Lietuvai rengiantis stoti į Europos Sąjungą vienas svarbiausių dalykų buvo išspręsti tranzito į Kaliningradą per valstybės teritoriją klausimą. Tai nebuvo lengva: Maskva aikštijosi, žėrė reikalavimus. Galiausiai dėl Rusijos piliečių kelionių į ar iš Kaliningrado per Lietuvą buvo susitarta.
Nors Rusija norėjo, kad būtų sukurtas specialus režimas ir kroviniams, galiausiai sutiko su tuo, jog prekių tranzitui būtų taikoma bendra procedūra. Neslepiama, kad šio klausimo sprendimas lėmė, jog Rusija netrukus ratifikavo sienos su mūsų šalimi sutartį.
Tranzito susitarimai dėmesio centre vėl atsidūrė šiemet, kai Lietuva sustabdė sankcionuotų rusiškų prekių tranzitą. Maskvai ėmus svaidytis grasinimais, įsikišo Europos Komisija ir JAV diplomatai, ir galiausiai tranzitas - nors ir su apribojimais - buvo atnaujintas.
15min peržiūrėjo Užsienio reikalų ministerijos (URM) archyve saugomus dokumentus: nuo diplomatinio susirašinėjimo, ataskaitų po tarptautinių renginių iki Rusijos žiniasklaidos pranešimų, kuriais dalijosi mūsų šalies diplomatai, atspindinčių, koks fonas 2000–2003 metais lydėjo sprendimą dėl Kaliningrado tranzito per mūsų šalį.
Suprasti akimirksniu
- Bendrasis Europos Sąjungos ir Rusijos Federacijos pareiškimas dėl supaprastinto Rusijos Federacijos piliečių tranzito per Lietuvos Respublikos teritoriją sąlygų (Specialioji tranzito schema) buvo pasirašytas 2002 metų lapkričio 11 dieną.
- Nors Rusija norėjo, kad būtų sukurtas specialus režimas ir kroviniams, galiausiai sutiko su tuo, jog prekių tranzitui bus taikoma bendra procedūra.
- Atskiros sutarties su Rusija prekių tranzitui nėra. Minėtame pareiškime tik užsimenama apie galimybę Rusijai ir Europos Sąjungai pratęsti diskusijas dėl techninių būdų vykdyti Rusijos prekių gabenimą per Europos Sąjungos teritoriją tranzitu.
Vertinta kaip galima kliūtis narystei ES
Kaip matyti iš URM archyve saugomų dokumentų, susijusių su tranzito į Kaliningradą klausimu, tai dar gerokai iki derybų su Rusija matyta kaip rimta problema.