Suprasti akimirksniu
- „Regitra“ teigia, kad duodamas kyšį žmogus nebent nusiperka ramybę, o įgyti vairuotojo pažymėjimą nemokant tinkamai vairuoti esą neįmanoma.
- 15min eksperimentas bei daugiau nei dešimtis liudytojų, kurie davę kyšius egzaminuotojams bei tarpininkams išlaikė „Regitros“ praktikos ir teorijos egzaminus Kaune, Vilniuje, Klaipėdoje ir Šiauliuose, įrodo, jog šešėlinė vairuotojų teisių rinka egzistuoja.
- Kyšių kainos svyruoja nuo 350 iki 2,5 tūkst. eurų.
- Kiekvienais metais įvyksta daugiau nei 100 tūkst. vairavimo egzaminų, jų kontrolė patikėta patiems „Regitros“ darbuotojams.
- Šiais metais nei policija, nei STT tyrimų dėl korupcijos „Regitroje“ nepradėjo.
Nuo 350 iki 2,5 tūkst. eurų svyruojantys įkainiai, net kelios tarpininkų grandys, siekiant apsaugoti kyšininkus „Regitroje“, itin kruopščiai minučių tikslumu sustyguotos schemos ir tikslios kyšininkų instrukcijos, ką daryti, kad nė nesiruošęs egzaminams įgytumei teisę vairuoti.
Prekeiviai aiškina kone vykdantys kilnią misiją – padeda žmonėms spręsti jų problemas ir teisinasi visiškai nemokantiems vairuoti paslaugų neteikiantys. Ekspertai įspėja, jog korupcija „Regitroje“ – tai viena priežasčių, kodėl negalime jaustis saugūs kelyje.
15min Tyrimų žurnalistų eksperimentai, slaptomis kameromis fiksuoti „pasiūlymai“, pokalbiai su dešimtimis vairuotojo pažymėjimus nusipirkusių žmonių, tarpininkų, instruktorių praskleidžia uždarose socialinių tinklų grupėse bei vairavimo mokyklose verdančio verslo širmą. Taip pat – platų spektrą paslaugų: nuo siūlymų paprasčiau išlaikyti vairavimo egzaminą „Regitroje“ iki vadinamojo „paketo“. Į pastarąjį įeina viskas – ir medicinos pažyma, vairavimo mokyklos pažymėjimas, jos nelankius, ir teorijos, ir vairavimo egzaminai „Regitroje“, jiems nesiruošus.
„Tau nieko nereikia žinoti“
Saulėtą gegužės rytą nusiperku kavos ir sutartu laiku Žirmūnų degalinėje laukiu vairavimo instruktoriaus Algirdo. Kirba nerimas – ar manęs neapgaus? Ar žmogus, pažadėjęs padėti išlaikyti B kategorijos vairavimo egzaminą, iš tiesų tai padarys?
Ir Algirdas, ir su juo suvedęs Marianas jau spaudžia susimokėti už „paslaugą“. Bet man svarbu žinoti – kaip tai vyksta ir kaip įmanoma išlaikyti vairavimo egzaminą „Regitroje“ palengvintai?
Algirdas punktualus, susitinkame jau antrą kartą. Prieš savaitę kartu pravažiavom vienu iš „Regitros“ vairavimo egzaminų maršrutų Vilniuje. Algirdas tikrino, ar apskritai verta su manim prasidėti, ar kažkiek moku vairuoti. Dabar po savaitės vėl susitikę sėdam į „M“ raide pažymėtą jo „Toyotą“. Algirdas įjungia radiją, šiek tiek pagarsina ir netrukus muzikos fone klausausi instruktoriaus „instrukcijos“:
„Nieko tau nereikia žinoti. (…) Eini į viršų ir 13.40–13.43 val. taloniuką spaudi ir registruojiesi. Apačioje moki pinigus grynais. Apačioje kasoje – ne kortele, bet grynais. Moki be aštuonių minučių – 13.52 val., aštuonios minutės iki egzamino, ir eini į viršų. Ten tavęs lauks. Tu nieko nežinai, tau žinoti nieko nereikia. Moki pinigus grynais“, – ramiu balsu detaliai dėsto Algirdas. Vyras jau įkopęs į kokią septintą dešimtį, tėviškai ramina, kad viskas bus gerai.
