2019 03 22

Kauniečiai ir ekspertai apie stulbinantį V.Matijošaičio populiarumą: kas jį nulėmė?

Pasibaigus savivaldybių rinkimams paaiškėjo, ką lietuviai nori matyti atsakingais už savo artimiausią aplinką. Plačiausiai jie nusišypsojo Visvaldui Matijošaičiui, surinkusiam net 79,59 procentus rinkėjų balsų. Ne prasčiau pasirodė ir jo suburtas judėjimas – iš 41 vietos miesto taryboje, 32 mandatai atiteko „Vieningam Kaunui“. Apie V.Matijošaičio sėkmę, viešuosius ryšius bei verslo ir politikos ryšį 15min kalbėjosi su ekspertais bei kauniečiais.
Visvaldas Matijošaitis pergale džiaugiasi su sūnumi Šarūnu Matijošaičiu
Visvaldas Matijošaitis pergale džiaugiasi su į miesto tarybą išrinktais sūnumis Šarūnu (viduryje) ir Dainiumi (dešinėje) / Eriko Ovčarenko / BNS nuotr.

Pasitikėjimas meru Kaune beprecedentis

Visvaldas Matijošaitis rinkimus užtikrintai laimėjo susirinkęs absoliučią daugumą rinkimuose dalyvavusių kauniečių balsų. Su sąrašu „Vieningas Kaunas“ į miesto tarybą pateko ir du Visvaldo Matijošaičio sūnūs bei pora žmonių, dirbančių „Vičiūnų“ įmonių grupėje, kurios valdybos pirmininkas šiuo metu yra Šarūnas Matijošaitis, į miesto tarybą patekęs mero sūnus.

Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Ieva Petronytė
Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Ieva Petronytė

Politologė Ieva Petronytė-Urbonavičienė 15min teigė, kad toks valdžios sutelkimas vienose rankose yra rizikingas ir kelia šiokį tokį pavojų, tačiau akivaizdu, kad V.Matijošaičiu Kaune pasitikima. „Palaikymas yra gana didelis jo darbams, asmeniui ir netgi komandai. Tai, be abejo, leidžia tvirtai jaustis ir gana plačiai vykdyti savo užmojus, bet natūralu, kad valdžios sutelkimas vienose rankose sukelia grėsmių. Tačiau ar grėsmės yra realios, pamatysime vėliau“, – teigė politologė.

Rinkėjai, reitinguodami kandidatus į miesto tarybą, V.Matijošaičio sūnų Dainių Matijošaitį iš 8 vietos iškėlė į 2, o Š.Matijošaitį iš 10 į 5 vietą.

Pasak politologės, akivaizdu, kad kauniečiai pasitikėjimo kreditą suteikė ne tik merui, bet ir jo artimiausiai aplinkai – sūnums. „Tai yra kauniečių pasirinkimas, ir, kad ir koks jis bebūtų, jį reikia gerbti, tačiau yra ir tam tikrų rizikų. Tai nėra kažkoks kaltinimas ar kaltė savaime. Tai kelia nerimą. Aišku, kad yra galimybė labiau atstovauti savo šeimos interesams. Tačiau viskas priklausys nuo išrinktųjų elgesio“, – sakė I.Petronytė-Urbonavičienė.

Nepalanki informacija greitai pasimiršta

V.Matijošaičiui atsisėdus į mero kėdę jo ir sūnų verslas ne sykį buvo atsidūręs žiniasklaidos bei visuomenės dėmesio centre. Dar 2016 metais Kaune veiklą pradėjusi „CityBee“ iš V.Matijošaičio sūnaus valdomos įmonės įsigijo 50 „Peugeot“ automobilių. Laikinosios sostinės meras anuomet teigė apie tai sužinojęs iš žiniasklaidos, o „Autovici“ vadovas Š.Matijošaitis teigė, kad viskas buvo suderinta dar iki V.Matijošaičiui tampant Kauno miesto meru.

Irmanto Gelūno / 15min nuotr./„Citybee“
Irmanto Gelūno / 15min nuotr./„Citybee“

Portalas alfa.lt 2018 metais rašė apie tai, kad „Vičiūnų“ grupei“ priklausančios įmonės gaminamais maisto produktais prekiaujama tiek kariaujančioje Ukrainoje, tiek Rusijos aneksuotame Kryme. Pradėjęs eiti mero pareigas V.Matijošaitis pasitraukė iš direktoriaus pozicijos „Vičiūnų“ grupėje, tačiau vis dar yra pagrindinis, nors netiesioginis, jos akcininkas.

Prieš kelias savaites pasirodė LRT tyrimas apie galimą interesų konfliktą – kad V.Matijošaičio verslas nusitaikė į saugomas teritorijas.

