– Iš informacijos aiškėja, kad ministerija turi preliminarią sutartį su konkrečiu tiekėju – įmone „Nota Bene“, iš kurios pirkta ne kartą ir gerokai brangiau, tačiau Viešųjų pirkimų tarnyba dabar sako, kad tokia sutartis jau turėjo būti nutraukta. Kaip yra iš tiesų?
– Aš apie tokią sutartį nežinau. Labai gaila, kad Viešųjų pirkimų tarnybos išvadų negavau. Mano žiniomis, Viešųjų pirkimų tarnyba savo išvadas nusiuntė į Materialinių resursų departamentą, kuris tą sutartį buvo padaręs. Jau daviau komandą, kad man būtų pristatytos tos išvados, kurios adresuotos ne man. Tada padarysime atitinkamus sprendimus.
Labai džiaugiuosi, kad kolegos ir iš Viešųjų pirkimų tarnybos ir Valstybės kontrolės departamento yra pasirengę bendradarbiauti. Nusiųsime jiems tuos planus, kuriuos turėjome padarę dėl viešųjų pirkimo proceso užtikrinimo ir skaidrinimo. Jeigu sulauksime pastabų, pasiūlymų, tikrai juos. Taip pat man atrodo visiškai priimtina, kad viešųjų pirkimų specialistai dalyvautų mūsų komisijose. Manau, tai tikrai padidintų viešumą, skaidrumą. Dėl to nėra jokios diskusijos.
Kas liečia vertinimus ir kas daroma – turime paskutinį Valstybės kontrolės vertinimą, kuriame sakoma, kad KAM padarė pažangą, tvarkydama savo turtą ir finansus. Ir toliau tai darysime. Be abejo, kad bendradarbiausime, nes ta atsakomybė, kuri atsiranda didėjant lėšoms, labai svarbi. Jei turėsime talkos iš kolegų, mielai ją priimsime ir pasinaudosime.
– Prezidentūra sako, kad patikrinus pastarojo dešimtmečio viešuosius pirkimus krašto apsaugos sistemoje, nustatyti sisteminiai pažeidimai. Ar sutinkate su tuo, kad ministerijos pirkimuose iš tiesų yra daug painiavos?
– Tokios painiavos yra ir buvo, nes mes keitėme kai kuriuos procesus. Dėl kai kurių procesų, padarytų anksčiau, galbūt reikėtų diskutuoti. 2012 m. pabaigoje ministerijoje buvo padaryta restruktūrizacija. Manau, kad dar turime, ką daryti. Jau priimti sprendimai, leidžiantys užtikrinti skaidresnį ir efektyvesnį lėšų panaudojimą, negu tai buvo daroma anksčiau.
– Apie kokius sprendimus kalbate?
– Pavyzdžiui, nors ir nedidelio, bet pirmo Kontrolės skyriaus Įsigijimų departamente atsiradimas. Tokios tarnybos ministerijoje anksčiau iš viso nebuvo. [...] Tikrai nemažą dalį ir techninių reikalavimų, ir skelbiamų konkursų sąlygų esame patikrinę ir patikslinę į gerąją pusę. Taip pat šiuo aptariamu atveju institucijos sugebėjo nustatyti nusikalstamos veiklos faktą. Informacija apie tai perduota teisėsaugos institucijoms. Yra pažanga, bet tikrai sutinku, kad turime dar daug ką padaryti bendromis pastangomis.
– Prezidentė kalbėjo apie dešimtmetį buvusios ministrės Rasos Juknevičienės ir jūsų ministravimo laikotarpį. Iš to, ką sako ir Viešųjų pirkimų tarnyba, ministre, panašu, kad jūs nesiėmėte veiksmų, jog viešieji prikimai būtų ir skaidresni, ir viešesni.
– Su tuo nesutinku. Kaip sakiau, buvo kai kurie žingsniai padaryti ir 2006–2008 m. Galiu pasakyti, kad buvo priimti ir sprendimai, keičiant personalą, – atsisakyta kai kurių vadovų, tuo metu vadovavusių ir dirbusių šioje srityje.