Kodėl „Regitros“ kasoje turiu atsiskaityt būtinai grynais?
„Taip reikia, – nukerta Algirdas. – Sumoki ir eini į viršų, ten tavęs lauks. Tu nieko nežinai, eini ir važiuoji, viskas bus normaliai. Jeigu kažkas nesigautų, tai pinigai neprapuola. Jeigu kažkas nesigautų, tai čia taip retai būna, tai tada antrą kartą galėsi kartoti. Ramiai miegok, viskas bus gerai. Ramiai važiuok. Tu nieko nežinai. Tu nieko nežinai“.
„Niekam neįdomu apgauti“
O kas, jei mane apgaus? Pasiims pinigus, o egzamino vis tiek neišlaikysiu? Neatlyžtu, nes vis tiek neramu.
„Baik tu čia tokias kalbas, prisigalvoji nesąmonių. (…) Čia ne vaikų darželis, ne tokie žmonės čia. Būna, kad apgauna, bet čia ne tokie žmonės. Niekam neįdomu apgauti, apgausi vieną kitą ar dešimtą, tau galvą nukirs, ne tie laikai čia. Viskas, važiuok ramiai“, – patikina vyras.
Taigi, man dabar beliko susimokėti 350 eurų su Algirdu suvedusiam Marianui. Taip pat reikia tiksliai laikytis „instrukcijos“.
Algirdas Nedzveckas – ilgametis vairavimo instruktorius, šiuo metu Vilniuje dirba instruktoriumi A.Žukausko vairuotojų ruošimo centre „VRC“ bei „Autologijos“ vairavimo mokykloje. Susisiekus su šių įmonių direktoriais, jie teigė, jog apie tokią darbuotojo veiklą nežinojo. „Net sugalvot negalėčiau, čia yra ramiausio būdo žmogus. Aš tikrai nieko negirdėjau ir neįsivaizdavau, kad taip galėtų būti. Jis ilgametis vairavimo instruktorius, kažkokių nusiskundimų dėl jo nesu girdėjęs“,– teigė „VRC“ direktorius Tadeušas Liachovičius.
„Autologijos“ direktorius Kastytis Povilaitis teigė, kad yra girdėjęs apie vairavimo instruktorių siūlymus „lengviau“ išlaikyti „Regitros“ egzaminus, tačiau, kad tai daro A.Nedzveckas, nežinojo. Vyro nuomone, tokia veikla kelia pavojų eismo saugai, todėl yra netoleruotina.
Marianas Molis – verslininkas. Vyro tiesioginis darbas visiškai nesusijęs nei su vairavimu, nei su rengimu egzaminams. Abu šie vyrai verčiasi papildoma nelegalia tarpininkų veikla – už nustatytą mokestį padeda „nusipirkti“ vairavimo teises „Regitroje“.
Dešimtys pasiūlymų „pagelbėti“
Algirdas ir Marianas – tik du iš15min tyrimo apie korupciją „Regitroje“ herojų.
Paslaugaus šių vyrų siūlymo padėti tapatybės neatskleidusi žurnalistė sulaukė viename forume.
,,Sveiki, gal kas turi pažinčių? Ir galėtų padėti išlaikyti B kategorijos egzaminą Regitroje?“ – mestas jaukas priviliojo daugiau nei dešimt „geradarių“, prisistatančių tarpininkais. Jie siūlė pagalbą didžiuosiuose miestuose – Vilniuje, Kaune, Klaipėdoje, taip pat – Tauragėje.
Veikimo modelis visų panašus: sąlygos paaiškinamos tik susitikus, ne telefonu ir ne internetu, įkainiai priklauso nuo perkamos „pagalbos“ apimties. Pirkėjo vairavimo įgūdžiai prieš teikiant paslaugas patikrinami, idant „neužsirautume ant neadekvataus“.
