„Meridiano“ paramos fondo, besirūpinančio to paties pavadinimo laivu, atstovai šią savaitę dar turi įvairiausių rūpesčių, vienas jų – patikrinti ir gauti dokumentus, kad buriniame laive veikia priešgaisrinė ir kitos sistemos. Pasak fondo direktoriaus Artūro Žičkaus, visa tai būtina atlikti, jei kartais tempiant laivą įvyktų kokia nelaimė, pavyzdžiui, dėl trumpo elektros jungimo kiltų gaisras. Tačiau A.Žičkus teigė prieš didįjį įvykį besijaučiantis gerokai ramiau nei prieš devynerius metus, kai „Meridianas“ remontui buvo tempiamas naktį.
„Tada buvo nežinia, sklandė informacija apie prastą jo būklę. Tada valdžia nurodė vilkti laivą naktį, tačiau įsivaizduokite, kaip atlikti tokį darbą, kai laivo būklė abejotina – juk naktį nei pagalbos prisišauksi, be to, ir matomumas prastas. Tuomet tempiamas „Meridianas“ užstrigo tarp tiltų ir darbai buvo tęsiami dieną. Šį kartą jaučiamės žymiai smagiau ir ramiau“, – prisipažino A.Žičkus.
Prisidėti prie burlaivio kelionės į doką kviečiami ir visi gyventojai. Anot A.Žičkaus, planuojama, kad pakėlus pirmąjį, Biržos, tiltą žmonės galėtų tempti „Meridianą“ ir jis pagautas srovės nesunkiai praplauktų, toliau jį temptų vilkikas.
Keliaujant į remontą burlaiviui teks praplaukti pro du tiltus. Vienu metu pakeltus Biržos ir Pilies tiltus klaipėdiečiams tenka pamatyti išties retai. Paprastai esant būtinybei pakeliamas vienas iš jų.
Pasak A.Žičkaus, miesto valdžia tiltus ketino pakelti nemokamai, paprastai tokia paslauga atsieina 500 Lt už vieno tilto pakėlimą.
Grįš po poros mėnesių
Miesto simbolis |
Planuojama, kad „Meridianas“ į savo vietą grįš po poros mėnesių, maždaug prieš Jūros šventę. A.Žičkus šypsodamasis sakė, kad klaipėdiečiai galės įvertinti pasikeitusį vaizdą, kai krantinė liks tuščia.
Kol kas nežinia, kokie darbai bus atlikti laivą pakėlus doke. „Tai paaiškės laivą iškėlus iš vandens, nes tik tuomet bus matoma povandeninė korpuso dalis. Doke laivas išbus 20 dienų, per tiek laiko daug darbų nepadarysi, tik tuos, kurių neįmanoma atlikti po vandeniu. Po to darbai bus atliekami nuleidus „Meridianą“ ant vandens – bus pakeista susidėvėjusi mediena, laivas bus dažomas. Atnaujinsime, kad per Jūros šventę ir miesto gimtadienį jis gražiai atrodytų, džiugintų akį“, – pasakojo fondo direktorius. Vien laivo nutempimas, pakėlimas ir stovėjimas doke atsieis apie 20 tūkst. Lt, o kiek dar prireiks investuoti, paaiškės įvertinus laivo būklę. A.Žičkaus teigimu, šiek tiek lėšų fonde yra sukaupta iš reklamos, laivu rūpinasi ir geros valios žmonės, paaukodami fondui pinigų.
Planuojama, kad remontui išgabentą laivą apžiūrės įvairūs specialistai, jų turėtų atvykti ir iš Suomijos. Jų išvados dėl burlaivio bus panaudotos rengiant galimybių studiją dėl laivo panaudojimo. Galimybių studiją, parodysiančią, kur burlaivis galėtų būti pritaikytas ketina užsakyti Klaipėdos savivaldybė. Planuojama, kad studija būtų parengta dar šiemet.
Atsirastų laivas-dvynys?
„Meridianas“ kaip mokomasis burlaivis nustojo veikti 1967 metais. 1969-ųjų gegužę jis atplaukė į Danės upę ir po pertvarkymų 1971 metais jame pradėjo veikti restoranas. Stovėdamas prie Danės krantinės laivas tapo neatskiriama uostamiesčio dalimi.
Pasak Klaipėdos savivaldybės Investicijų ir ekonomikos departamento direktoriaus Ričardo Zulco, burlaivio remontui lėšų ketinama gauti iš Europos Sąjungos fondų. „Norime dalyvauti kaimynystės programoje, joje dalyvautų Kaliningradas, Lenkija ir Lietuva. Klaipėda turi 5–6 projektines idėjas, viena jų skirta laivybos skatinimui. Lenkijoje taip pat yra burinis laivas, kurį lenkai nori rekonstruoti, tad galėtų tapti mūsų partneriais teikiant paraišką, užklausėme jų dėl dalyvavimo. Turės būti ir kitas partneris – „Meridiano“ paramos fondas“, – pasakojo R.Zulcas.