Viešųjų ryšių specialistas Arijus Katauskas 15min teigė, kad žmonės greitai pamiršta įvykius ir jau po pusės metų nebeatsimena, kodėl anuomet vienaip ar kitaip vertino kažkokį reiškinį, asmenį ar nutikimą: „Jeigu asmuo pats nukentėjo nuo organizacijos ar dar ko nors, tada atsimins gana ilgai, bet jeigu tai jo nelietė ir tai buvo tiesiog išgirsta informacija, greičiausiai po kurio laiko neatsimins nei įvykio, nei aplinkybių.“

Irmanto Gelūno / 15min nuotr./Arijus Katauskas
Irmanto Gelūno / 15min nuotr./Arijus Katauskas

Rinkimuose padėjo praėjusios kadencijos viešųjų ryšių strategija

Vyriausios rinkimų komisijos (VRK) svetainėje pateiktais duomenimis „Vieningas Kaunas“ į rinkimų kampaniją Kauno mieste investavo triskart mažiau nei Tėvynės Sąjunga-Lietuvos krikščionys demokratai (TS-LKD).

TS-LKD politinės kampanijos finansavimui Kaune iš viso skyrė 115 743,87 eurų, o „Vieningas Kaunas“ – 37 716,82 eurų. Daugiau nei V.Matijošaičio vadovaujamas komitetas rinkimų kampanijų Kaune finansavimui išleido ir Lietuvos socialdemokratų partija (LSDP) bei Lietuvos Respublikos liberalų sąjūdis (LRLS), LSDP – 42 258,97 eurus, LRLS – 47 708,16 eurų.

Tačiau Kauno miesto savivaldybė praėjusios kadencijos metu į savo darbų viešinimą investavo itin daug. Dar 2015-ųjų rudenį Kauno savivaldybė trejiems metams pasirašė 1,048 mln. eurų vertės sutartį su komunikacijos bendrove „Point media“.

Pasak A.Katausko, Kauno mero sėkmę lėmė keli faktoriai. Verslininko įvaizdis sėkmingai išnaudotas jau pirmosios rinkimų kampanijos metu, sėkmingas tvarkymasis mieste, itin aukšti reitingai, silpni konkurentai ir įspūdinga viešųjų ryšių kampanija.

Matijošaitis visą gyvenimą buvo verslininkas ir tai sėkmingai išnaudojo pirmos rinkimų kampanijos metu, skelbdamas, kad žino, kaip tvarkytis.

„Kauno atveju supuolė keletas dalykų. Visų pirma – V.Matijošaitis visą gyvenimą buvo verslininkas ir tai sėkmingai išnaudojo pirmos rinkimų kampanijos metu, skelbdamas, kad žino, kaip tvarkytis. Antras dalykas – jis puikiai tvarkosi mieste ir įrodė, kad puikiai gali tvarkytis. Trečias dalykas – tokius gerus reitingus išmušti reikia kur kas didesnių, kur kas rimtesnių įvykių. Ir reikia pripažinti, kad kas jau kas, bet jo komunikacinė strategija visą laikotarpį, ne vien prieš rinkimus, buvo įspūdinga, jo komanda puikiai išnaudodavo kiekvieną pasitaikiusį šansą, sugebėdami sau priskirti net ir tuos dalykus, kurie nebūtinai priklauso jiems“, – teigė A.Katauskas.

Svarbi ir „reputacinė pagalvė“

Pirmaisiais V.Matijošaičio kadencijos metus kauniečiai suskubo džiaugtis gatvių tvarkymu, Panemunės tilto rekonstrukcija, Laisvės alėjos remonto darbais – pagreitį įgavo frazės „Kaunas tvarkosi“ naudojimas. Tiesa, minėtus miesto tvarkymo darbus pradėjo A.Kupčinsko administracija.

Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Andrius Kupčinskas
Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Andrius Kupčinskas

A.Kupčinskui einant Kauno mero pareigas mieste taip pat buvo įgyvendinti įvairūs projektai bei nuveikti darbai. Turbūt ryškiausi – „Žalgirio“ arenos iškilimas, Kauno filharmonijos rekonstrukcija, „RemixPlus“ technologijos gatvių tvarkymui diegimas. Tačiau kai kurie projektai greitu metu pasirodė nesėkmingi, antai greitai po rekonstrukcijos Čečėnijos aikštėje atsirado didelė bala.

V.Matijošaitis ėmėsi spręsti vieną iš opiausių, pastatų „vaiduoklių“ problemą – vietoje vieno turėtų išdygti verslo centrai. Taip pat imtasi stadiono rekonstrukcijos, pastatytas Vyčio paminklas, suteikta parama Kauno „Žalgiriui“ ir atlikta aibė kitų regimų bei populiarumo sulaukusių darbų.