„Man reikia žinoti, kada užsiregistruosi į egzaminą, savaitė iki jo paduosi 500 pinigų. Egzaminuotojas viską papasakos prieš egzaminą. Jie būna skirtingi, vienas tyliai šnabžda, kitas ženklus rodo – pastuksena, ranką pakelia, dėl to nenoriu pasakoti, kad nesipainiotum, jis ateis ir pasakys: darysim taip ir taip“, – nežinodamas, kad šią instrukciją įgarsina slaptos kameros įrašui, pasakojo vilnietis Edgaras.
Vaikinas pats patikrino žurnalistės vairavimo įgūdžius ir juos įvertinęs informavo, kad vairavimo egzaminą reikės laikyti „Regitros“ Lentvario filiale.
„Nebūna taip, kad neišlaiko. Būna tokių atvejų, kai tu atsisakai padėti žmogui, nes matai, kad jis neadekvatus. Girtuoklis, sako, pragėriau vairuotojo pažymėjimą, bet ateina girtas. Paskui, neduok Dieve, kokį artimą partrenks, tai visą gyvenimą neatleisiu sau“, – sąžinės kuždesiais dalijosi Edgaras.
Vairavimo instruktorių „verslas“
Beje, nė vienas pagalbą nusiperkant vairuotojo pažymėjimą siūliusių vyrų nebandė tikrinti teorinių žinių, eismo taisyklių išmanymo lygio. Šio „verslo“ filosofija grindžiama principu, jog „Regitros“ vairavimo egzaminai pernelyg teoriniai, sudėtingi, griežti, perkrauti bereikšmiais smulkmenų reikalavimais, labai ištęsti laike. Tad, jei susirandi patikimų tarpininkų (dažniausiai per pažįstamus), susimoki – taupai nervus ir laiką.
Tokiu būdu pirkusieji vairuotojų teises 15min pašnekovai pasakojo, kad viena iš tarpininkų grandžių dažniausiai yra vairavimo mokyklų instruktoriai. Neretai būtent jie tokias paslaugas netiesiogiai siūlo savo mokiniams. Savo ruožtu kalbinti instruktoriai tikino iš savo mokinių neretai sulaukiantys įkyrių, atkaklių ar įžūlių prašymų padėt nusipirkti vairuotojo pažymėjimą.
„Čia yra normali praktika, tiesiog vietinės reikšmės verslas tų žmonių, kurie moko“, – atvirai pasakoja Edgaras. Kiek vėliau, jau prisistačiusiems žurnalistams, jis prisipažino ir pats anksčiau pirkęs vairuotojo pažymėjimą „Regitroje“ ir patikino, jog apie šią prekybą, kurioje aktyviai sukasi ir kai kurie „Regitros“ centrų instruktoriai, negali nežinoti jų vadovai.
„Visi viską žino“, – ironiškai besišypsodamas tarsteli vyras.
Vairavimo mokytoja Solveiga Dambrauskaitė-Bakutienė pasakojo, kad kai kuriose vairavimo mokyklose jau pati instruktorių diegiama mintis apie taisykles, kurių ateityje galbūt nereikės, virsta gan akivaizdžiomis užuominomis apie santykį su „Regitra“ ir jos egzaminų sąlygomis: „Instruktorių retorika dažnai – čia jums nereikės, tik dėl „Regitros“ vėl prisigalvojo naujovių. Tokios pamokos ir retorika negali pakeisti esminių dalykų žmogaus galvoje, tačiau paraginti duoti kyšį tikrai gali“.
15min slaptomis kameromis atliktas bandymas taip pat patvirtino, jog priešpaskutinė grandis iki „Regitros“ instruktoriaus – net dviejose vairavimo mokyklose dirbęs instruktorius A.Nedzvedzkas. Paskutinio susitikimo metu, prieš pat tariamai vyksiantį egzaminą „Regitroje“ Algirdas žurnalistės paprašė ant lapelio surašyti savo duomenis – asmens kodą, vardą pavardę, egzamino datą ir laiką.
