Šiuo metu miesto viešajame transporte bilietų rūšių netrūksta – galima įsigyti vienkartinius, mėnesinius ir terminuotus. Tačiau Kaune ypač populiari mobilioji programėlė „Žiogas“. Ją parsisiuntė jau daugiau kaip 100 tūkst. žmonių, o pažymėta virš 8 milijonų bilietų.
Pinigais papildytos programėlės sąskaita žymimi vienkartiniai bilietai už 70, 35 arba 14 centų, priklausomai nuo to, kokia iš galimų nuolaidų pasirinkta.
Jei anksčiau daugelio keleivių simpatijas pelnęs „Žiogas“ būdavo sutinkamas tik išmaniuosiuose įrenginiuose, tai jau kitą savaitę šis ženklas bus matomas ir ant naujųjų elektroninio bilieto kortelių, kurių papildymas taps paprastesnis bei plačiau prieinamas.
„Pokyčiai labai reikalingi siekiant ir toliau skatinti gyventojus naudotis viešuoju transportu. Nemažai žmonių vengia mėginti šią susisiekimo rūšį dėl nepatogios bei sudėtingų tarifų ir bilietų sistemų. Be to, galvojant apie integruotą transporto sistemą, ją buvo būtina supaprastinti“, – teigė Kauno savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotojas Paulius Keras.
Naudojantis naujomis kortelėmis, kaip ir „Žiogo“ programėlėje, keleiviai už važiavimą viešuoju transportu per kalendorinį mėnesį neišleis daugiau negu kainuoja mėnesinis bilietas – 28 eurus (be lengvatų), t. y. keleiviai už keliones sumokės tik tiek, kiek keliaus, o sukaupę mėnesinio terminuoto bilieto sumą, likusiomis kalendorinio mėnesio dienomis važiuos nemokamai.
Taigi per mėnesį gali važiuoti kad ir 300 kartų, tačiau neišleisi daugiau pinigų, nei kainuodavo terminuotas mėnesinis bilietas. Studentas, pavyzdžiui, žymėdamas 35 centus jam atsieinančius bilietus, turi pavažiuoti tik 16 kartų – likusią mėnesio dalį keliaus nemokamai.
Tai, kaip teigia sistemos kūrėjai, atspari COVID-19 ligai sistema: jei susirgai ir turi izoliuotis, tavo pinigai, esantys kortelėje, niekur nedingsta – juos galėsi išnaudoti kitą mėnesį.
Taigi nuo liepos vidurio terminuotų mėnesinių bilietų išvis nebelieka – jie nebereikalingi. Kaupiamasis mėnesinis bilietas įgyjamas automatiškai, vos pasiekus mėnesinio bilieto sumą – 28 (pilną), 14 (su 50 proc. nuolaida) arba 5,6 (su 80 proc. nuolaida) eurų.
Svarbu žinoti ir tai, kad lengvatos tipą platinimo punkte bus galima pasirinkti tik įsigyjant kortelę, o vėliau pakeisti taikomos nuolaidos dydį – naujoje interneto savitarnoje arba klientų aptarnavimo centre.
Bilietai „pas vairuotoją“ išlieka
Visos senos veikiančios ir galiojančios kortelės, jose esantys pinigai ir aktyvuoti terminuotieji bilietai galios ir toliau.
Išlieka ir vienkartiniai, iš vairuotojo įsigyjami bilietai. Jų nežadama atsisakyti, nes turi išlikti galimybė atsiskaityti grynaisiais pinigais, jei nedirbtų bilietų platinimo vietos. Be to, kitąmet dėl „Kaunas – Europos kultūros sostinė 2022“ renginių žadama sugrąžinti naktinius autobusų reisus.
Bilietų kainų didinti artimiausių metu nesiruošiama.
Tiesa, popierinis vienkartis bilietas nesuteikia teisės per 30 minučių persėsti į kitą autobusą ir toliau važiuoti nemokamai. Su naujosiomis elektroninėmis kortelėmis ši galimybė išlieka.
Bilietų kainų didinti artimiausių metu nesiruošiama, tai pastarąjį kartą buvo daryta 2017 metais – pakilo 0,1 euro.
Per naktį pakeis 800 komposterius
Liepos 30-ąją žurnalistai buvo pakviesti išbandyti naująją bilietų sistemą, susipažinti su jos subtilybėmis.
Naujieji 800 komposterių su dideliais spalvotais ekranais viešajame transporte bus įdiegti bei 0,5 milijono kortelių duomenys perkelti per vieną naktį. Vakare veiks dar sena sistema, o rugpjūčio 1-osios rytą – jau nauja.
„Per naktį reiks atlikti didelę kardio operaciją. Nebelieka jokių mygtukų, žinai, kad papildysi kortelę nesuklydęs, nebebus kasininkių klaidų, dėl kurių dažnai turėdavome klientams grąžinti pinigus, nes ne tuo bilietu papildė. Komposteris pats žinos, kokia nuolaida jums taikoma“, – patikino UAB „Kauno autobusų“ rinkodaros vadovas Karolis Dekeris.
