„World Press Photo“ paroda. Apsilankykite
Bilietai
2019 09 02 /16:14

„JCDecaux“ atsisakė skelbti J.Noreikos atvaizdą, kandidatas į Seimą D.Petkus tai laiko cenzūra

Seimo rinkimuose Žirmūnų apygardoje dalyvaujantis Dovilas Petkus sostinėje ketino paskelbti plakatus su Jono Noreikos-Generolo Vėtros atvaizdu, tačiau reklaminius stendus Vilniaus mieste nuomojanti įmonė „JCDecaux Lietuva“ atsisakė tai daryti. D.Petkus tai vadina cenzūra, nes tai turėjo būti jo, kaip kandidato, reklama. Įmonė teigia gavusi tris atskirus prašymus skelbti J.Noreikos portretą, tačiau atsižvelgę į situaciją bei įvertinę galimas teisines bei finansines rizikas jos teisininkai rekomendavo to nedaryti. Įmonė tikina jautusi spaudimą paviešinti atvaizdą kuo greičiau ir tai jai nėra priimtina.
Mitingo dalyviai
Mitingo dalyviai / Juliaus Kalinsko / 15min nuotr.

Kaip pirmadienį žiniasklaidai pranešė D.Petkus, neigiamo „JCDecaux Lietuva“ atsakymo dėl plakatų su J.Noreikos atvaizdu jis sulaukė rugpjūčio 27 dieną.

Jo atsiųstuose plakatuose, kuriuos atsisakė skelbti įmonė, vaizduojama J.Noreikos nuotrauka, viršuje jos skelbiama: „Laisvė – nenukabinama“. Nuotraukos apačioje keliais sakiniais aprašomas J.Noreika, pabrėžiama, kad jis 1991 metais buvo reabilituotas Aukščiausiojo Teismo.

„Kovosiu už istorinės atminties išsaugojimą! Kandidatas Žirmūnų apygardoje Dovilas Petkus“, – skelbiama pačioje plakato apačioje.

Anot jo, plakatą skelbti įmonės stenduose atsisakyta po sutarties pasirašymo ir apmokėjimo.

D.Petkus piktinosi, kad plakatą pamatę įmonės atstovai pirmiausiai pareiškė, kad tai nėra politinė reklama. „Politinė ar nepolitinė reklama, vertinti turi Vyriausioji rinkimų komisija, jeigu kas nors dėl tos reklamos pasiskųstų. Įmonė tokios kompetencijos neturi“, – pranešime cituojamas D.Petkus.

Asmeninio archyvo nuotr./Dovilas Petkus
Asmeninio archyvo nuotr./Dovilas Petkus

Anot jo, paaiškinus „JCDecaux Lietuva“, įmonė sugalvojo kitą pretekstą: plakatas perduotas vertinti, ar jo turinys nekursto neapykantos ir politinės įtampos visuomenėje. Kandidatas pareiškė, jog jam akivaizdu, kad pats J.Noreikos asmuo „JCDecaux Lietuva“ yra nepriimtinas, apie jį galima tik tylėti ir jį kuo greičiau užmiršti.

„Niekaip negaliu sutikti su tokiu mąstymu ir tokia cenzūra, ypač kai tą daro Vilniaus senamiesčio lauko reklamos monopolininkas“, – teigė jis.

Kandidatas taip pat pabrėžė, kad jam tai atsilieps ir finansiškai, nes gauta finansinė parama buvo numatyta panaudoti šiems plakatams, o likus paskutinei savaitei prieš rinkimus, kitur jų prasmingai panaudoti nebėra galimybės, o nepanaudotą paramą teks pervesti biudžetui.

„Jeigu plakatai nebus iškabinti šią savaitę, dėl to tikrai teks kreiptis į teismą“, – patikino D.Petkus.

Jis su žiniasklaida pasidalijo savo susirašinėjimo su įmonės pardavimų vadovu Ernestu Kapačinsku fragmentu.