Šie duomenys perduodami „Regitros“ egzaminuotojui ir toliau jau įsijungia instrukcijos punktas „tau nieko nereikia žinoti“ – egzaminuotojas pats susiranda klientą. Iki tol jo tapatybė niekur neatskleidžiama. Kol nėra įjungtos kameros, paaiškina visą eigą ir jau daugybės „Regitros“ stebėjimo kamerų akivaizdoje suvaidinamas „egzaminas“.
Atsiskaityti už „pagalbininkų“ paslaugas reikia dar iki egzamino „Regitroje“.
15min žurnalistai eksperimentus slaptomis kameromis galėjo tęsti tik iki šio – pinigų perdavimo momento, mat už kyšio davimą gresia baudžiamoji atsakomybė.
Tačiau savo patirtimis, kaip imituojamų egzaminų procedūros vyksta pačioje „Regitroje“, išsamiai dalijosi tapatybių nenorėję atskleisti vairuotojų teisių pirkėjai. Kai kurie šių pašnekovų teises įsigijo prieš kelerius metus, o kai kurie dar šį pavasarį.
Kamera švarke, siųstuvas kišenėje, ausinė ausyje
25-erių kaunietis Paulius prieš daugiau nei mėnesį iš draugo gavo tarpininko kontaktus, kuris Vilniaus „Regitroje“ padeda išlaikyti ir kelių eismo taisyklių teorijos, ir praktinių vairavimo įgūdžių egzaminus. Bičiulis vaikinui garantavo, kad pagalbininkas patikimas, teigė, jog pats ir dar keletas pažįstamų, naudodamiesi jo paslaugomis, įgijo vairuotojo pažymėjimus.
Paulius nedvejodamas paskambino tarpininkui, prisistatė, iš kur gavo numerį, ir pasiūlė susitikti išgerti kavos.
Kyšininkas Pauliui liepė atvykti likus vienai valandai iki egzamino, vyrai susitiko autobusų stotelėje netoli „Regitros“. Pavažiavus kiek atokiau, Paulius turėjo persirengti gautu plačiu sportiniu švarku, kurio priekyje buvo įtaisyta maža kamera, į kelnių užpakalinę kišenę jam buvo įdėtas siųstuvas, o ausin teko įsikišti vieną mažą belaidę permatomą ausinę.
Aprūpinus reikalinga įranga, Paulius čia pat buvo supažindintas su „Regitros“ patalpomis, kur bus „laikomas“ teorijos egzaminas. Kyšininkas telefone rodė nuotraukas, kaip atrodo „Regitros“ pastato vidus, aiškino, kur reikės eiti.
,,Smulkiai viską papasakojo. Net pasakė, kur daiktus pasidėsiu, priminė, kad turiu nusirengti tik striukę“,– pasakojo Paulius.
„Regitros“ administracijoje vaikinas susimokėjo už teorijos egzaminą ir nuėjo į egzamino laikymo patalpą. Paulius teigia, jog viskas vyko sklandžiai – kamera ir ausinė buvo vos pastebimos. Įsijungus klausimą, po maždaug dešimties sekundžių pasigirsdavo atsakymas – ,,pirmas“, ,,antras“ arba kiti testų atsakymų variantai.
Paulius pasakoja, egzamino metu ausinėje girdėjęs jau ne tarpininko, su kuriuo bendravo, balsą, bet kito vyro.
Kaunietis prisiminė greitai lukštenęs egzamino klausimus, tad netrukus ausinėje išgirdo perspėjimą –,,per greitai, porą minučių palaukiam ir tada vėl“. Taip vaikinas B kategorijos teorijos egzaminą išlaikė jam nesiruošęs, surinkęs daugiau nei 90 proc. teisingų atsakymų.
Po egzamino toje pačioje stotelėje šalia „Regitros“ tarpininkas atsiėmė įrangą.
Keli 15min kalbinti tarpininkai užsiminė, jog teorijos egzaminai kartais laikomi ir be specialios įrangos. Klientui esą tereikia ateiti į egzaminą ir jame pabūti. Egzamino užduotis nuotoliu neva išsprendžia „Regitros“ darbuotojai. Tačiau kaip tiksliai tai vyksta ir kaip įmanoma apeiti „Regitros“ informacinių sistemų saugą, pašnekovai atsisakė detalizuoti.
