LŽ iš Valstybės kontrolės gavo informaciją, kad valstybės kontrolierė Rasa Budbergytė rengiasi priimti sprendimą dėl reikšmingų teisės aktų pažeidimų Konstituciniame Teisme (KT). Jie buvo nustatyti atlikus finansinį auditą.
KT pirmininkas Kęstutis Lapinskas, kaip ir daugelis kitų aukštas pareigas Lietuvoje einančių mirtingųjų, neatsispyrė prabangių automobilių pagundai, nors krizė jau beldėsi į duris. Gal KT, nueinant nuo scenos švaistūniškai Gedimino Kirkilo Vyriausybei, skubėjo dar pasimėgauti puotos maro metu likučiais? Skaitant auditorių ataskaitą susidaro įspūdis, kad siekdami šio teismo pirmininkui nupirkti tą patį prabangų limuzinų klasės BMW 735, kuris trejus metus buvo nuomojamas iš AB „Autoūkis", viešuosius pirkimus organizuojantys darbuotojai pažeidė įstatymą.
Mėgstamiausias BMW
Teismas 2008 metų spalio 8 ir 21 dienomis iš UAB „Inchcape Motors" įsigijo keturis naujus lengvuosius automobilius „Hyundai Sonata" (vieno kaina – 56,9 tūkst. litų, su PVM), o spalio 14-ąją iš AB „Autoūkis" – BMW 735 už 60 tūkst. litų (su PVM). Pastarąjį automobilį KT trejus metus iš šios bendrovės nuomojo.
Mašinos buvo perkamos supaprastinto riboto konkurso tvarka, juo susidomėjo 15 įmonių. Tačiau tik dvi bendrovės, „Autoūkis" ir „Inchcape Motors", laiku pateikė paraiškas, tad jos ir dalyvavo konkurse. Nors pagal KT patvirtintas konkurso sąlygas BMW 735 turėjo būti pagamintas ne anksčiau kaip 2005-aisiais, buvo nupirktas metais senesnis automobilis. Auditoriai konstatavo, jog tai ne vienintelis pažeidimas. KT Viešųjų pirkimų komisija privalėjo atmesti bendrovės pasiūlymą įsigyti 2005 metų BMW 735, nes „Autoūkis" nepristatė dokumentų, įrodančių, kad yra įgaliotas prekiauti gamintojo automobiliais. Nepateikti ir kiti svarbūs dokumentai, liudijantys, jog bendrovė apsidraudusi nuo profesinės rizikos, nėra vadovaujančių darbuotojų ir asmenų, atsakingų už sutarties vykdymą, kvalifikacijos duomenų.
Auditoriai atkreipė dėmesį, kad konkurso sąlygų techninėje specifikacijoje nustatyti pagrindiniai reikalavimai, keliami M1-AA klasės automobiliui, faktiškai atitiko nuomoto BMW 735 požymius: pailgintas kėbulas, šviesus natūralios odos salonas, 5 sėdimos vietos, šildomos sėdynės, 6 oro pagalvės, navigacinė sistema, automatinė transmisija, 200 kW variklio galingumas, 3600 kub. cm darbinis tūris, 8 cilindrai, traukos jėgos ir mašinos statymo davikliai, juoda spalva.
Padaryta pažeidimų ir įsigyjant du automobilius „Hyundai Sonata" iš UAB „Inchcape Motors", laimėjusios ankstesnį viešąjį pirkimą, už tą pačią kainą (vienas automobilis – 56,9 tūkst. litų). KT, priėmęs sprendimą pirkti, privalėjo paskelbti informacinį pranešimą „Valstybės žinių" priede „Informaciniai pranešimai" ir Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje. Pirkimo sutartis galėjo būti sudaryta ne anksčiau kaip po 5 darbo dienų nuo paskelbimo datos. Tačiau KT nei skelbė, nei laukė, o iškart įsigijo du automobilius iš patikusios bendrovės.
Patys nubaus save
Tokie pažeidimai vienoje svarbiausių šalies teisinių institucijų – tikras skandalas, vertas to, kad juo susidomėtų Seimas. Kadangi KT nėra kanclerio pareigybės, visa atsakomybė tenka pačiam K.Lapinskui. Tačiau KT pirmininkas nusprendė, jog ir pats sugebės susitvarkyti. Žiniasklaidai paskelbus apie pažeidimus, K.Lapinskas pirmadienį skubiai sudarė komisiją Valstybės kontrolės nustatytiems trūkumams išanalizuoti. Iš teismo darbuotojų sudaryta komisija spręs, kokias tarnybines nuobaudas skirti viešąjį konkursą organizavusiems asmenims, greičiausiai vykdžiusiems paties pirmininko nurodymus.
Abejotina, ar ji sugebės principingai įvertinti padarytus pažeidimus. KT tinklalapyje skelbiama informacija apie auditorių išvadas liudija kaip tik priešingai. KT Ūkio skyriaus vedėjas Jonas Skebas tikina, kad padaryti tik nedideli procedūriniai pažeidimai dėl dokumentus rengusių darbuotojų neatidumo.
Brangus teismas
KT – Lietuvai brangiai kainuojanti institucija. 2008 metais jam skirta per 10 mln. litų, pusė tos sumos – darbo užmokesčiui. KT dirba 9 teisėjai, 35 valstybės tarnautojai, 21 darbuotojas pagal darbo sutartį. 35 valstybės tarnautojams pernai išmokėta 2,23 mln. litų darbo užmokesčio – vidutiniškai 56 tūkst. litų žmogui. 21 pagal darbo sutartį dirbančiam darbuotojui sumokėta 363 tūkst. litų – vidutiniškai po 17 tūkstančių.
O devyni KT teisėjai pernai gavo 1,38 mln. litų darbo užmokesčio, suapvalinus – po 150 tūkst. litų kiekvienas. Be to, teisėjams už 300 tūkst. litų nupirkti automobiliai, vežiojantys konstitucinės teisės žinovus iš namų į darbą.
Privilegijas numatė Vyriausybė
„KT teisėjų darbo laikas – neribotas, posėdžiai kartais trunka iki vėlumos, prireikus jie vyksta ir poilsio dienomis, – informavo LŽ teismo atstovė spaudai Ramunė Sakalauskaitė. – Pareigybiniu tarnybiniu lengvuoju transportu KT teisėjai naudojasi pagal Vyriausybės 1998 metų lapkričio 17 dienos nutarimą Nr. 1341 „Dėl tarnybinių lengvųjų automobilių įsigijimo, nuomos ir naudojimo biudžetinėse įstaigose". Lietuvos Respublikos finansų ministro įsakymu lengvųjų automobilių nusidėvėjimo terminas – penkeri metai. O automobiliai, kuriais anksčiau važinėjo KT teisėjai, buvo dešimties ir vienuolikos metų senumo."
Ar ne laikas peržiūrėti Gedimino Vagnoriaus ir kitų vyriausybių dosniai biudžetinėms įstaigoms ir teismams išdalytas privilegijas, kurios jau viršijo valstybės finansines galimybes?