Lietuvai stojant į ES, buvo suderinta schema, pagal kurią Rusijos piliečiai tarp žemyninės Rusijos dalies ir Karaliaučiaus krašto gali traukiniais keliauti supaprastinta tvarka, o tranzito dokumentus Lietuvos konsuliniai pareigūnai įteikia traukinyje.
Lietuva siekia, kad 2021-2027 metų ES biudžete šiai programai būtų skirta 215 mln. eurų. Europos Komisija ir Europos Vadovų Tarybos pirmininkas Charlesas Michelis pasiūlė skirti 139 mln. eurų.
„Lietuva sąžiningai įgyvendina šį ES ir Rusijos susitarimą, tačiau sumažinta Lietuvai skirta daugiametės finansinės perspektyvos dalis tikrai apsunkins tranzito schemos įgyvendinimą, o kalbant paprasčiau – Rusijos Federacijos piliečių galimybes vykti į ir iš Kaliningrado“, – BNS atsiųstame komentare teigė L.Linkevičius.
ES vadovai derybas dėl naujojo ES biudžeto pradėjo ketvirtadienio vakarą.
Prieš jas prezidentas Gitanas Nausėda teigė, kad reikalaus tinkamo finansavimo Karaliaučiaus programai, tačiau patikino, kad Lietuva elgsis atsakingai.
BNS paklaustas, ar Lietuva svarstytų kažkuriuo metu stabdyti tranzitą, jei negaus reikiamų lėšų, prezidentas atsakė: „Nelaikykime Lietuvos nepatikima ir bravūriškai besielgiančia partnere, mes esame tikrai atsakingi ES nariai ir mes tikrai atsakingai vykdome savo įsipareigojimus, tačiau tuo pat metu mes keliame ir savo reikalavimus, kurie yra susiję su atitinkamu tokių funkcijų finansavimu. Lietuva nėra tokia turtinga šalis, kad galėtų finansuoti savo lėšomis bendrąsias ES reikmes“.