„Tik nepravažiuok pro raudoną“
Išlaikius teoriją, paskutinis žingsnis iki vairuotojo pažymėjimo – praktikos egzaminas „Regitroje“.
Imituojamas už kyšį egzaminas nuo įprasto skiriasi tik vienu dalyku – egzaminuotojo pastabumu ir vertinimu. Visa kita – ir trukmė, ir eiga, ir procedūros tos pačios.
Visi pirkę „suvaidintą“ egzaminą pašnekovai pasakojo išklausę instrukcijas, jog atvykus į egzaminą reikia elgtis natūraliai, nekontaktuoti su egzaminuotoju, neužsiminti apie susitarimą ar pinigus net egzamino rezultatui esant neigiamam.
Kokias klaidas egzamine leidžiama padaryti, priklauso nuo egzaminuotojo.
Vieni tarpininkai klientams sako, jog egzamino metu negalima užvažiuoti ant linijų – STOP bei parkuojantis. Esą „Regitros“ automobilyje įtaisytos net kelios kameros tokius dalykus gali fiksuoti ir tai gali virsti įkalčiu suklastoto rezultato. Tačiau dažniausiai imantys kyšius egzaminuotojai ne tokie atsargūs.
„Svarbiausia, kad nepravažiuotum pro raudoną bei nesukeltum pavojaus pėstiesiems“, – tai iš korumpuoto egzaminuotojo išgirdo C1 kategorijos (sunkvežimio vairavimo) egzaminą praėjusių metų gruodžio mėnesį laikęs 35-erių vilnietis Eugenijus. Už „palengvintą“ egzaminą jis sumokėjo 500 eurų:
„Be kyšio išlaikyti labai sunku, nes gauni didelių gabaritų automobilį, su savo specifikomis, jie visi skirtingi. Kai aš laikiau, tai besiparkuojant užgesau ir šiek tiek sukdamas užvažiavau ant bortelio šaligatvio. Čia smulkios klaidos, kurios visiems vairuotojams pasitaiko – vairuoti fūrą yra visai kitaip nei lengvąją“.
Užvažiavimas ant šaligatvio laikomas kritine klaida, todėl vyras egzamino negalėjo išlaikyti, bet išlaikė.
Visi kalbinti sunkiasvorių automobilių C, CE kategorijas laikę asmenys teigė, jog kyšininkai jiems egzaminui liepė nuomotis transporto priemones. Neva taip egzaminuotojui geriau, nes tokiose transporto priemonėse nebūna įmontuotų kamerų. „Egzaminuotojas tik vieną kamerą uždeda ant stiklo, kad filmuotų automobilio vidų, o daugiau nieko nefilmuoja“, – gudrybėmis dalijosi 40-metis vilnietis Mantas. Sunkvežimio su priekaba vairavimo CE kategorijos teises jis taip pat įgijo sumokėjęs kyšį.
Komplektas – „viskas įskaičiuota“
Pasiūla šioje šešėlinėje teisių prekyboje neapsiriboja atskirais teorijos ar praktikos egzaminais. Brangiausia, apie 1500–2500 eurų vertės, siūloma paslauga – komplektas „viskas įskaičiuota“. Kuomet „klientui“ nereikia rūpintis iš esmės niekuo – nereikia lankyti vairavimo mokyklos pamokų bei laikyti egzaminų, gaunama pirmosios pagalbos kursų pažyma, taip pat suteikiama „pagalba“ laikant „Regitros“ teorijos ir praktikos egzaminus.
Būtent tokios pradinio pasiūlymo pasakojo sulaukęs ir kaunietis Paulius, už pustrečio tūkstančio eurų įsigijęs medicininę pažymą, pirmosios pagalbos kursų pažymėjimą, vairavimo mokyklos atestatą bei supaprastintus teorijos ir praktikos egzaminus „Regitroje“.
Keli tarpininkai 15min žurnalistams pasakojo, kad tokie nelegalūs sandėriai neša naudą ir kai kurioms vairavimo mokykloms – neva jos sutaupančios darbuotojų laiko, įmonės pinigų.