Mariaus Vizbaro / 15min nuotr./Vyčio skulptūros atidengimo šventė Kaune
Mariaus Vizbaro / 15min nuotr./Vyčio skulptūros atidengimo šventė Kaune

Anot A.Katausko, būtent Kauno įvaizdžio pokytis smarkiai prisidėjo prie V.Matijošaičio sėkmės. Tai lėmė, kad Kauno meras imtas laikyti ne lokaliu, o nacionalinio lygio politiku. „Juk buvo diskusija, ar jis dalyvaus prezidento rinkimuose, nes galėtų sėkmingai juose pasirodyti“, – sakė pašnekovas.

Pasak viešųjų ryšių specialisto, akivaizdu, kad Kauno mero reputacija yra pajėgi sugerti didesnius smūgius už informaciją apie galimus interesų konfliktus, o kai kurie politikai nėra atsparūs jokiems smūgiams.

„Būna, kad mes jau sėdim ir laukiam, kada kas nors nutiks. Na, tarkime, Sauliaus Skvernelio klaidų tam tikra auditorija socialiniuose tinkluose netgi laukia. Kai kas nors nutinka, užtenka užmesti akį ir daugelis žmonių net nebeanalizuoja, ar tai yra tikra. Politikas tam tikroj auditorijoj neturi tokios „reputacinės pagalvės“, – teigė A.Katauskas.

Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Saulius Skvernelis
Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Saulius Skvernelis

O V.Matijošaičio „reputacinė pagalvė“ yra viena iš didžiausių, sakė viešųjų ryšių specialistas. Panašiai galima vertinti ir Dalią Grybauskaitę – nors vis pažyra kokių nors kaltinimų prezidentei, jos reputacijai tokia informacija žalos nedaro.

Kauniečiai apie rinkimus: nerado alternatyvos

15min su miestiečiais kalbėjosi apie rinkimus, verslo ir politikos ryšį bei grėsmes demokratijai savivaldoje.

Mokytoja ne vienerius metus dirbanti Rasa, paklausta, kodėl savivaldos rinkimuose palaikė V.Matijošaitį, 15min teigė: „Gyvenu Kaune ir myliu savo miestą. Man atrodo, kad V.Matijošaitis toks vienintelis visoje Lietuvoje. Nors gal todėl, kad atrodo savas. Pokyčiai mieste labai ryškūs, nežinau, kiek tai jo, o kiek komandos nuopelnas, bet mane tai džiugina. Apie kitų kandidatų nuveiktus darbus visai nieko negirdėjau.“

15min pašnekovė atskleidė, kad su „Vieningo Kauno“ sąrašu į politiką pasuko ir keli buvę mokiniai, todėl nuspręsti, kuriems kandidatams suteikti pirmumo balsus, nebuvo sunku.

„Tikėjausi, kad laimės pirmame ture, bet negalvojau, kad pranašumas bus toks didelis. Pati dirbau rinkimuose ir kai pamačiau žmonių aktyvumą, nors nežinau, kaip jis vertinamas procentais, tai pagalvojau, kad turėtų laimėti. Nebuvo daugiau ką rinktis, ypač pagyvenusiems žmonėms, nes jie linkę balsuoti už geriau žinomus veidus“, – kalbėjo ji.

VIDEO: Kauniečių pasirinkimas – daugiau nei aiškus: V.Matijošaitis švenčia pergalę

Moteris atskleidė, kad domėjosi ir kitais kandidatais į miesto valdžią, tačiau alternatyvos nerado. 15min paklausta, ar nesijaudina, kad, „Vieningam Kaunui“ su meru priešakyje iškovojus daugumą, savivaldybės sprendimai taps vienašališki, ji sakė: „Man atrodo, kad V.Matijošaitis dirba ne vienas, o su komanda. Nesvarbu, kad opoziciją sudarys tik 8 žmonės, jie labai stiprūs.“

Anot pašnekovės, tai, kad miestui vadovauja verslininkas, yra ne trūkumas, o privalumas. Mokytojos Rasos nuomone, dėl V.Matijošaičio verslo interesų Kaunas nenukentės, priešingai, organizacinė patirtis padės surasti naudingiausius sprendimus.

Įstatymų turi laikytis kiekvienas gyventojas, nepriklausomai nuo padėties visuomenėje.

Vis dėlto, paprašyta įvardyti miesto vadovo trūkumus, moteris pabrėžė, kad įstatymų turi laikytis kiekvienas gyventojas, nepriklausomai nuo padėties visuomenėje.

