Penktadienį Valstybės gynimo taryba (VGT) priėmė politinį sprendimą pradėti derybas dėl vokiškų pėstininkų kovos mašinų „Boxer“.
„Sprendimą vertinu labai teigiamai, nes jis atitinka Lietuvos gynybos poreikius“, – po VGT posėdžio sakė Lietuvos kariuomenės vadas Vytautas Jonas Žukas.
Prezidentės Dalios Grybauskaitės patarėjas nacionalinio saugumo klausimais Valdemaras Sarapinas pabrėžė, kad šalies vadovė įpareigojo derybas vykdyti atsižvelgiant į karių saugumo ir skaidrumo principus.
Turės Izraelio ginklus
Per šešerius metus Lietuva nusipirks 84 pėstininkų kovos mašinas, kurios turės Izraelyje gaminamus 30 mm bokštelius Mk-2 ir izraelietiškas prieštankines raketines sistemas „Spike“, kurios gali sunaikinti taikinius už 4 km.
Į sandorį įskaičiuoti dar 4 šarvuočiai, kurie bus vadavietėmis.
Oficialiai sandorio suma nėra skelbiama, tačiau 15min.lt šaltinių žiniomis, mašinų pirkimo ir išlaikymo kaina nesieks 400 mln. eurų.
Jau kitąmet Lietuva sumokės pirmąją įmoką – 65 mln. eurų.
Taip pat į sutartį bus įtrauktas reikalavimas, kad Lietuvoje būtų įsteigta techninio aptarnavimo ir logistikos bazė, kuriuose būtų atliekami 3-ojo lygio remonto darbai.
Taip pat į sutartį bus įtrauktas reikalavimas, kad Lietuvoje būtų įsteigta techninio aptarnavimo ir logistikos bazė, kuriuose būtų atliekami 3-ojo lygio remonto darbai.
Smulkūs remontai būtų atliekami Lietuvos kariuomenės daliniuose.
Vokiečiai turės atviro konkurso būdu rinktis lietuviškas kompanijas ir darbuotojus.
Lietuvos kariuomenės vizijoje numatyta, kad „Boxer“ keliaus į mechanizuotąją pėstininkų brigadą „Geležinis vilkas“.
Šarvuočius gaus Lietuvos didžiojo kunigaikščio Algirdo mechanizuotasis batalionas ir Didžiosios kunigaikštienės Birutės ulonų batalionas.
Pirmosios pėstininkų kovos mašinos Lietuvą pasieks 2017 metais. Teigiama, kad pirmąjį paketą sudarys 14 šarvuočių.
Paskutiniai šarvuočiai į Lietuvą turėtų atkeliauti 2021 metais.
Atmetė šveicarų pasiūlymą
VGT taip pat svarstė apie šveicarų gaminamas pėstininkų kovos mašinas „Piranha V“, tačiau šis pasiūlymas buvo atmestas.
Neoficialiai teigiama, kad šveicarų siūlymo buvo atsisakyta, nes iki šiol nėra pradėta masinė šarvuočių „Piranha V“ gamybą. Vienas iš pagrindinių Lietuvos reikalavimų – pirmosios mašinos turi atkeliauti 2017 metais.
Anksčiau buvo skelbiama, kad šarvuočiai „Piranha V“ yra gerokai pigesni už „Boxer“. Tačiau kariuomenės užkulisiuose kalbama, kad politikai lygino pigiausią šveicarų pasiūlymą su brangiausių vokiečių pasiūlymu.
Danijos kariuomenė pranešė, kad sutarė dėl 309 šveicariškų šarvuočius įsigijimo už 593 mln. eurų. Tačiau tokios mašinos Lietuvai netiktų, nes neturi kovinių bokštelių.
Kitaip tariant, tai yra tik šarvuoti transporteriai, skirti saugiam karių pervežimui, bet ne kovinės mašinos.
Be to, Danijos kariuomenę pirmieji šarvuočiai pasieks 2019 metais – dvejais metais vėliau, nei pageidauja Lietuva.
Anksčiau buvo skelbiama, kad šarvuočiai „Piranha V“ yra gerokai pigesni už „Boxer“.
Tačiau kariuomenės užkulisiuose kalbama, kad politikai lygino pigiausią šveicarų pasiūlymą (tai yra – be bokštelio) su brangiausių vokiečių pasiūlymu (su moderniu bokšteliu „Puma“).
Sieks sandorio skaidrumo
Derybos su gamintojais ir šarvuočių „Boxer“ pirkimas bus vykdomos per tarptautinę įsigijimų organizaciją OCCAR. Ji turės įvertinti sandorio detales, prižiūrės vykdymą ir pateiks ekspertinį vertinimą dėl perkamų mašinų kokybės.
Derybos su gamintojais ir šarvuočių „Boxer“ pirkimas bus vykdomos per tarptautinę įsigijimų organizaciją OCCAR. Ji turės įvertinti sandorio detales, prižiūrės vykdymą ir pateiks ekspertinį vertinimą dėl perkamų mašinų kokybės.
Teigiama, kad taip nuspręsta, nes Lietuvoje nėra ekspertų, galinčių tinkamai įvertinti sandorio vykdymą.
Už šią paslaugą Lietuva organizacijai OCCAR sumokės apie 3 mln. eurų.
Tokiu būdu pėstininkų kovos mašinas pirko Vokietijos ir Olandijos kariuomenės.
2015 metais OCCAR biudžetas siekė 3,4 mlrd. eurų.
Organizacijos veikloje dalyvauja Belgija, Prancūzija, Vokietija, Italija, Ispanija, Didžioji Britanija.
OCCAR programose dalyvauja Suomija, Liuksemburgas, Olandija, Lenkija, Švedija, Turkija.