Kauno savivaldybės įmonė „Kauno vandenys“ nusprendė pirkti reklamos paslaugas, bet paslaugų teikėjas, galima manyti, buvo pasirinktas dar iki konkurso paskelbimo. Savivaldybės įmonė sukūrė supaprastintą atvirą viešąjį reklamos paslaugų pirkimo konkursą, tačiau yla išlindo iš maišo: dokumentą, kuriame išdėstytos viešojo pirkimo konkurso sąlygos, oficialioje pirkimų svetainėje paliktas pavadintas „diena.doc“.
Sąlygos vienam
Dokumente, pavadintame „diena.doc“, dėstomos konkurso sąlygos nekelia abejonių: leidinys, kuriame panoro pasireklamuoti „Kauno vandenys“, būtinai turi būti leidžiamas šešiskart per savaitę, būtinai turi turėti miesto, ekonomikos, politikos naujienų skiltis, kas savaitę leisti specialius priedus apie namus ir ekonomiką bei platinti laikraštį 20 tūkst. egz. tiražu darbo dienomis ir 25 tūkst. egz. šeštadieniais.
Visas šias „Kauno vandenų“ sąlygas atitinka kone vienintelis laikraštis „Kauno diena“, priklausantis „Diena Media News“ grupei. Šio leidinio tiražas – kone idealiai atitinka nurodytąjį, tik šis laikraštis turi savaitinius priedus apie namus ir ekonomiką.
Direktorius nesupranta?
Po tokiomis specifinėmis konkurso sąlygomis – „Kauno vandenų“ direktoriaus Viliaus Buroko parašas. Tačiau paklaustas, kodėl „Kauno vandenys“ dokumentą pavadino galimo konkurso nugalėtojo vardu, įmonės vadovas ėmė blaškytis.
BFL nuotr./V.Burokas |
„Kaip diena? Nesuprantu. Nežinau, mes tikrai niekam netaikome jokių reikalavimų. Jei mes perkame paslaugą, norime, kad ta paslauga pasiektų maksimaliai didžiausią mūsų vartotojų skaičių. Kad kažkokios išankstinės nuostatos yra, aš kategoriškai atsiriboju ir atmetu“, – „15min“ aiškino V.Burokas.
Jis tikino asmeniškai nedalyvavęs ruošiant pirkimo sąlygas, tačiau esąs tikras, kad „Kauno vandenys“ nenorėjo proteguoti nė vieno leidinio.
„Nemanau, kad mes konkursą galėtume taikyti kažkam. Mūsų tikslas yra nupirkti paslaugą už mažiausią kainą. Mes norime ne tik užsakomuosius straipsnius leisti, bet mums svarbu, kad informacija būtų operatyvi. Pavyzdžiui, jei pasitaikytų kokia avarija, tai kad maksimaliai didžiausiam vartotojų skaičiui praneštume. Man būtų keista, jei pirktume paslaugą leidinyje, kuris išeina kartą per savaitę. Koks čia būtų operatyvumas, kokia paslauga, jei informacija pasirodys po savaitės?“ – aiškino konkurso sąlygas „Kauno vandenų“ direktorius.
Ž.Plytnikas pašiurpo
„Kauno vandenų“ vadovas turi dar vieną argumentą: jei konkurso sąlygos būtų kažkuo netinkamos, Viešųjų pirkimų tarnyba (VPT) jų būtų nepatvirtinusi ir nebūtų leidusi jų viešinti oficialiame VPT tinklalapyje.
Na, šakės. O, velnias. Taip tikrai negali būti, – netikėjo Ž.Plytnikas.
Iš tiesų VPT atlieka preliminarią viešųjų pirkimų portale skelbiamų pirkimų analizę ir, jei randa kokių nors užuominų į galimą konkurencijos ribojimą, prašo perkančiosios organizacijos dokumentus pataisyti. Tačiau šįkart VPT akis neužkliuvo nei už konkurso dokumentų pavadinimo „diena.doc“ nei už leidiniui keliamų sąlygų.
VPT vadovas Žydrūnas Plytnikas, prieš ilgąjį šventinį savaitgalį išgirdęs apie konkursinių dokumentų pavadinimą, buvo itin nustebintas, kad galimo konkurso nugalėtojo vardu pavadintas dokumentas nesukėlė įtarimų tarnybos darbuotojams.
„Na, šakės. O, velnias. Taip tikrai negali būti, bet tada keista, kaip praėjo mūsų patikrą toks konkursas. VPT tikrai atkreips ypatingą dėmesį į šį konkursą iškart po švenčių“, – „15min“ pažadėjo Ž.Plytnikas.
Papildyta: Trečiadienį ryte, VPT vadovas, kaip ir žadėjo, rytą pradėjo nuo šio konkurso.
„Perdaviau jį peržiūrėti Kontrolės ir Prevencijos skyriams. Maždaug po savaitės turėtų būti aiškus jų sprendimas“, - sakė Ž.Plytnikas.
vaizdas iš viešųjų pirkimų portalo/„Kauno vandenų“ konkursas |
Pavadinimai – svarbu
Neapsižiūrėjimas pervadinant dokumentus atskleidžia viešųjų pirkimų ar įstatymų kūrimo užkulisius. Dėl panašių bėdų Liberalų sąjūdžiui 2007-aisiais teko rausti teikiant Seimui įstatymo pataisas, liberalizuojančias alaus ir vyno reklamą.
Tąsyk paaiškėjo, kad įstatymo tekstas buvo parengtas LNK televizijos kompiuteryje. Ši televizija priklauso koncernui „MG Baltic“, kuris valdo ir alkoholinių gėrimų bendrovę „Stumbras“.
Politikams tada teko aiškintis, kaip atsitiko, kad įstatymų pataisas rengia ne jie, o suinteresuoti verslininkai. Liberalų sąjūdis bandė įrodyti, kad dokumentą rengti padėjo ne viena LNK televizija, o Lietuvos komercinių televizijų asociacija. Jos prezidentu tuomet buvo LNK televizijos vadovas Paulius Kovas.
Sena tradicija
Mindaugas Šimkūnas, buvęs „Kauno vandenų“ valdybos pirmininkas:
Aš informavau atitinkamas tarnybas, kad man pirmininkaujant „Kauno vandenų“ valdybai daugelio pirkimų skaidrumas sukėlė abejonių. Didžiausius įtarimus kėlė einamųjų darbų ir medžiagų pirkimo konkursai, ypač – kur perkami gedimų šalinimo, remonto darbai, nes jie visi mažos vertės, apklausų dalyviai nuolat tie patys, tik keičiasi jų vietos. Susisteminus tų pirkimų trejų metų duomenis labai aiškiai buvo matyti neskaidrumas. Tai ir dabar labiau nustebčiau, jei „Kauno vandenys“ pirkimą vykdytų skaidriai, o ne neskaidriai.