Londone lietuviškomis prekėmis prekiaujančių parduotuvių priskaičiuojama keliasdešimt. Daugelyje jų prekių asortimentas panašus, galima įsigyti populiariausių maisto produktų, suvenyrų, lietuviškos atributikos ar buities prietaisų, pavyzdžiui, bulvių tarkavimo mašiną.
Daugiausiai parduotuvių įsikūrusios rytų Londone, rajone, kuriame didžiausia emigrantų koncentracija. Nors dauguma prekyviečių – panašios, Londone egzistuoja ir keletas išskirtinių tinklų, kurių savininkai, priėmę protingus sprendimus, užkariavo pirkėjų širdis.
Mažiau lietuvių – mažesnė konkurencija
Emigrantė Alina Melešienė nusprendė neprisidėti prie begalės verslininkų rytų Londone, tad trijų parduotuvių „Alminta“ tinklą įkūrė vakarinėje miesto pusėje. Pirmąją parduotuvę moteris atidarė 2007-aisiais, kaip pati sako, „dėl to, kad gyveno toje pusėje ir buvo patogiau“.
Verslininkė visas tris parduotuves prižiūri pati, tad jos netoli viena nuo kitos bei jos pačios namų. Paklausta, ar pirkėjų poreikiai per tiek metų pasikeitė, moteris atvirauja, kad nelabai: „Labiausiai klientai mėgsta tortus, duoną, silkę, šakočius, lietuvišką atributiką, suvenyrus, aišku, ir lietuvišką alutį“.
Labiausiai klientai mėgsta tortus, duoną, silkę, šakočius, lietuvišką atributiką, suvenyrus, aišku, ir lietuvišką alutį.
Moteris neslepia su tautiečiais verslininkais nekonkuruojanti, mat aplink jos parduotuves tiesiog nėra kitų lietuviškų.
„Su konkurencija nelabai susiduriame, nes šalia mūsų nėra lietuvių parduotuvių. Mano supratimu, kiekvienas dirbame sau ir norime, kad būtų kuo geriau. Vieniems pirkėjams labiau patinka viena parduotuvė, kitiems – kita, tačiau stiprios konkurencijos nejaučiame“, – pasakojo londonietė ir tvirtino, kad jei klientai neranda norimų prekių, jų savininkai stengiasi atgabenti iš Lietuvos.
Sėkmės paslaptis – šeimos verslas
Nuo vienos mažmeninės prekybos parduotuvės prasidėjo ir Vidos Malikovos verslas „Vida&Sons“. Šiuo metu šešių parduotuvių tinklą, didmeninės prekybos bazę bei bistro valdanti moteris atlyginimus moka daugiau nei 50 darbuotojų.
Iš kitų lietuviškų parduotuvių tinklų V.Malikovos parduotuvės išsiskiria savo specifika. Tai – šeimos verslas, kas nėra būdinga tautiečių įmonėms Londone. 2002-aisiais pirmąją parduotuvę atidariusi lietuvių šeima nusprendė likti gyventi Londone ir ėmė plėsti verslą. Šiuo metu kompanija – antra pagal dydį lietuviškomis prekėmis prekiaujanti įmonė šalyje.
Emigrantų džiaugsmui neseniai duris atvėrė ir antras lietuviškas bistro Londone – „Vida&Sons bistro LT“. Taip pat tautiečių šeimai priklauso didmeninės prekybos įmonė „Dadu Ice Cream Ltd“, tiekianti „DADU“ bei „KOGUS“ produkciją visoje Jungtinėje Karalystėje.
Kompanija Londone garsėja didžiausiu prekių pasirinkimu iš Rytų Europos, mat parduotuvėse prekiaujama ne tik lietuviškais, bet ir rumuniškais, slovakiškais, lenkiškais bei kitokiais gaminiais. Neretai „Vida&Sons“ vardas puikuojasi ir didžiausių lietuviškų renginių reklamose. Įmonė dovanoja tautiečiams fejerverkų šou, remia įvairias iniciatyvas, dalyvauja renginiuose.
Sprendimas neprekiauti alkoholiu atnešė sėkmę
Pati didžiausia ir geriausiai žinoma lietuviškų prekių bei paslaugų tiekimo įmonė Jungtinėje Karalystėje – „Lituanica“. Kompanija iš kitų išsiskiria didžiuliu prekybos centru rytų Londone, kuriame veikia knygynas, restoranas, juvelyrinių dirbinių parduotuvė, grožio salonas, lietuvių buhalterių įmonė. Panašus prekybos centras atidarytas ir King's Lynn mieste.
