2019 05 19

Klaidinančią informaciją lietuviškas tinklalapis nori paversti pinigais

Tinklapio laisvadienis.lt administratorių elgesys rodo, kad melagingos naujienos gali tapti blogu įpročiu. Portalas klaidinančia informacija dalijasi kone kiekvieną dieną, o komunikacijos ekspertas mano, kad taip siekiama užsidirbti.
Grynieji eurai
Grynieji eurai / Josvydo Elinsko / 15min nuotr.

Per savaitę laisvadienis.lt paskelbė bent 5 melagingas naujienas. Pavyzdžiui, ketvirtadienį portalas skaitytojams pranešė apie pasipiktinusius darželinukų tėvus, kuriems esą neįtiko Sveikatos apsaugos ministerijos patvirtinti receptai maistui vaikams gaminti. Tokia naujiena išties buvo pasirodžiusi Lietuvoje. Tiesa, ji buvo skelbta 2018 m. balandį naujienų portale lrytas.lt.

Ketvirtadienį portalo skaitytojai buvo informuoti, kad prie Lietuvos artėja audra, kurios greitis gali siekti iki 135 km/val. Tekste Lietuvos vardo nė kvapo. Audra, pasirodo, keliauja Lenkijos krantų link. Identišką naujieną apie kaimynės šalies link artėjančią audrą 15min pranešė 2013 m. gruodį.

15min nuotr./laisvadienis.lt
15min nuotr./laisvadienis.lt

Pirmadienį laisvadienis.lt antraštė skelbė, kad Lietuvoje ruošiama uždrausti alkoholio prekybą. Tekste, tiesa, kalbama apie Vyriausybės posėdį, kuriame svarstoma drausti gaminti vaikams ir paaugliams skirtas prekes, imituojančias alkoholį. Skaitytojai klaidinami netikslia antrašte ir pasenusiu tekstu. Pastarąjį praėjusių metų liepą platino naujienų agentūra BNS.

Tą pačią dieną tinklalapyje buvo skelbiama, kad Lietuvą užplūs kaitros banga. Ši žinia taip pat išgalvota. Didžioji dalis skaitytojams pateikto teksto nukopijuota iš 2010 m. rugpjūtį pasirodžiusio pranešimo.

Gegužės 11 d. portalas dalijosi pasenusia orų prognoze, pranešdamas apie artėjantį škvalą. Tekste minimą informaciją apie orų pasikeitimus Lietuvos hidrometeorologijos tarnyba platino 2018 m. rugpjūtį.

Tai daroma tam, kad pavyktų susikurti srautą į savo portalus ir po to sėkmingai pardavinėti reklamą užsakovams, – sakė A.Katauskas

Tai nėra pirmas kartas, kai skaitytojus laisvadienis.lt klaidina pasenusiomis orų prognozėmis. Apie tokį atvejį jau rašėme praėjusį antradienį.

Išvardintos naujienos toli gražu nemuša populiarumo rekordų, tačiau kartu sudėjus jomis pasidalino per 300 feisbuko vartotojų. Tai reiškia, kad klaidinančias antraštes pamatyti galėjo tūkstančiai žmonių.

Savininkai – nežinomi

Pabandėme susisiekti su asmenimis, atsakingais už laisvadienis.lt pateikiamą turinį. Tinklalapyje informacijos, kam tinklalapis priklauso, nėra, o kontaktų ir pristatymo skiltys – tuščios. Tiesa, nusiųsti žinutę portalo administratoriams pavyko pasinaudojus domreg.lt paslauga, leidžiančia susisiekti su tinklalapių domenų savininkais.

Atsakymo sulaukėme, tačiau laisvadienis.lt administratoriai prisistatyti nepanoro. Paklausus, ar žino, kad jų tinklalapyje dalinamasi klaidinančia informacija, sulaukėme prašymo pateikti nuorodas bei pripažinimo, kad turinys – nukopijuotas.

Galbūt tai įėjimo į rinką strategija, gali ir toks būdas būti, – teigė A.Katauskas

„Pateikite tas visas naujienas kurios jums užkliudė ir klaidingos, aš pateiksiu šaltinius, nes turinys nukopijuotas ir nebuvo puslapyje paminėtas šaltinis“, – rašė neprisistatęs administratorius.

Atsakymų į tolesnius klausimus nesulaukėme.

Siekia užsidirbti

Viešųjų ryšių ekspertas Arijus Katauskas mano, kad skleidžiant melagingą informaciją siekiama užsidirbti. Anot pašnekovo, platindami dėmesį traukiančias naujienas, laisvadienis.lt savininkai siekia sukurti pastovų skaitytojų srautą į savo tinklalapį.

„Tai daroma tam, kad pavyktų susikurti srautą į savo portalus ir po to sėkmingai pardavinėti reklamą užsakovams ar dar kam nors. Tokio tipo dariniuose ypč dažnai matome prastos kokybės informaciją, kurios kilmė nėra aiški“, – 15min sakė A.Katauskas.

Irmanto Gelūno / 15min nuotr./Arijus Katauskas
Irmanto Gelūno / 15min nuotr./Arijus Katauskas

Dėl to naujienos talpinamos feisbuke, kur įmanoma pasiekti platų skaitytojų ratą naudojantis menkais resursais.

„Galbūt taip siekiama supažindinti su savo internetine svetaine, o paskui joje pateikti kažkokią aktualesnę informaciją. Galbūt tai įėjimo į rinką strategija, gali ir toks būdas būti“, – svarstė A.Katauskas.

Tačiau toks dėmesio paieškos būdas, mano ekspertas, gali duoti priešingų rezultatų. Skaitytojai yra kritiški, o prarasti lankytojų pasitikėjimą kur kas lengviau nei jį užsitarnauti.


Publikacija parengta 15min bendradarbiaujant su „Facebook“ programoje, kuria siekiama stabdyti melagingų naujienų plitimą socialiniame tinkle.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis