintume sklandžią keleivio patirtį skrydžių metu.
Dėsime pastangas, kad panaši situacija ateityje nepasikartotų“, – teigiama komentare.
Portalui lrt.lt/pl kompanijos BGS atstovai teigė, kad smuiko dėklas netilpo į matavimo rėmą, tad keleiviui esą buvo pasiūlyta arba atiduoti smuiką į bagažą, arba įsigyti papildomą vietą lėktuve, kaip daroma, kai labai brangus daiktas neatitinka savo dydžiu nustatytų oro linijų kompanijos matmenų. Tačiau esą tai padaryti buvo atsisakyta.
Lietuvos nacionalinėje filharmonijoje vasario 4 d. vyko koncertas „Per nailono uždangą. Vytautas Bacevičius ir Grażyna Bacewicz“. Be šių kompozitorių, koncerte skambėjo ir garsaus suomių kompozitoriaus Einojuhani Rautavaaros simfonija.
Programą atliko Modesto Pitrėno diriguojamas Lietuvos nacionalinis simfoninis orkestras ir lenkų smuiko virtuozas Januszas Wawrowskis.