Prekybos centruose galima įsigyti bene visko, kas įprastai parduodama Lietuvos parduotuvėse, tačiau dėl unikalios kompanijos politikos neprekiaujama alkoholiniais gėrimais bei cigaretėmis. Lietuviškame knygyne taip pat vyksta susitikimai su rašytojais bei pristatinėjamos knygos.
Nors vieša paslaptis, kad lietuviškų parduotuvių savininkai Didžiojoje Britanijoje turtus susikrauna iš prekybos alkoholiu bei cigaretėmis, „Lituanicos“ vadovams to neprireikė.
Pirkėjai per keletą metų įprato neieškoti šių prekių, o krepšinio varžybas didžiuliame restorano televizoriaus ekrane stebi be alaus bokalo. Taip pat, skirtingai nei į kitas lietuviškas parduotuves, neina čia sekmadieniais, mat paskutinę savaitės dieną daugelis „Lituanica“ parduotuvių nedirba.
Prekybos centruose galima įsigyti bene visko, kas įprastai parduodama Lietuvos parduotuvėse, tačiau dėl unikalios kompanijos politikos neprekiaujama alkoholiniais gėrimais bei cigaretėmis.
Viena iš pirmųjų lietuviškų parduotuvių ir pirmoji šio tinklo parduotuvė Londone buvo atidaryta prieš 12-13 metų, tikslios datos nepamena ir „Lituanica Retail“ direktorė Nigrita Stankevičė.
Moteris atskleidė, kad verslas nuo vienos parduotuvės iki didžiulės imperijos išsiplėtė natūraliai. „Nebuvo specialių strategijų ar receptų, darėme ir padarėme viską. Tuo metu buvo poreikis“, – kalbėjo didžiausio lietuviškų parduotuvių tinklo Jungtinėje Karalystėje direktorė.
Paklausta apie alkoholį ir cigaretes moteris neslėpė, kad kuriant kompaniją norėjosi kažkuo išsiskirti. Dar viena priežastis buvo noras sukurti šeimoms tinkamą erdvę bei išvengti su alkoholio vartojimu susijusių problemų.
„Klientai priprato prie švarių parduotuvių, kultūringų pirkėjų, ne tų, kurie slankioja pagirioti savaitgalį, o lietuvių tarpe tokių – dauguma. Daugelis mūsų klientų inteligentiški, ateina su šeimomis. Mes orientuojamės į maistą, kokybę, o pirkėjai tą supranta“, – pagrindinio skirtumo nuo kitų parduotuvių ypatumus įvardijo N.Stankevičė.
Pašnekovė sutiko, kad toks verslo modelis – gana neįprastas, mat apie jį teiraujasi ir britų verslininkai: „Mūsų dažnai klausia, kaip mums pavyko, kokia mūsų strategija, kaip išlaikome verslą be alkoholio ir rūkalų. Žmonės mus palaiko ir vis sugrįžta, tad nėra jokios strategijos“.
Direktorė džiaugėsi, kad buvo nuspręsta, jog dauguma parduotuvių sekmadieniais nedirbs. Ši idėja pasiteisino, mat darbuotojai visada turi poilsio dieną, tad išlieka lojalūs bei kokybiškiau aptarnauja klientus. N.Stankevičė įsitikinusi, kad ir jie, ir konkurentai turi savo pirkėjų ratą, tad sekmadieniais uždarytos parduotuvės didelio nuostolio neatneša, mat nuolatinis klientas įpranta apsipirkti kitomis dienomis.
Moteris tvirtino, kad verslo sėkmė priklauso nuo ilgalaikio tikslo bei siekio būti geriausiu ir visai nesvarbu, kurioje šalyje bus tas verslas.
„Jei nori tik užsidirbti, atsidarai parduotuvę, į ją prisiveži visko, ir nelegalaus alkoholio, ir cigarečių, galvoji, kaip užsidirbti šiandien, nuslėpti mokesčius ir išspausti kuo daugiau pelno, toli nenuvažiuosi. Negalvojantys apie perspektyvą neišsilaikys ilgai. Parduotuvės, kurios veikia atsižvelgiant į klientą bei kokybę, tikrai išliks ilgiau“, – tvirtino pašnekovė.
„Lituanica Retail“ direktorė džiaugėsi, kad įmonė nenustoja plėstis ir daugiau dėmesio skiria šalutinei veiklai, pavyzdžiui, kirpykloms, juvelyrinėms parduotuvėms.