„Politinės reklamos skleidimą reglamentuoja Lietuvos Respublikos rinkimų įstatymai ir Lietuvos Respublikos politinių kampanijų finansavimo ir finansavimo kontrolės įstatymas. Atsižvelgiant į tai, kad šis maketas nereklamuoja jokio konkretaus politinės kampanijos dalyvio, jis neatitinka minėtų teisės aktų reikalavimų. Todėl jūsų atsiųsto maketo plakatų iškabinti negalime“, – teigiama E.Kapačinsko atsakyme D.Petkui ir Vytautui Sinicai.

Anot D.Petkaus, vėliau nurodyta kita atsisakymo skelbti reklamą priežastis.

Įmonės teisininkai V.Sinicai rašė, kad reklamos maketai, kuriuos jie nori paskleisti UAB „JCDecaux Lietuva“ valdomų išorinių reklamų stenduose, šiuo metu perduoti atsakingoms priežiūros institucijoms, siekiant gauti jų vertinimus dėl maketų atitikties susijusiems Lietuvos Respublikos teisės aktams. Tai yra, ar jie nekursto nesantaikos, nedaro neigiamos įtakos visuomenės darnai bei nekelia politinės įtampos.

„Bet kokius sprendimus, susijusius su maketų paskelbimu, priimsime tik gavę minėtų institucijų raštiškus atsakymus“, – laiške teigė teisininkai.

V.Sinica ir D.Petkus priklauso organizacijai „Pro Patria“.

„JCDecaux Lietuva“: pradžioje kalbėjo apie asmeninę nuomonę

Įmonės pardavimų vadovo E.Kapačinsko 15min pateiktame komentare teigiama, kad „JCDecaux Lietuva“ sulaukė iš viso trijų skirtingų prašymų ir spaudimo iškabinti Jono Noreikos-Generolo Vėtros portretus savo lauko reklamos plotuose.

Anot komentaro, užsakovai nė vienu atveju apie ketinamą iškabinti konkretų vaizdą ir tekstą iš anksto neužsiminė, taigi konkretūs norimi paskelbti vaizdai ir tekstai UAB „JCDecaux Lietuva“ darbuotojams buvo pateikti paskutinėmis akimirkomis.

„Derinant pirmąjį užsakymą (maketo skelbimo vietas, trukmę, kainą), UAB „JCDecaux Lietuva“ maketo turinys nebuvo žinomas. Mūsų atstovui pakartotinai pasiteiravus užsakovo apie tai, kas vis dėlto bus reklamuojama, užsakovas nurodė, kad niekas nebus reklamuojama – bus išreikšta asmeninė nuomonė.

Kaip paaiškėjo pagaliau sulaukus užsakovo parengto maketo, jame buvo pateikiamas tiesiog J.Noreikos-Generolo Vėtros atvaizdas su tekstu, be kita ko, naudojamos frazės – „sušaudytas KGB rūsiuose“, „Nukabintas Vilniuje“. Šis maketas neturėjo jokių politinės reklamos požymių, jį teikė tiesiog privatus asmuo. Toks maketo tekstas sukėlė abejonių, ar tokia informacija gali būti skelbiama viešai išorinės reklamos priemonėmis (juo labiau, kad tokia informacija bus platinama kaip asmeninė nuomonė, o ne reklama, kaip ją apibrėžia Lietuvos Respublikos reklamos įstatymas)“, – rašoma komentare.

Teisininkai nerekomendavo sudaryti sandorio

Taigi, anot jo, pagal nusistovėjusią vidinę įmonės praktiką, užsakymo vertinimas dėl atitikties teisės aktams bei „JCDecaux Lietuva“ veiklos tikslams buvo perduotas įmonės teisininkams.

„Užsakovas nedelsiant buvo informuotas, jog laukiama teisininkų vertinimo, konsultuojamasi su atsakingomis priežiūros institucijomis, ir be jų išvadų užsakymo priimti negalime. Užsakovas nurodė, jog tolimesnį komunikavimą vykdys taip pat per teisininkus“, – teigia įmonė.