Kaip minėjau, šios kadencijos metu visi sprendimai dėl didesnės kontrolės daromi. Sistema didelė, darbo krūvis ženkliai didėja, kai finansavimas padidėjo beveik dvigubai. Pirkimų skaičius taip pat išaugo. Visiškai sutinku, kad mes turime tobulinti sistemą ir užkardinti bandymus pasišildyti rankas ant krašto apsaugos sistemos biudžeto, vykdyti skaidrų, efektyvų lėšų panaudojimą, skirtą krašto apsaugai.
– Iškilus viešųjų pirkimų skandalui, kariuomenės vadas yra patvirtinęs, jog tokiuose pirkimuose dažnai dalyvavo vos viena įmonė. Ar bus įsileista naujų bendrovių?
– Reikia skaičių. Tokių atvejų pasitaiko. Mes tikrai mielai kviestume, kad dalyvautų kuo didesnis bendrovių skaičius. [...] Labai prašytume kompanijų atsiliepimų apie reikalavimus, kad galėtų dalyvauti kuo didesnis ratas [bendrovių].
[...] Priminsiu, kad aš pats esu pateikęs kai kurias įstatymų pataisas dėl viešųjų pirkimų kontrolės sustiprinimo. Jos registruotos Seime. Manau, kad tai bus rimčiau užtikrinta ir visuomenei bus pateikta aiški informacija, kad tos abejonės, kurios dabar kyla, būtų išsklaidytos.
– Ar „Nota Bene“ dar yra KAM partnerė (jei šis žodis čia tinka), ar šios bendrovės paslaugų bus atsisakyta?
– „Nota Bene“ niekada nebuvo KAM partnerė. Mes neturime nė vienos KAM sutarties su „Nota Bene“. Ji yra pasirašiusi daug tiekimo sutarčių su Lietuvos kariuomene. Aš pasikalbėsiu su kariuomenės vadu ir atitinkamais kariuomenės padaliniais, kokia yra situacija. Tikrai labai apgailestauju, kad nebuvo man adresuota ar bent manęs nepasiekė Viešųjų pirkimų tarnybos išvados. Dabar aš ant stalo turiu išvadas, skirtas kariuomenės padaliniui. Pabandysiu pareikalauti kariuomenės vado, kad tas padalinys imtųsi atitinkamų teisinių veiksmų.
– Sakote, kad „Nota Bene“ nebuvo partnerė, tačiau kodėl būtent iš šios bendrovės ne kartą pirkti įvairūs reikmenys krašto apsaugai?
– Dar kartą sakau, kad KAM iš „Nota Bene“ niekada nieko nepirko, o kariuomenės padaliniai pirko dėl to, kad „Nota Bene“ yra tiekėjas įvairių prekių, kurios reikalingos kariuomenei. Ši bendrovė dalyvaudavo konkursuose. Vienus laimėdavo, kitus – ne. Mes užtikome vieną atvejį, kuris kvepia nusikaltimu, ir tą medžiagą, kaip sakiau, perdavėme prokuratūrai, kad ji ištirtų iki galo.
– Opozicija iniciuoja jums interpeliaciją dėl įtartinų pirkimų. Kaip manote, ar esant tokiai situacijai jūs galite eiti ministro pareigas?
– Manau, kad opozicija tiesiog kelia visiškai nereikalingą triukšmą. Andrius Kubilius – Seimo statuto autorius. Statute numatyta, kad likus mėnesiui iki rinkimų interpeliacijos nerengiamos. Turbūt tai kalba, skirta išorei, kad partija sustiprintų savo rinkiminę kampaniją.
Manau, kad taip, galiu eiti ministro pareigas. Ačiū kolegoms, bičiuliams iš partijos už palaikymą. Pabaigsiu tą darbą, kurį pradėjau.