Kol šalies ekonomikos traukinys vos juda į priekį, naudotų automobilių rinkoje besidarbuojantys verslininkai vos spėja suktis. Ir nors prekybos apimtis kiek aptirpdė atėjusi vasara, automobilių prekeiviai jau raitojasi rankoves rengdamiesi numatomam naujų pirkėjų antplūdžiui iš Kazachstano.
Iš visų didžiausiame šalies turguje parduodamų automobilių tik beveik trečdalį nuperka lietuviai, tad prekeiviams svarbiausi iš užsienio atvykstantys pirkėjai. Pačioje praėjusių metų pabaigoje Kazachstanui su Rusija bei Baltarusija sudarius muitų sąjungą, į minėtą Azijos valstybę įvežamiems automobiliams taikomi mokesčiai išaugo kelis kartus.
„Kaip nuo naujų metų kazachai dingo, taip iki šiol jų ir nėra“, – sakė Kauno automobilių turgų valdančios bendrovės „Varanas“ direktorius Valentinas Naujanis.
Pirmuosius du šių metų mėnesius išgyvenę tam tikrą sąstingį turgaus prekeiviai kovą sulaukė daugybės pirkėjų iš Baltarusijos. Šie, išgirdę kalbas apie nuo šių metų liepos mėnesio pradžios kelis kartus išaugsiančius muitus, tapo aktyviausiais turgaus pirkėjais. „Daugiau nei pora mėnesių mašinas jie pirko kaip išprotėję“, – vaizdingai nupasakojo V.Naujanis.
„Dėl tokio aktyvaus baltarusių pirkimo turguje netgi buvo automobilių trūkumas, – tikino mašinų prekeivis Aurimas K. – Šiuo metu prekyba yra kiek apstojusi, nes atėjo vasara. Savaitgaliai, šventės, daug kas poilsiauja. Bet tai kartojasi kiekvieną vasarą.“
Kaip pasakojo beveik dešimtmetį šiuo verslu užsiimantis kaunietis, automobiliais apsirūpinusius baltarusius pastarosiomis dienomis pakeitė vis didesniais būriais į Kauną atvykstantys lenkai, juos verslininkai laiko itin gerais pirkėjais. „Palyginti su baltarusiais, kurie gaili pinigų ir visada stengiasi nusiderėti, lenkų pirkimo įpročiai yra daug geresni“, – palygino V.Naujanis.
Laukia azijiečių antplūdžio
Pastaruoju metu norom nenorom lenkų kalbos įgūdžius gerinantys Kauno turgaus prekeiviai laukia liepos 1-osios. Būtent tuomet į Kazachstaną įvežamiems automobiliams taikomi muitai bus sumažinti bent 2–3 kartus. Niekas neabejoja, kad jau po dviejų savaičių pagrindinių turgaus pirkėjų vardą iš lenkų perims kazachai. „Tada paaiškės, ką jie perka ir kiek moka. Pagal tai orientuosimės ir mes. Juk jeigu nori parduoti, turi vežti tai, ko nori klientai“, – auksinę turgaus prekeivių taisyklę įvardijo Aurimas K.
Karaliauja opeliai
Kalbėdamas apie pirkėjus iš kitų šalių, turgų valdančios bendrovės „Varanas“ vadovas išskyrė latvius, estus bei kirgizus. Paklaustas, ar pastarųjų atvykėlių pirkimo įpročius keičia jų gimtinėje vykstantys neramumai, V.Naujanis linktelėjo galvą: „Dalis jų dvejoja, nes nežino, ar gimtinėje reikia tankų, ar naudotų automobilių.“
„Varano“ direktorius, paklaustas apie pačias populiariausias turguje parduodamų automobilių markes, nedvejodamas įvardino Vokietijoje gaminamus „Opel“. „Atvežk pilną automobilvežį 2001–2002 metais pagamintų mašinų „Opel Zafira“ su dyzeliniais varikliais, tai per vieną dieną ir parduosi visas, jeigu kaina bus normali“, – tikino vyriškis.
Kalbėdamas apie ateitį, V.Naujanis nestokojo optimizmo. Pasak pašnekovo, ilgametė patirtis rodo, kad iš turgaus dingus kurios nors šalies pirkėjams anksčiau ar vėliau Lietuvos rinką atranda kiti.
„Kaip bus ateityje, parodys ateitis. O dabar reikia tik dirbti ir dar kartą dirbti“, – akcentavo vyras.