UAB „JCDecaux Lietuva“ teisininkai, atsižvelgę į susidariusią situaciją (tai, kad bus platinama asmeninė nuomonė, o ne reklama, galimą nesantaikos kurstymą dėl didelį ažiotažą visuomenėje sukėlusio įvykio, skirtingų politinių interesų susipriešinimą bei grėsmę visuomenės darnai), taip pat galimas teisines bei finansines rizikas įmonei bei sutarčių laisvės principą, nerekomendavo sudaryti šio sandorio.

Įmonė: politine reklama plakatas tapo vėliau

Po keleto dienų, anot komentaro, „JCDecaux“ gavo tą patį identiško turinio reklamos maketą, tačiau šį kartą jis buvo „įformintas“ jau kaip politinė reklama.

Tą patį maketą, kurį kaip „asmeninę nuomonę“ pradžioje siekė viešinti įmonė, o paskui fizinis asmuo, dabar mums atsiuntė trečias subjektas – vienas iš kandidatų į Lietuvos Respublikos Seimą vienmandatėje Žirmūnų apylgardoje.

„Su šiuo kandidatu „JCDecaux Lietuva“ anksčiau jau buvo sudariusi bendradarbiavimo sutartį ir ankstesnės jo politinės reklamos sėkmingai iškabintos mūsų lauko (išorės) reklamose. Šiuo atveju, komunikuodamas dėl tokios jau anksčiau prasidėjusios savo reklaminės kampanijos, kandidatas tiesiog užsiminė, jog nori padidinti reklamos vietų skaičių, vėlgi, visiškai neužsimenant apie tai, kas bus vaizduojama tose naujose jo reklamose.

Vėliau gavome kandidato vardu siunčiamą reklamos maketą – tą patį identišką plakatą, kurį mums jau teikė privatūs asmenys, su J. Noreikos-Generolo Vėtros atvaizdu bei tekstu, tačiau šį kartą dar papildytą ir politinei reklamai privaloma informaciją (smulkiu šriftu nurodant kandidato vardą, pavardę bei rinkimų šūkį). Atsižvelgdami į pateiktos informacijos pobūdį, kreipėmės į Vyriausiąją rinkimų komisiją su prašymu išaiškinti, ar ši reklama gali būti traktuojama kaip politinė kandidato į Lietuvos Respublikos Seimą reklama“, – teigia įmonė.

Anot jos, galiausiai, kandidato atstovai visą komunikaciją perdavė teisininkams, kurie atsiuntė dar vieną raštą su reikalavimu paskelbti informaciją, tačiau šįkart, neįspėję UAB „JCDecaux Lietuva“, vėl pakeitė maketo tekstą bei jo pateikimą (išryškinant ir suvienodinant informaciją apie kandidatą su likusiu makete pateiktu tekstu).

„Skelbdami informaciją išorinės reklamos sklaidos priemonėmis, visuomet siekiame užtikrinti jos atitiktį teisės aktų reikalavimams. Esant poreikiui, dėl informacijos vertinimo kreipiamės į teisininkus ir (ar) valstybės institucijas. Taip darėme ir šiuo atveju, ypač atsižvelgdami į tai, kad užsakovai be jokio perspėjimo keitė reklamos maketus net tris kartus. Be to, keitėsi ir pats užsakovas, kurio iniciatyva tokia informacija turi būti skelbiama“, – pabrėžia bendrovė.

Įmonė teigia jautusi spaudimą

Komentare pabrėžiama, kad svarbu paminėti, jog šį kartą įmonė jautė didelį spaudimą paviešinti užsakovų parengtą maketą kaip įmanoma greičiau (nepaisant jokių teisininkų ir atsakingų priežiūros institucijų rekomendacijų).

„Ir tai, mums, pagal aukštus standartus veikiančiai tarptautinei įmonei, nėra priimtina. Šiuo atveju daroma žala ir UAB „JCDecaux Lietuva“ vardui bei dalykinei reputacijai, nes mes nepagrįstai kaltinami tariama diskriminacija, kandidato teisės skleisti politinę reklamą pažeidimu bei įvardijami kaip „monopolininkai“, nors nei vienas iš šių teiginių nėra pagrįstas jokiais objektyviais faktais“, – teigia bendrovė.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Testas.14 klausimų apie Kauną – ar pavyks teisingai atsakyti bent į dešimt?
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs