Didžiausią ir tiesioginę grėsmę pacientų sveikatai kelia nesaugūs (netinkamai išvalyti, dezinfekuoti ar sterilizuoti) instrumentai, turintys tiesioginį sąlytį tiek su sveika, tiek su pažeista burnos gleivine ar krauju. Per sąlytį su gleivine galima užsikrėsti hepatitu B, hepatitu C, ŽIV bei kitomis infekcinėmis ligomis.
Kadangi dauguma odontologinių instrumentų nėra vienkartiniai – naudojami pakartotinai, svarbus kiekvienas jų paruošimo pakartotiniam naudojimui etapas: valymas, dezinfekcija, saugus pakavimas ir ženklinimas, kokybiška sterilizacija. Tačiau ne visur tokių reikalavimų laikomasi. Patikrinimų metu tokie pažeidimai buvo nustatyti 17-oje tikrintų odontologinių įstaigų: instrumentų valymo/dezinfekcijos pažeidimai nustatyti 9-iose įstaigose, instrumentų pakavimo pažeidimai – 10-yje, tiek pat įstaigų – sterilizacijos pažeidimai, o 8-iose buvo rasta nepakankamai sterilizacijos kontrolė.
Patikrinimų metu buvo nustatyta ir kitų, galinčių turėti įtaką pacientui sveikatai, pažeidimų: personalo rankų higienos pažeidimai (2-ose įstaigose), sterilizuojamų paketų ženklinimo pažeidimai (7-iose įstaigose), neturėjo arba netinkamais procedūrų aprašymais naudojosi 12-oje įstaigų dirbantys darbuotojai. Dar 4-iose įstaigose trūko naudojamų medžiagų ar prietaisų dokumentų. Medicininių infekuotų atliekų tvarkymo pažeidimai nustatyti 10-yje įstaigų.
Patikrinimų metu už pažeidimus surašyti administracinės teisės pažeidimų protokolai, skirtos baudos.
Pasak specialistų, ne mažą dalį padarytų pažeidimų lėmė nauji, 2010 metų vasarą įsigaliojusios Lietuvos higienos normos HN 47-1:2010 „Sveikatos priežiūros įstaigos. Infekcijų kontrolės reikalavimai“ reikalavimai. Nauji reikalavimai sugriežtino daugkartinių medicinos prietaisų paruošimo naudojimo ir sterilizacijos kontrolę.
Atliekant pakartotinus patikrinimus pažeidimus padariusiose įstaigose, pažeidimų neberasta.
Kauno visuomenės sveikatos centro vyriausioji specialistė Neringa Martišienė primena, kad odontologinių įstaigų darbuotojams privalu laikytis jų darbą reglamentuojančių higienos normų reikalavimų, o pacientams patariama būti budriems ir reikalauti kokybiškos bei saugios paslaugos.