Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos parengtas įstatymų paketas Seimui buvo pateiktas dar pavasarį – pagrindiniu komitetu paskyrus SRDK, projektams svarstyti paskirta ne tik neįprastai daug komitetų, bet netrukus grupė Seimo narių įregistravo alternatyvų projektą, taip pat registruota kelios dešimtys Seimo narių pasiūlymų.
„Tas didžiulis paketas iš tiesų yra užstrigęs Seime, labai daug papildomų komitetų svarsto, aš prašiau peržiūrėti, kokia situacija, dar, berods, ne visi papildomi komitetai visus projektus apsvarstė iki pabaigos, Seimo statutas numato, kad pagrindinis komitetas svarsto tik tuomet, kai papildomi komitetai yra apsvarstę.
Mes susidūrėm su situacija panašiai kaip su socialinio modelio svarstymu – nepaprastai daug registruota pasiūlymų, iš esmės pateikti du alternatyvūs projektai, ir dėl to viskas labai užtruko ir Seime svarstymas užsitęsė“, – BNS pirmadienį sakė K.Miškinienė.
Pasak komiteto vadovės, nors iš pradžių projektą planuota baigti svarstyti rudens sesijoje, procesas jau nusikėlė pavasariui.
„Mes tą ketinome padaryti dar rudens sesijoje, bet kadangi papildomi komitetai dar nebuvo pateikę savo išvadų, akivaizdu, kad nusikėlė į pavasario sesiją, labai tikimės, kad pavasario sesijoje pabaigsime“, – tvirtino komiteto vadovė.
Kai kurie papildomi komitetai, pavyzdžiui, Biudžeto ir finansų, išvadą dėl projekto pateikė dar pavasarį, Valstybės valdymo ir savivaldybių – birželį, kiti truko ilgiau, Teisės ir teisėtvarkos komitetas išvadą įregistravo spalį, o Žmogaus teisių komitetas – jau gruodį.
Po tragedijos Kėdainių rajone, kai tėvas į šulinį įmetė du savo vaikus, prezidentė Dalia Grybauskaitė paragino Seimą priimti „užsivoliojusį“, ilgą laiką nepriimamą Vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatymą, kuris leistų apsaugoti vaikus „aukščiausiais standartais“. Šis projektas kartu su lydinčiaisiais Seimui buvo pateiktas balandžio mėnesį.
Projektu siūloma uždrausti vaikams taikyti fizines bausmes, numatyta, kad vaiko paėmimas iš šeimos būtų galimas tik gavus teismo leidimą, ir tik skubiu atveju – kai yra grėsmė vaiko gyvybei ar sveikatai – būtų leidžiama paimti vaiką iš šeimos, į teismą kreipiantis jau po to. Numatoma, kad vaiko paėmimas būtų galimas tik išnaudojus prevencines priemones.
Įstatyme dar būtų numatyta pareiga fiziniams ir juridiniams asmenims nedelsiant pranešti apie vaiko teisių pažeidimus, būtų apibrėžiama smurto prieš vaiką sąvoka – išskiriamas fizinis, psichologinis, seksualinis smurtas, nepriežiūra. Būtų draudžiama vaiką kankinti, žeminti jo garbę ir orumą, žiauriai su juo elgtis, taikyti jam fizines bausmes.
Kitą dieną po patiekimo Seime užregistruotas alternatyvus Vaiko teisių apsaugos pagrindų naujos redakcijos projektas, kuriuo siūloma įtvirtinti šeimos autonomijos principą, taip pat jame nekalbama apie fizines bausmes – nurodyta, kad drausminti vaikus draudžiama juos kankinant.
Projektas numato, kad savo pareigas vengiantį atlikti vaiką, taip pat už drausmės pažeidimus, tėvai ar teisėti atstovai gali atitinkamai drausminti savo nuožiūra, išskyrus fizinį ar psichinį kankinimą, kitokį žiaurų elgesį, vaiko garbės ir orumo žeminimą.
Šį alternatyvų projektą registravo kelios dešimtys Seimo narių, tarp jų – konservatorių, „Tvarkos ir teisingumo“, Lietuvos lenkų rinkimų akcijos, Seimo narių Mišrios grupės atstovai.