Kartu su naujais komposteriais užmarštyje liks ir sudėtingas elektroninių kortelių aktyvavimas, daugeliui painiavos sukeldavę mygtukai bei bilietų žymėjimas.
Naujuosiuose prietaisuose informacija bus pateikiama lietuvių ir anglų kalbomis.
Apie sėkmingai atžymėtą bilietą informuos ne tik garsinis signalas, bet ir žaliai nusidažęs ekranas. Geltona spalva pažymėtas likutis įspės apie atėjusį laiką pasirūpinti kortelės papildymu – pasiektą 2 eurų ribą, o raudonos spalvos ekranas praneš, kad bilietas nepažymėtas arba kortelė neatpažinta. Taip pat greta spalvinių ekrano signalų kiekvienu atveju pasigirs ir skirtingi garsiniai signalai.
Kaip teigė K.Dekeris, nebelieka galimybės pažymėti bilietą už kitą asmenį – tokių pasitaikydavo 1 iš 1300.
„Jei už kitą žymėsi, tai sugriūna visa logika mėnesinio kaupimo. Per dieną už visą autobusą gali pasižymėti ir važinėsi toliau nemokamai“, – šyptelėjo „Kauno autobusų“ atstovas.
Sunkiau bus „zuikiams“
Nauja dar ir tai, kad kontrolieriai turės naujus įrenginius, kurie blokuos tiek „Žiogas“ programėlę, tiek komposterius vienu paspaudimu iš anksto.
„Bilietą žymėti reikia įlipant. Turi kelias minutes susirasti kortelę. Kontrolierius mato, koks autobusas atvyksta ir blokuoja komposterius. Šie užsirakina ir bilieto niekaip nepažymėsi – nei komposteryje, nei programėlėje“, – patikino K.Dekeris.
Anot jo, tai padės išauklėti tuos kelis procentus keleivių, kurie bando važiuoti „zuikiu“.
Rugpjūčio 1 dieną startuos ir nauja savitarnos svetainė –ziogas.kaunas.lt, joje bus galima, suvedus kortelės numerį ir pin kodą, prisijungti prie savo paskyros. Paskyroje matysite, kiek esate sukaupę terminuotam bilietui, kokias keliones ir kada atlikote, kiek pinigų likę, čia galima bus pasikeisti ir lengvatą, papildyti kortelę, užblokuoti ją praradus.
Kortelės papildymas internete bus toks pat paprastas kaip ir „Žiogo“ programėlėje.
Nuspręsta palikti tik trijų mėnesių ir metinius terminuotuosius bilietus, kuriuos lojaliausi keleiviai galės įsigyti tik klientų aptarnavimo centre arba minėtoje interneto savitarnoje.
Kas būtų, jei naująją kortelę prarastumėte ar sugadintumėte? Jei ji buvo personalizuota (būsite įvedę savitarnoje vardą, pavardę ir el. pašto adresą), klientų aptarnavimo centre jūsų turėtas balansas bus perkeltas į naują kortelę, kuri atsieis 1,5 euro.
Pildyti tiek naujas, tiek senas korteles bus galima visose Kauno „Rimi“ ir „Maxima“ kasose, taip pat keleiviams įprastose „Kauno spaudos“, „Lietuvos spaudos“ ir „Narvesen“ kioskuose.
Neatsiėjo nė milijono
Anot K.Dekerio, tokios sistemos – itin brangios, tad ypač džiugu, kad bendrovė susikūrė ją pati, o ne pirko. Prie sistemos atsiradimo prisidėjo ne tik IT specialistai, bet ir transportininkai.
„Galėjome 5 kartus daugiau išleisti sistemai, bet pasidarėme ją patys. Išleidome apie 870 tūkst. eurų. Ar, kaip aš mėgstu sakyti, neišleidome nė milijono. Galime palyginti. Panašaus dydžio vienas Ukrainos miestas pirko sistemą ir mokėjo už ją 6 mln. eurų. Vilniaus konkurse – 8 mln. eurų. Lietuvos geležinkeliuose su trimis maršrutais – apie 6–7 mln. eurų. Manau, yra kuo didžiuotis.
Tiesa, popierinių bilietų kasos mums dar kainavo apie 620 tūkst. eurų.“, – atskleidė K.Dekeris.
Iš bilietų per metus (prieš pandemiją) „Kauno autobusai“ surinkdavo apie 17 mln. eurų pajamų, dabar tikimasi surinkti apie 11–12 mln. eurų.
Bandomąjį maršrutą išbandęs Kauno meras Visvaldas Matijošaitis džiaugėsi, kad Kaunas žengia 10 žingsnių į priekį toliau nei kiti.
„Kaunas tai pasidarė Lietuvoje pirmi ir vieninteliai. Kitos savivaldybės galės tą patį pasidaryti, tuomet vienas bilietas galiotų važinėjantis visoje Lietuvoje“, – vylėsi meras.