Dar vienas bendras projektas galėtų būti su Kaliningradu. Ten esančiame Pasaulinio okeano muziejuje norima statyti kurėnus, o Klaipėda siektų gauti lėšų burlaivio rekonstrukcijai. Tačiau iki projektų pateikimo būtina atlikti „Meridiano“ galimybių studiją, kuri, pasak R.Zulco, atsakytų, ar laivą reikia remontuoti, ar galbūt statyti naują kopiją.
„Be šio laivo neįsivaizduoju Klaipėdos. Ieškome galimybių, kaip galėtume sutvarkyti šį laivą. Pagal visas taisykles į doką jis turėtų būti tempiamas kas penkerius metus. Miestui reikia kiek galima sutelkti jėgas, kad „Meridianas“ išliktų. Yra ir pozicijų, kad burlaivis turėtų plaukioti, tačiau tam reikėtų milžiniškų investicijų“, – komentavo Klaipėdos meras Rimantas Taraškevičius.
„Meridiano“ paramos fondo direktoriaus A.Žičkaus teigimu, kardinaliausias burlaivio pasikeitimas – jei jis būtų rekonstruotas ir imtų plaukti, tačiau, ar tai ekonomiškai naudinga investicija dar bus skaičiuojama. „Preliminariais skaičiavimais, pastatyti naują laivą būtų tris kartus pigiau nei remontuoti šį. Kažkas buvo išsakęs mintį, kad galbūt galėtų būti du tokie laivai – vienas stovėtų krantinėje, o kitas plauktų“, – sakė „Meridiano“ paramos fondo direktorius.
Kviečia plaukti laivais
Anot R.Žiubrio, laivų parade dalyvaus daugiau nei pusšimtis laivų. |
Šeštadienį miestiečiai kviečiami dalyvauti ir pirmą kartą vyksiančiame laivų parade. Organizatoriai viliasi, kad ši šventė įsisiūbuos ir taps kasmetine jūrine švente. Į paradą, anot vieno iš organizatorių Romando Žiubrio, jau užsiregistravo apie 60 laivų, tačiau manoma, kad jų bus daugiau, nes ne visi laivai registruojasi.
„Šiuo metu pats įkarštis, pirmą kartą organizuojant vyksta didžiulis darbas: pradedant laivų registracija, baigiant scenarijaus rašymu. Kitą savaitę miesto erdvėse pasirodys stendai – laiveliai, kurie informuos apie šventę ir visus kvies į ją“, – sakė šventę rengiančios bendrovės „Ars Idea“ atstovė Jolanta Braukylienė. Ji kvietė gyventojus ieškoti laivelių ir dalyvauti šventėje. Laivai, ketinantys plukdyti miestiečius apie tokią paslaugą skelbiasi interneto svetainėje www.laivuparadas.lt.
Laiveliai Danės krantinėje ims švartuotis jau nuo 16 val., tądien jie siūlys ir trumpus pasiplaukiojimus Kuršių mariomis. Šventė prasidės 21.30 val. laivų mūšiu mariose prie Danės upės žiočių, o 22 val. vyks laivų paradas – maži ir didesni laiveliai suplauks į Kuršių marias. Žiūrovai visa tai galės stebėti iš Kruizinių laivų terminalo. Nuo 23 val. laivuose vyks diskotekos.
J.Braukylienė įspėjo klaipėdiečius ir miesto svečius, kad krantinėse šventė nebruzdės – čia neveiks specialiai įrengtos prekybos vietos, visas šurmulys persikels į laivus.
„Meridiano“ istorija
„Meridianas“ buvo pastatytas 1948 metais Suomijoje, Turku laivų statykloje kaip kontribucija Tarybų Sąjungai po II pasaulinio karo kartu su kitais 48 tokio tipo burlaiviais. Jų išlikę labai nedaug. Vienas toks puikuojasi Taline. Šis, tekęs Klaipėdos jūreivystės mokyklai, buvo daugelio pokario būsimųjų laivavedžių, kapitonų pirmasis laivas. „Meridianas“ kaip mokomasis burlaivis nustojo veikti 1967 metais. 1969-ųjų gegužę jis atplaukė į Danės upę ir po pertvarkymų 1971 metais jame pradėjo veikti restoranas. Stovėdamas prie Danės krantinės laivas tapo neatskiriama uostamiesčio dalimi.
2001 metais laivas buvo nupirktas už simbolinį vieną litą iš vienos Klaipėdos bendrovės. Dabar juo rūpinasi paramos fondas.