Jeigu sumokėjęs kyšį egzamino pirkėjas pažeidžia vieną iš tarpininko ar paties egzamino instruktoriaus detaliai išaiškintų taisyklių, pinigai grąžinami arba leidžiama mėginti dar kartą. Tai taip pat savisaugos priemonė, siekiant išvengti nemalonumų ar konfliktų. „Ir man pasakė tą patį, maždaug jeigu visai kvailas būsiu, tai grąžins pinigus. Nes nors laiką sugaišta, nenori rizikuoti ir grąžina, jeigu tau kažkas nepatinka, kad gražiai išsiskirtų“, – pasakojo Paulius.
Šalia kyšininkų ir sukčiai
Iš lūpų į lūpas, socialiniuose tinkluose sklindanti informacija apie lengvus kelius įgyjant vairuotojo pažymėjimą, privilioja ypač tuos, kuriems niekaip nesiseka išlaikyti „Regitros“ egzaminų. Tačiau dažnas tokios desperacijos apimtas įkliūva jei ne į kyšininkų, tai į sukčių rankas. Šie feisbuke neretai prisistato „Regitros“ darbuotojais, jų anketose būna mažai įrašų, draugų, nepateikiama asmeninė informacija. Tokių sukčių apgauti žmonės į teisėsaugą neskuba kreiptis, nes patys vengia gresiančios atsakomybės.
Balandžio pabaigoje policija pranešė apie vienos klaipėdietės atvejį. 28-erių moteris norėdama „įsigyti“ vairuotojo pažymėjimą sukčiams pervedė net 18 tūkst. eurų.
Sutarusi dėl kainos moteris vasario pradžioje pervedė 650 eurų kyšio avansą, o likusią sumą turėjo sumokėti jau gavusi dokumentą.
„Tačiau procesas neva pradėjo strigti – sukčiai, nurodydami įvairiausias priežastis, reikalavo pervesti vis didesnes sumas – nuo 300 iki 10 tūkst. eurų“, – rašyta policijos pranešime.
Esanti apgauta moteris suprato tik tuomet, kai sukčiai pareikalavo dar 25 tūkst. eurų.
„Regitros“ korupcijos prevencijos pareigūnas Edmundas Bogavičius 15min pasakojo, kad būna atvejų, kai į filialą ateina žmonės atsiimti vairuotojo pažymėjimų, pervedę pinigus internetiniams sukčiams ir net nelaikę egzaminų: „Kaune buvo atvejis, kai atėjo ir sako: sumokėjau pinigus ir man sakė ateiti atsiimti pažymėjimo“.
„Regitra“: jie perka tik ramybę
Valstybės įmonė „Regitra“ tikina įdiegusi daugiapakopę antikorupcinę sistemą, joje svarbų vaidmenį atlieka kompiuterinė sistema. Ji parenka, prie kurio kompiuterio sėdės teorijos egzamino laikytojas, sudėlioja klausimus, parenka praktikos egzamino egzaminuotoją bei maršrutą.
15min kalbinti tarpininkai ir teises pirkę žmonės iš tokių patikinimų šaiposi, pasakodami, kad elektroninė sistema, kaip ir vaizdo kameros, esą nesunkiai apeinamos. Ir būtent pačių „Regitros“ darbuotojų sukurtomis gudrybėmis.
Korupcijos prevencija „Regitroje“ besirūpinantis E.Bogavičius pripažįsta, kad gal ir įmanoma sistema manipuliuoti, tačiau prisijungęs darbuotojas labai rizikuotų.
„Kiekvienas supranta, jog kompiuteryje kiekvienas veiksmas yra įrašomas. Taigi, jeigu iš specialisto kompiuterio būtų prisijungta ir kažkas padaryta, taigi lieka visi pėdsakai. Ir kameros mato, kad žmogus išėjo nebaigęs egzamino, kas yra draudžiama. (...) Čia būtų avantiūra taip pasielgti, aišku, visokių žmonių būna. Be to, ir vidiniai sukčiai gali būti labai išradingi“,– aiškino „Regitros“ atstovas.
