Beveik 3 tūkst. surinkimo vietų Lietuvoje USAD kasmet atsiduria virš pusės milijardo vienkartinių gėrimų pakuočių. Visą Lietuvą apimančios sistemos veikimui reikalingos lėšos. Apie pusę jų USAD parūpina pati, parduodama surinktų pakuočių žaliavas, nedidelę pajamų dalį sudaro ir gyventojų sumokėtas, bet neatsiimtas užstatas.
Visgi pagrindinis USAD pajamų šaltinis – subsidijos. Jas moka gėrimų gamintojai, kurie pagal gamintojų atsakomybės principą finansuoja savo pakuočių sutvarkymą. Taip pat veikia ir kitų pakuočių ar gaminių (elektronikos, buitinės technikos ir kt.) tvarkymo sistemos tiek Lietuvoje, tiek Europos Sąjungoje.
Subsidijų dydis varijuoja, o jas kiekvienais metais iš naujo nustato USAD valdyba, sudaryta iš šios viešosios įstaigos steigėjų – gėrimų gamintojų ir importuotojų bei pardavėjų asociacijų – atstovų.
Aiškios taisyklės – sklandus darbas
„Natūralu, kad gėrimų gamintojai nori, jog jų skiriamos lėšos būtų naudojamos kuo efektyviau. Turiu galvoje tiek surinkimo rodiklius, tiek veiklos sąnaudas. Kadangi esame ne pelno organizacija, tarifus gamintojams nustatome taip, kad grynasis finansinis rezultatas būtų lygus nuliui.
Pirmiausia įvertiname, kiek pakuočių sutvarkysime ateinančiais metais ir kiek tai kainuos. Tuomet suplanuojame pajamas už parduotas antrines žaliavas bei neatsiimtą užstatą. Likusį skirtumą finansuoja gamintojai ir importuotojai, mokėdami tarifus už kiekvieną parduotą gėrimų buteliuką.
Siekdami užtikrinti skaidrų procesą ir išvengti netikslumų, pasitelkiame nepriklausomus auditorius, kurie mūsų tarifus kasmet audituoja. Gamintojai turi būtų tikri, kad moka pagrįstus tarifus, be to, toks trečiosios pusės įsitraukimas atlieka ir arbitro vaidmenį“, – pasakoja USAD vadovas Gintaras Varnas.
Anot jo, gamintojų subsidijų poreikį kasmet koreguoja pakuočių žaliavų supirkimo kainos, grąžinamų pakuočių kiekis bei tokių ekonominių rodiklių kaip infliacija ar darbo užmokestis pokyčiai.
Išlaidos – pagal auditorių formulę
Dar vienas itin svarbus USAD veiklos planavimo rodiklis taip pat susijęs su tarifais. Tik šįkart tai ne pajamos, o išlaidos – jos skiriamos kompensuoti sąnaudas, kurias patiria gėrimų pardavėjai, surinkdami pakuotes. Kompensacijos jiems sudaro apie trečdalį metinių USAD išlaidų, tad šį kompensacinį tarifą siekiama nustatyti kuo skaidriau ir objektyviau.
„Pagrindinis darbas čia buvo atliktas netrukus po sistemos starto. Nepriklausomi auditoriai labai preciziškai įvertino, kokias realias sąnaudas tvarkydami pakuotes patiria pardavėjai. Pagal tai buvo sukurtas atskiras sąnaudų apskaičiavimo modelis – jį taikome kas kartą, kai iš naujo svarstomi tarifai“, – teigia G.Varnas.
Be kitų rodiklių, kompensacinių tarifų pokyčius lemia ir oficialios Lietuvos banko infliacijos bei darbo užmokesčio kaitos prognozės. Būtent šie pokyčiai labiausiai prisidėjo prie to, kad 2019 m. kompensaciniai tarifai padidinti vidutiniškai 5 proc.
„Pagrįstas ir aiškus įkainių nustatymas gerokai palengvina steigėjų pozicijų derinimą. Tam tikra įtampa yra neišvengiama, mat gėrimų gamintojai nori kuo efektyvesnės sistemos, už kurią nereikėtų permokėti. Prekybininkai, kurie skiria resursus kokybiškai paslaugai, pageidauja, kad jų sąnaudos būtų visiškai apmokėtos.
Kol veikiama skaidriai ir aiškiai, šitokia įtampa yra labai produktyvi ir sveika organizacijos veiklos dalis, nes nuolat skatina ieškoti efektyviausių sprendimų. Tačiau jeigu skaidrumo neliktų, skirtingos pozicijos neišvengiamai peraugtų į konfliktus“, – pasakoja USAD vadovas.
Nauji tarifai paaiškėja rudenį
Naujus tarifus USAD valdyba kasmet patvirtina iki lapkričio pabaigos. Tiesa, yra galimybė juos keisti ir anksčiau, bet tam turi būti svarios priežastys.
„Šios priemonės teko imtis tik kartą – pačioje sistemos darbo pradžioje. Tuo metu gyventojų aktyvumas ir grąžinamų pakuočių kiekiai gerokai viršijo optimistinius mūsų skaičiavimus. Toks puikus startas pakoregavo numatytus finansinius srautus, tad teko peržiūrėti gamintojams taikomus tarifus“, – sako G.Varnas.
Vadovo teigimu, sėkmingas steigėjų pozicijų derinimas smarkiai prisideda prie gerų USAD veiklos rezultatų. Sklandžiai priimami sprendimai valdyboje iš vienos pusės bei aktyvus šalies gyventojų įsitraukimas iš kitos lemia, kad Lietuvos vienkartinių gėrimų pakuočių užstato sistemą specialistai už šalies ribų vertina kaip sektiną sėkmės istoriją.