„Šiandien istorinė diena. Maždaug prieš ketverius metus prasidėjęs procesas šiandien tapo realybe. Kad Lietuvos aukštoji mokykla statytų naują laivą – dar to nebuvo. Universitetas nori sukurti Nacionalinį jūros mokslų ir technologijų centrą – be šio laivo neįsivaizduoju, kaip būtų galima šio tikslo pasiekti.“ – sakė KU rektorius prof. V. Laurėnas.
Naujas mokslinių tyrimų laivas turi būti pastatytas pagal Klasifikacinės bendrovės taisykles ir reikalavimus, pagal įprastą Europos Sąjungos ir Norvegijos laivų statybos praktiką ne vėliau kaip iki 2014 metų pabaigos. Klaipėdos universiteto Baltijos pajūrio aplinkos ir tyrimų planavimo instituto direktoriaus pavaduotojas dr. Saulius Gulbinskas po sutarties pasirašymo akcentavo, kad itin gerai yra tai, kad laivas bus statomas Lietuvoje: „Tai iššūkis visiems. Šiame laive bus pritaikytos visos naujos inovacijos.“
Iki Mokslinio tyrimo laivo perdavimo Klaipėdos universitetui, „Vakarų Baltijos laivų statykla“ privalo savo sąskaita apmokyti ir instruktuoti Klaipėdos universiteto personalą ar kitus universiteto nurodytus asmenis dėl Mokslinio tyrimo laivo, jo įrangos, mechanizmų naudojimo, valdymo, eksploatacijos ir kt.
Laivą projektuosianti ir statysianti „Vakarų Baltijos laivų statykla“ yra „Vakarų laivų gamykla“ dukterinė įmonė. AB „Vakarų laivų gamykla“ grupės įmonių pagrindinės veiklos yra laivų statyba ir laivų remontas, metalo konstrukcijų gamyba, krovos veikla.
„Vakarų laivų gamykla“ generalinis direktorius Arnoldas Šileika po sutarties pasirašymo teigė, kad šio mokslinių tyrimų laivo laukė ne tik Lietuva. A. Šileika sakė laukiantis Jūrų technikos fakulteto studentų, kuriems laivo statymo metu bus suteikta galimybė dalyvauti visame statymo procese: „Studentai galės stebėti visą laivo statymo procesą: nuo projektavimo iki metalo virtimo laivu. Manau, tai puiki galimybė.“
Laivo projektavimas ir statyba finansuojami iš projekto „Jūrinio slėnio branduolio sukūrimas ir studijų infrastruktūros atnaujinimas (JŪRA)“, įgyvendinamo ir finansuojamo pagal 2007-2013 m. Ekonomikos augimo veiksmų programos 1 prioritetą „Ūkio konkurencingumui ir ekonomikos augimui skirti moksliniai tyrimai ir technologinė plėtra“.
Šios sutarties kaina yra 33,5 mln. litų.
Naujas Mokslinių tyrimų laivas – svarbi Jūrinio slėnio dalis
Naujai statomas mokslinių tyrimų laivas yra sudėtinė ir labai svarbi Jūrinio slėnio branduolio kūrimo dalis. Būtinumas įsigyti šiuolaikinį daugiafunkcinį mokslinių tyrimų laivą yra grindžiamas siekiu tenkinti Lietuvos, kaip jūrinės valstybės, strateginius ir mokslinių jūrinių tyrimų poreikius, įžengti ir įsitvirtinti ES jūrinių tyrimų erdvėje.
Mokslinių tyrimų laivas turėtų būti naudojamas ne tik moksliniams tikslams, bet gali tenkinti ir kitų sektorių, susijusių su jūra poreikius, pvz. vykdyti jūrinės aplinkos monitoringą, žuvų išteklių tyrimus, reaguoti į taršos incidentus, vykdyti palaidoto cheminio ginklo rajonų taršos monitoringą ir kita. Dėl šios priežasties Lietuvai yra būtinas šiuolaikinis daugiafunkcinis mokslinių tyrimų laivas. Šis laivas prisidės prie jūrų ūkyje planuojamų stambių infrastruktūrinių projektų bei, valstybės mastu, padės įgyvendinti ES jūrų politikos siekius.
Tyrimų laivo veikla bus susieta su Slėnio sudėtyje kuriamomis jūros ekologijos, jūros chemijos, ir kitomis jūrinių technologijų laboratorijomis bei jose koncentruojamu visos Lietuvos bei užsienio moksliniu potencialu.
Laivas bus statomas kaip daugiafunkcinis ir bus skirtas vykdyti visus pagrindinius okeanografinius tyrimus. Numatyta, kad kelios tyrimų sistemos galės dirbti vienu metu. Laive bus įrengtos dvi stacionarios laboratorijos, skirtos geologiniams, biologiniams, fizikiniams-cheminiams tyrimams. Bus galimybė papildomai pastatyti konteinerinio tipo laboratorijas. Laivo įgula sudarys 6 žmonės, o mokslinis personalas iki 18 žmonių. Planuojama, kad laivas galės būti naudojamas studentų praktikoms.
Laive numatyta galimybė sumontuoti hidrologinių, geologinių, geofizinių, biologinių tyrimų įrangą.
Klaipėdos universiteto nuotr./Laivo brėžinys |