Ar įmanoma rinkimus laimėti be melo?
Faktai – žurnalistikos esmė ir politikos pamatas. Bent jau taip buvo iki šiol. Ar šiais populizmo ir netikrų naujienų laikais įmanoma laimėti prezidento rinkimus nemeluojant?
Apie tai 15min dešimtmečio konferencijoje „Žiniasklaida rytoj“ Aktualijų skyriaus redaktorė Liepa Želnienė kalbėsis su dviem prezidentinių reitingų lyderiais – ekonomistu Gitanu Nausėda ir Seimo nare, buvusia finansų ministre Ingrida Šimonyte. Su dviem, nes trečiasis reitingų pirmūnas – premjeras Saulius Skvernelis – nutarė, kad, nepaskelbus apie savo kandidatavimą prezidento rinkimuose, šioje diskusijoje dalyvauti būtų nekorektiška.
Diskusijos dalyvių klausime, ar jie tikrina kiekvieną skaičių, kurį mini savo rinkimų agitacijoje? Ar prieš ką nors žadėdami susimąsto, ar pajėgs įgyvendinti ir ar žadami dalykai tikrai priklausys nuo jų? O gal leidžia sau manipuliuoti statistika ir žadėti jau žinodami, kad po rinkimų pažadų nevykdys, gal jie patys yra pasimovę ant netikros naujienos ir ją paskleidę? Kaip tada elgiasi?
Pastaruoju metu politikų ir žurnalistų santykiai taip pat kinta. Vieni politikai linkę atverti ne tik savo namų duris, bet ir širdis, o kiti – patys rinktis, su kuo bendrauti, ir leidimus į valdžios rūmus išduoti tik saviems. Kokie būtų G.Nausėda ir I.Šimonytė, jei laimėtų prezidentinę kovą?
Kokiomis ateities nuotaikomis gyvena verslo žurnalistika?
Verslo naujienų žurnalistika Lietuvoje susiduria ne tik su naujais iššūkiais, išbandymais, bet ir galimybėmis: kinta įmonių ir organizacijų viešųjų ryšių strategija ir komunikacija, didėja verslo įmonių jautrumas informacijai, pasitikėjimas visa žurnalistika išgyvena nelengvus laikus.
Kita vertus, ekonomikos ir verslo naujienų reporteriai dabar gali operatyviau ir iš pirmų lūpų sužinoti naujienas, kai jos yra paskelbiamos socialiniuose tinkluose. Kaip atskirti, kuri informacija gali būti naudinga skaitytojui, o kuri – bevertė viešųjų ryšių akcija? Kokia komunikacijos specialistų įtaka šiandieninei verslo naujienų žurnalistikai Lietuvoje, kaip veikia šį lauką buvę žurnalistai, dabar tapę premjerų, ministrų, ministerijų, verslo organizacijų ir bendrovių komunikacijų vadovais?
15min verslo naujienų redaktorius Marius Jokūbaitis į diskusiją apie šiuos klausimus įtrauks BNS žurnalistą Šarūną Sabaitį, Lrytas.lt verslo naujienų redaktorę Eugeniją Grižibauskienę bei 15min verslo naujienų žurnalistę Jurgitą Lapienytę.
Kokia ateitis laukia tiriamosios žurnalistikos?
Tiriamoji žurnalistika Lietuvoje dar prieš keletą metų buvo verta Raudonosios knygos: jei ji ir nebuvo išnykusi, tai tikrai buvo verta įtraukimo į nykstančių rūšių sąrašą. Dabar matome smarkiai pasikeitusią situaciją.
2015 m. įkurtas 15min Tyrimų skyrius tapo savotišku ledlaužiu. Jau keliose Lietuvos žiniasklaidos priemonėse turime veikiančius padalinius, skirtus tik žurnalistiniams tyrimams. Tokia žurnalistika priveda prie realių permainų, o Lietuvos žurnalistai dalyvauja pasaulinio rezonanso sulaukiančiuose tarptautiniuose tyrimuose, gaunančiuose aukščiausių įvertinimų.
Ar žurnalistiniai tyrimai atitinka žiniasklaidos verslo interesus? Ar šis darbas dabar dirbamas tais pačiais metodais, kurie taikyti prieš dešimtmetį ar du? O gal terminas „žurnalistinis tyrimas“ tėra menkai išnaudota rinkodaros priemonė ir nieko daugiau? Šiais ir kitais klausimais konferencijoje „Žiniasklaida rytoj“ diskutuos BNS vyr. redaktorius Vaidotas Beniušis, 15min Tyrimų skyriaus vadovas Šarūnas Černiauskas, LRT ir Laisvės TV žurnalistė Rita Miliūtė bei LRT žurnalistinių tyrimų skyriaus vadovė Indrė Makaraitytė.
Trys intriguojantys pranešimai
Kiekvieną diskusiją pradės trumpi pranešimai apie svarbius žurnalistikos ateities aspektus. 15min vyr. redaktorius Raimundas Celencevičius savo pranešime kalbės, koks žurnalisto vaidmuo šiuolaikinėje žiniasklaidoje, socialiniuose tinkluose, pagaliau – visuomenėje.
Klausimas, koks rytoj bus žurnalistas – neutralus naujienų transliuotojas, abejingas faktų skelbėjas ar tas, kuris žino ir skelbia tiesą, žinoma, yra provokuojantis, nes tarp juoda ir balta yra kur kas didesnė pilka zona, tačiau kasdien vis aktualesnis.
Faktai vis dažniau yra ne tai, kas įvyko, o tai, ką norima paskelbti, naujienos vis dažniau būna ne tikros, o kažkam būtent tuo metu reikalingos ar net melagingos. O tiesa – kiekvienam vis kitokia. Kaip žurnalistui užsitarnauti pasitikėjimą ir suburti auditoriją, kuri ne tik lauks jo skelbiamų žinių, bet ir tikės tuo, ką jis skelbia?
Tiriamosios žurnalistikos portalo redaktorė Inga Springe papasakos, apie tai, kaip tiriamąja žurnalistika sudominti platesnę auditoriją, o Alexios Mantzarlis iš „Poynter“ Tarptautinio faktų tikrinimo tinklo kalbės apie faktų tikrinimo svarbą šiuolaikinėje žurnalistikoje.
Informaciją apie pirmąją konferencijos dalį skaitykite čia. Bilietus į konferenciją galima įsigyti paspaudus nuorodą.