Tačiau gal kyšiais pelnoma nauda didesnė, nei rizika įkliūti?
Visoje „Regitroje“, kuri ne tik organizuoja vairavimo teisių egzaminų laikymą, bet vykdo ir automobilių registravimą, organizuoja viešuosius pirkimus, tėra vienintelė korupcijos prevencijos pareigybė.
Čia kiekvienais metais įvyksta daugiau nei 100 tūkst. vairavimo egzaminų ir jų kontrolė patikėta patiems „Regitros“ darbuotojams. Tai yra vieni darbuotojai prižiūri kitus.
E.Bogavičius teigia, kad darbuotojų profsąjungai nepatinka vaizdo kontrolė, darbuotojai priešinasi įrašų peržiūrai. „Regitra“ tai vertina kaip signalą, kad būtina peržiūrėti ir tikrinti kuo daugiau vaizdo įrašų. Tačiau ši bendradarbių darbo vaizdo ir garso įrašų priežiūra patikėta tiems patiems eiliniams „Regitros“ vyr. specialistams.
Tokių kontroliuojančių darbuotojų kiekviename filiale dirba po vieną, „prievaizdo“ funkcija jiems priskirta šalia daugelio kitų atliekamų pareigų. Vienam egzaminuotojui per dieną kartais tenka aštuoni egzaminai. Kasmet „Regitra“ nurodo siekianti peržiūrėti ir patikrinti 650 egzaminų.
Tokiomis aplinkybėmis – priežiūros ir masto santykiu – ar tikrai labai rizikuoja „Regitros“ darbuotojai, jų pagalbininkai, organizuojantys „šešėlinį“ prekybos vairuotojo pažymėjimais verslą?
„Regitros“ atstovo teigimu, daugelį pasakojimų apie parduodamus vairuotojų pažymėjimus teises kurpia sukčiai, prekyba teisėmis – apgaulė. Esą net jei vienas kitas kyšis pasiekia „Regitros“ egzaminuotoją, bet nemokantis vairuoti negali išlaikyti vairavimo egzamino.
„Klientas turi mokėti vairuoti, nes jis išlaiko (egzaminą) savo jėgomis ir jam kyšis veikia kaip placebo efektas“,– aiškino E.Bogavičius.
Kad ir kaip gerai patys vertintų savo kovos su korupcija pastangas, „Regitros“ atstovai pripažįsta svaresnių priemonių poreikį. Ateityje planuojama suformuoti priežiūros ir rizikų valdymo padalinį – nepriklausomą imuniteto skyrių, kuris tikrintų egzaminų kokybę. Kiek tolima ši ateitis – neaišku.
„Jeigu vairuotojai gauna vairuotojo pažymėjimus, tačiau jų vairavimo įgūdžiai neatitinka reikalavimų, neišmano kelių eismo taisyklių, tai kelia pavojų ne tik jiems, bet ir visiems eismo dalyviams“,– apibendrina „Transparency international“ Lietuvos skyriaus programų vadovė Ingrida Kalinauskienė.
Šiais metais nei policija, nei Specialiųjų tyrimų tarnyba (STT) tyrimų dėl korupcijos „Regitroje“ nepradėjo. Teisėsauga dėmesį sutelkia į sunkius nusikaltimus, tokiai „buitinio lygio“ korupcijai pažaboti trūksta žmogiškųjų išteklių ir techninių priemonių. Iki šiol didesnė dalis kyšininkavimo „Regitroje“ bylų buvo pradėtos atliekant kitus tyrimus.
„Aš nieko nežinau. Nieko nežinau. Nusipirkti teises? Baikit, neįmanoma“, – tai frazės tų pačių 15min eksperimento su slaptomis kameromis dalyvių. Prisistačius žurnalistais, tik ką detaliai dėstę instrukcijas, kaip reikia elgtis per imituojamą egzaminą, ir Algirdas, ir Marianas, ir Edgaras viską staiga pamiršta. Sėda į savo automobilius ir nuvažiuoja, mums palikę pasirinkimą – tikėti „padedu „Regitroje“ su teisėmis“ ar „baikit, neįmanoma“ versija.