Andriaus Vaitkevičiaus/15min.lt nuotr./F-15C Eagle šį kartą liko ant žemės |
Antras bandymas buvo sėkmingas. Lėktuvas praūžė pro šalį, ratais palietė žemę ir nusileidimo taku nuriedėjo tolyn. Šiaulių oro uoste nusileido NATO ankstyvojo perspėjimo ir kontrolės sistemos (angl. Airborne Warning and Control System, AWACS) lėktuvas Boeing 707.
Orlaivio nusileidimas Šiauliuose buvo viena iš sudėtinių NATO treniruotės dalių. Tačiau dėl prastų oro sąlygų dalies suplanuotos treniruotės teko atsisakyti. Mokymų scenarijuje buvo numatyta, kad JAV transporto lėktuvas Hercules C-130 J virš Latvijos teritorijos prarado ryšį su žeme. Todėl į orą turėjo būti pakelti šiuo metu NATO oro policijos misiją Baltijos šalyse vykdantys JAV karinių oro pajėgų naikintuvai F-15C Eagle. Jie turėjo vizualiai patikrinti bei į Šiaulius palydėti ryšį su civilinėmis oro eismo kontrolės sistemomis praradusį orlaivį.
Nusileidęs Šiauliuose Hercules C-130 J turėjo atlikti kelias užduotis.
Andriaus Vaitkevičiaus/15min.lt nuotr./F-15C Eagle šį kartą liko ant žemės |
Ryšį su skrydžių valdymo centru Karmėlavoje, į orą pakeltais naikintuvais ir kitomis tarnybomis turėjo užtikrinti Estijos oro erdvėje esantis NATO skraidantis radaras Boeing 707. Tačiau dėl prastų metereologinių sąlygų JAV transporto lėktuvai Hercules C-130 J į orą nepakilo. Ant žemės liko ir JAV naikintuvai F-15C Eagle. Į Šiaulius atskrido tik AWACS orlaivis.
„Baltijos šalių karinių oro pajėgų treniruotės vykdomos kiekvienos NATO oro policijos misijos Baltijos šalyse rotacijos metu , – KAM išplatintame pranešime teigė Lietuvos karinių oro pajėgų vadas brigados generolas Artūras Leita. – Visas treniruotėje dalyvaujantis personalas, tarp jų skrydžių vadovai, orlaivių įgulos, taip pat ir aptarnaujantis personalas įgyja reikiamos patirties“.
Lietuvos karinių oro pajėgų vadas pabrėžė, kad tinkamas NATO oro policijos misijoje dalyvaujančio personalo pasirengimas prisideda prie karinių operacijų sėkmės.
Andriaus Vaitkevičiaus/15min.lt nuotr./F-15C Eagle šį kartą liko ant žemės |
„Tai, kad treniruotėje dalyvauja AWACS, rodo NATO pasiryžimą mokyti ir treniruoti NATO oro policijos misijoje dalyvaujančius orlaivius. Ši misija yra labai svarbi siekiant užtikrinti visų NATO šalių, taip pat ir Baltijos valstybių, saugumą“, – teigė Vyriausiasis sąjungininkų karinių oro pajėgų vadavietės Ramšteine atstovas ir grupės vadovas treniruotės metu kapitonas Steves Richardsas.
KAM pranešime teigia, kad pasak grupės vadovo, planuojant tokias treniruotes, siekiama pratybų scenarijų parengti taip, kad jis būtų kuo naudingesnis tiek NATO oro policijos misijoje dalyvaujantiems kontingentams, tiek ir priimančiosioms šalims.
„Šiandien (trečiadienį - red. past.) dėl apribojimų, taikomų skrydžiams taikos metu, operacijas ore turėjome atidėti“, – sakė kapitonas S.Richards.
Andriaus Vaitkevičiaus/15min.lt nuotr./F-15C Eagle šį kartą liko ant žemės |
Trečiadienį per pietus dar buvo tikimasi, kad neįvykdyta mokymų scenarijaus dalis bus atlikta ketvirtadienį. Tačiau pavare jau buvo abejojama ir šia galimybe. Metereologinės sąlygos vis prastėjo.
Kaip vėliau sakė Boeing 707 įgulos nariai, iš savo bazės Vokietijoje iki Šiaulių AWACS lėktuvas atskrido per 1,5 val. Dar valandą lėktuvas suko ratus virš Šiaulių. Dėl žemai slenkančių debesų ir prastom matomumo orlaiviui pavyko nusileisti tik antru bandymu.
NATO turi 17 tokių lėktuvų. Orlaivis kartais vadinamas NATO „akimis ir ausimis ore“. Jį dar galima pavadinti ir skraidančia vadaviete. AWACS sistema gali aptikti net ir žemai skrandančius orlaivius, esančius ore 400 - 520 km spinduliu.
Andriaus Vaitkevičiaus/15min.lt nuotr./F-15C Eagle varikliai |
NATO pateikiamose techninėse charakteristikose nurodoma, kad vieno skraidančio radaro apžvalgos laukas yra maždaug 312 tūkst. kvadratinių kilometrų. Trijų tokių lėktuvų užtenka „padengti“ visai centrinei Europai.
„Paprastai lėktuvu skrenda 17 žmonių įgula. Tačiau priklausomai nuo misijos ir užduoties sudėtingumo, žmonių gali būti daugiau arba mažiau. Viskas priklauso nuo gautos užduoties“, - orlaiviui nusileidus Šiauliuose 15min.lt žurnalistui pasakojo įgulos nariai.
Pasak Lietuvos karo aviatorių, tai buvo jau ketvirtas šio tipo lėktuvo vizitas Lietuvoje.
Andriaus Vaitkevičiaus/15min.lt nuotr./F-15C Eagle šį kartą liko ant žemės |
Lėktuvą į orą kelia keturi TF Pratt & Whitney 100A turboventiliatoriniai varikliai. Orlaivio ilgis – 46,68 m, sparnų ilgis – 44,45 m, aukštis – 12,70 m. Svoris – 147,429 tonos. Greitis – daugiau nei 800 km/val.
Šis skraidantis radaras operacijas gali vykdyti daugiau nei devynių (9150 m) kilometrų aukštyje. Jis gali skristi iki 10 val. be degalų papildymo. Visi šio tipo lėktuvai turi galimybę degalų pasipildyti ore.
Orlaivis yra neginkluotas. Jo gamintojas – „The Boeing Company“ (JAV). Šio lėktuvo kaina - apie 70 mln. JAV dolerių.
Jei norite peržiūrėti Šiauliuose nusileidusio skraidančio NATO radaro nuotraukas, spauskite čia.