„Suprantu, kad mes visi kartais šiek tiek nusižengiame tvarkai, tačiau to viešai demonstruoti nereikėtų. Ši savybė man šiek tiek užkliuvo. Kad ir paskutinis atvejis balsavimo kabinoje... Neturėtų viešas žmogus taip kalbėti“, – 15min paklausta, kokius mero trūkumus įžvelgia, atsakė ji.

Paprašyta įvardyti svarbiausius V.Matijošaičio darbus, pašnekovė džiaugėsi gražėjančiomis miesto gatvėmis, gerėjančia infrastruktūra. Taip pat pastebėjo, kad dėmesys skiriamas ir labiau nutolusiems mikrorajonams, mokykloms, darželiams, sporto aikštėms.

Kitais kandidatais nesidomėjo

Panašios nuomonės laikosi ir 15min kalbintas studentas Lukas: „Be abejonės, balsavau už V.Matijošaitį. Jo darbai, tapus meru, akivaizdūs, lyginant su anksčiau miestui vadovavusiu Andriumi Kupčinsku ar kitais. Tikiu, kad Kaunas ir toliau keisis į gerąją pusę. Kitais kandidatais nesidomėjau, girdėjau tik tiek, kiek kalba žmonės.“

Vis dėlto, paklaustas, kaip vertina faktą, kad miestui vadovauja verslininkas, pašnekovas pateikė dviprasmišką atsakymą. Viena vertus, teigė jis, verslo interesai galėjo pastūmėti politikos link, tačiau Kaunas gauna ir naudos – tvarkomi keliai, gražėja gatvės.

Jis gražina Kauną, bet tikiu, kad interesai gali daryti įtaką savivaldybės sprendimams.

„Jis gražina Kauną, bet tikiu, kad interesai gali daryti įtaką savivaldybės sprendimams“, – savo nuomonę dėstė studentas Lukas.

Kirpėja dirbanti Rūta 15min paaiškino, kad politika nesidomi ir šiemet pirmą kartą ryžosi balsuoti. Anot jos, dabartinis miesto meras nesistengia įtikti ir nežada to, ko negali ištesėti, todėl atrodo patikimas ir vertas užimamų pareigų.

„Pasirinkimą lėmė progresas, kuris prasidėjo V.Matijošaitį išrinkus meru. Kitais kandidatais nesidomėjau. Manau, kad jeigu viskas yra gerai, tai nieko nereikia keisti“, – argumentavo mergina.

„Reitinguodama, – teigė ji, – nesirėmiau jokiais kriterijais, tiesiog su vienu žmogumi yra tekę bendrauti darbe, o kitus pasirinkti padėjo mama.“

Kaip ir anksčiau 15min kalbinti pašnekovai, mero verslo interesuose mergina pavojaus neįžvelgė: „Tikrai nemanau, kad miestas liks dėl to nuskriaustas.“

Grėsmės demokratijai neįžvelgia

„Visada domiuosi visais pretendentais, bet V.Matijošaitį palaikiau dėl to, kad iki jo kadencijos Kauno mieste per visą Nepriklausomybės laikotarpį nebuvo nė vieno dalykiško mero. „Vieningo Kauno“ kandidatus reitingavau pagal jų dalykines savybes“, – 15min savo pasirinkimą argumentavo verslininkas Eduardas.

Spaudoje pasigirsta ir griežtesnių nuomonių, teigiančių, kad Kaunas tampa antraisiais Druskininkais. Kiti situaciją vertina kiek švelniau, tačiau sako, kad vienose rankose sutelkta valdžia gali lemti demokratijos eroziją mieste. Pašnekovo nuomone, Kauno situacija yra visiškai kitokia, todėl negalima lyginti.

Savivalda nėra įstatymus leidžianti institucija, todėl grėsmės demokratiniams procesams nematau.

„Savivalda nėra įstatymus leidžianti institucija, todėl grėsmės demokratiniams procesams nematau. Vienose rankose sutelkta valdžia savivaldos lygmenyje gali padėti paprasčiau ir dalykiškiau spręsti ūkines savivaldos problemas“, – paaiškino verslininkas.

Paklaustas, ar tai, kad V.Matijošaitis turi interesų versle, negali turėti poveikio savivaldybės sprendimams, vyras atsakė: „Manau, kad gali turėti poveikį ir turės, bet nemanau, kad V.Matijošaičio sprendimai bus priimami kenkiant Kaunui ir jo žmonėms. Manau, kad jis yra padorus žmogus.“

15min pašnekovo nuomone, ryškiausios teigiamos V.Matijošaičio savybės – ūkiškumas, greitas ir pragmatinis reikalų sprendimas. Anot jo, svarbiausiais praėjusios mero kadencijos darbais galima laikyti pagerintą miesto finansinę būklę, sutvarkytą infrastruktūrą, pritrauktas investicijas, pradėtus tvarkyti apleistus objektus.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis