Kai kurie mokytojai įtraukė į savo pamokas triukšmą ir įvairius garsus, kad pažiūrėtų, kaip tai veikia mokinių rezultatus. Ar tai veikia? Jei taip, kokios tokio mokymosi (su triukšmu ir garsais) pasekmės?
Klasikinė muzika didina smegenų energiją
Ankstesni tyrimai rodo, kad triukšmas gali turėti žalingų rezultatų mokymuisi. Daugybe tyrimų per pastaruosius 15 metų buvo nustatyta, kad vaikai, lankantys mokyklas prie oro uostų ir labai triukšmingų vietų, per egzaminus pasiekia prastesnių rezultatų.
Bridgetas Shieldas, London South Bank universiteto akustikos profesorius, ir Julie Dockrell iš Švietimo instituto atliko tyrimus visų garsų rūšių, tarp jų ir eismo kamščių sirenos, vaikų keliamo triukšmo poveikį.
BBC praneša, kad kai mokslininkai atkūrė tuos garsus tuomet, kuomet vaikai baiginėjo įvairias pažintines užduotis, jie pastebėjo didelį neigiamą poveikį egzamino rezultatams. Triukšmas ypatingai blogą poveikį turi mokiniams su specialiaisiais poreikiais.
Bet koks fone skambantis garsas gali būti naudingas arba žalingas. Tai priklauso nuo to, koks tai garsas ir koks jo garsumas. Buvo ištirta daug kavinių, parduotuvių, užeigų, kuriose muzika skambėjo įvairiu garsumu. Tyrimai parodė, kad žmonės buvo kūrybiškesni tuomet, kai garsas skambėjo vidutiniu garsumu, nei tuomet, kai garsas buvo tylus. Garsiai fone skambanti muzika trukdė žmonių kūrybiškumui.
Daug mokytojų visame pasaulyje per pamokas jau naudoja muziką. Daugelis įkvėpti tikėjimo, kad klausymas muzikos gali padidinti IQ vėlesnėse užduotyse. Tai vadinama Mocarto efektu.
Bet koks fone skambantis garsas gali būti naudingas arba žalingas. Tai priklauso nuo to, koks tai garsas ir koks jo garsumas.
„Tyrimai rodo, kad klasikinė muzika didina smgenų energiją, mokslininkai mano, kad malonūs garsai prieš užduotį gali pakelti žmogaus nuotaiką, padėti gerai pasirodyti, – sako psichologijos daktaras Nickas Perhamas kuris tai pritaikė savo mokiniams. – Tu džiaugiesi tuo, ką girdi. Jei tau patinka muzika arba garsas, net jei klausai Stepheno Kingo novelės, tuomet užduotį atlieki geriau.“
Muzika trukdo susikaupti
Lietuvos mokyklose per pamokas dar neįprasta naudoti muziką siekiant pagerinti mokymosi rezultatus.
Vilniaus Gabijos gimnazijos technologijų ir chemijos mokytoja Laura Kaziliūnienė sako, kad kai kuriems mokiniams muzika mokantis padeda, tačiau jos poveikis kievienam mokiniui yra skirtingas.
Gabijos gimnazijos mokinė Karolina Keinaitė teigia, kad muzika mokantis nepadeda, o tik blaško dėmesį. Tos pačios mokyklos mokinys Kristupas Bratikas mano, kad kai kuriose pamokose muzika padeda, pavyzdžiui biologijos, geografijos, o matematikos, chemijos, fizikos pamokose muzika trukdo susikaupti.
BBC pastebi, kad kaip bebūtų, verta atsižvelgti, kad muzika ne visada naudinga, kai žmogus dirba. Daina su žodžiais dažnai trukdo, kai užduotis yra semantiška – pavyzdžiui, teksto suvokimas.