Į 15min redakciją kreipėsi skaitytoja Jurgita, teigdama, kad dar vasarą jos mažametė dukra perskaitė žinomo gėlių salono švieslentėje Kaune reklaminį tekstą: „Jeigu pirksi „Tarp Gėlių“, tai turėsi daug mergų“. Kol ji su dukra stovėjo sankryžoje, dukra paklausė mamos, ar normalu, kad taip rašoma apie mergaites.
„Susimąsčiau ir nusprendžiau kažką daryti, kad taip nebūtų. Parašiau į vieną Kauno portalą. Atsakymo negavau. Rudenį kreipiausi į Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybą. Jie skundą išnagrinėjo, atsiuntė atsakymą – 5 lapų „rašinėlį“, kuriame semantiškai, politiškai ir visaip kitaip išnagrinėjo reklaminį šūkį, priėmė sprendimą paraginti gėlių saloną nuimti reklamą“, – laiške redakcijai rašė Jurgita.
Vis dėlto, pasak jos, praėjo keli mėnesiai, tačiau reklama esą tebešviečia kiekvieną rytą. „Ją matau važiuodama į darbą, dukra kiekvieną savaitgalį irgi mato ir klausia „Ar dar nenuėmė?“.
Gėlių salonas „Tarp gėlių“ įsikūręs vienoje pagrindinių Kauno gatvių – Savanorių prospekte, svarbioje sankryžoje. „Salono rėmėjai ir klientai – žinomos firmos. Man atrodo nenormalu, kad XXI amžiuje sukuriama tokia reklama, kuri žeidžia net mažametį vaiką ir kad nėra jokio realaus mechanizmo, kaip paprastas pilietis galėtų užkirsti kelią tokiems dalykams“, – teigė Jurgita.
Jos atsiųstame Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos sprendime teigiama, kad UAB „Tarp gėlių“ parduotuvės reklamoje formuojamos nuostatos, jog moteris dėl savo lyties gali būti sudaiktinta, todėl mažiau vertinga visuomenėje nei vyras.
Taip pat rašoma, kad darytina išvada, kad reklaminis užrašas savo turiniu prieštarauja Moterų ir vyrų lygių galimybių įstatymo 7 str. 2 punktui, įpareigojančiam prekių pardavėjus, gamintojus ar paslaugų tiekėjus, suteikiant vartotojams informaciją apie gaminius, prekes ir paslaugas arba jas reklamuojant, užtikrinti, kad joje nebūtų išreiškiamas pažeminimas, paniekinimas arba teisių apribojimas ar privilegijų teikimas dėl asmens lyties bei formuojamos visuomenės nuostatos, kad viena lytis pranašesnė už kitą, ir atitinka Moterų ir vyrų lygių galimybių įstatymo 13 str. 2 punkte nustatytus moterų ir vyrų lygių teisių pažeidimo požymius, t.y. joje formuojamos visuomenės nuostatos, kad viena lytis pranašesnė už kitą.
Sieks, kad nutrauktų reklamą
15min susisiekus su Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba, Komunikacijos skyriaus vadovė Mintautė Jurkutė teigė, kad tarnyba supažindino gėlių saloną su sprendimu ir lapkričio 15 d. gavo gėlių salono direktoriaus atsakymą, kad reklama yra nutraukta ir nebenaudojama.
„Šiandien išsiuntėme el. laišką su pasiteiravimu dar kartą. Jei pateikti faktai apie reklamos nenutraukimą pasitvirtins, teisinėmis priemonėmis sieksime, kad reklama būtų nutraukta“, – teigė ji. Pasak M.Jurkutės, dauguma tarnybos sprendimų išties yra rekomendacinio pobūdžio. Tokiu principu dirba didžioji dalis lygybės institucijų Europoje. „Tikslumo dėlei verta paminėti, kad absoliuti dauguma rekomendacijų Lietuvoje yra vykdomos“, – pridūrė ji.
Nesuprato, kuo reklama bloga
15min susisiekė su gėlių salono direktoriumi Sigitu Mankum. Šis teigė, kad kalbininkai išaiškino Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybai, jog mergos yra normalus žodis.
„Dėl to negalima nubausti žmogaus, kuris taip vadina. Taigi neturėjo prie ko prisikabint, todėl tris lapus bandė išaiškinti, prie ko reikia prikibt. Advokatai nesuprato, apie ką kalba eina. Paskutiniame sakinyje buvo parašyta, kad paperkate moterį. Kadangi parašyta, kad pirksite gėlių, tai jūs diskriminuojate moterį. Reiškia, už ką dabar bauda nebeaišku. Advokatai juokiasi ir nesupranta, už ką bauda“, – nesuprato tarnybos rašto S.Mankus.
Jis tvirtino, kad problemos išvis nemato. Vieno iš gėlių salono savininko nuomone, tarnyba išvis neturi teisės kištis į tai, kokia reklama naudojama parduotuvės viduje. Paklaustas, kaip ši reklama gali būti matoma iš automobilio, stovinčio sankryžoje, jis teigė, kad viduje esanti švieslentė matoma ir išorėje.
„Aš atsakiau tarnybai, kad tą reklamą mes naudojame parduotuvės viduje, o ne išorėje. Tai yra mano namai“, – teigė jis, pridurdamas, kad problemų tai kelia „kvailai moteriškei su vaiku, kuri nepatenkinta, kad moterys mergom vadinamos“. S.Mankus teigė, kad tyrimas vyko tris savaites ir tuomet tarnyba parašė tai, iš ko advokatai juokiasi. „Ką jos išvis ten veikia? Gal pusę tarnybos išmes po jūsų straipsnio?“ – svarstė jis.
Ne pirmas kartas, mus jau bandė nubausti, kad negrą parduodam brangiau nei baltąjį. Ir kas iš to išėjo? Nieko, – prisiminė ne pirmą atvejį, kai pakliūva atsakingų tarnybų akiratin S.Mankus.
Baigdamas pokalbį vienas iš gėlių parduotuvės savininkų vis dėlto prisipažino kai ką darantis tyčia – esą kad per televizorių dažniau būtų parodytas: „Tai tiesiog kompiuterininko klaida, kuri jau ištaisyta“. Perklaustas, ar vis dėlto jau yra nutraukęs minėtos reklamos, jis teigė, kad ji išjungta, bet S.Mankus esą vis tiek pasisako už jos transliavimą. Paklaustas, kada ji buvo išjungta, šis nusijuokė ir teigė tuoj nueisiantis ir vėl įjungsiantis ją.
Tarnybų akiratyje – ne pirmą kartą
„Ne pirmas kartas, mus jau bandė nubausti, kad negrą parduodam brangiau nei baltąjį. Ir kas iš to gavosi? Nieko“, – prisiminė ne pirmą atvejį, kai pakliūva atsakingų tarnybų akiratin S.Mankus.
Tuomet baltaodis ir juodaodis husaras, pristatantis gėles į namus, kainavo skirtingai – tai įvyko, kai dar nebuvo įvestas euras. „Ir apskritai čia ne tos tarnybos, kurių reikia bijoti“, – apibendrino jis.
Po pokalbio su savininku 15min fotografas nuvyko į saloną – švieslentėje šiuo metu dega kitas užrašas „www.tarpgeliu.lt, linksmos, išdykusios dovanos“.