Apie tai A.Kubilius pranešė antradienį Seime vykstant Laikinojo mokesčio už juridinių asmenų valdomus automobilius įstatymo projekto priėmimo procedūrai.
Verslininkai gali ruoštis
Seimas pritarė naujam mokesčiui už automobilius, kurį nuo 2009-ųjų už turimus automobilius mokės bendrovės ir įmonės. Per mėnesį už vieną automobilį verslininkai turės mokėti 150 litų per mėnesį. Žinoma, jeigu įstatymui pritars prezidentas Valdas Adamkus. Tikinama, kad kai kurioms bendrovėms šio mokesčio mokėti nereikės.
Drauge Seimas pritarė ir protokoliniam sprendimui, pagal kurį bus sudaryta darbo grupė. Ji turės parengti įstatymo projektą, pagal kurį nuo kitų metų vidurio už automobilius mokės visi gyventojai.
Dvigubas apmokestinimas?
15min.lt primena, kad Lietuvoje pirkdami degalus vairuotojai jau sumoka akcizo mokesčio dalį, kuri yra įskaičiuota į degalų kainą. Šį mokestį galima vadinti mokesčiu už tai, kad turi automobilį ir juo naudojiesi. Didžioji akcizo dalis skiriama kelių atnaujinimo programai. Ar tai reiškia, kad Lietuvoje Vyriausybė ketina įvesti dvigubą apmokestinimą?
„Taip drąsiai sakyti negalima, bet kelti tokią prielaidą galima", – 15min.lt sakė buvęs finansų ministras, Seimo narys Algirdas Butkevičius. Pasak jo, nors už automobilius vienokia ar kitokia forma moka daugelis gyventojų, šie mokesčiai įvesti seniai. Dabar, pasak politiko, tokia praktika netaikoma. „Naujai mokestis už automobilius nebediegiamas. Europoje linkstama palikti tik akcizą", – sakė A.Butkevičius. Gal tuomet premjeras galėtų atsakyti, kur nuplaukia pinigai, kuriuos mes sumokame pirkdami benziną? Juk į jo kainą jau įskaičiuotas akcizas.
Pasak A.Kubiliaus, jeigu visi, turintys automobilius, mokėtų mokestį, tai „išspręstų kelias problemas. Pirma – oro taršos apmokestinimas, antra – kelių naudojimas“. Gal tuomet premjeras galėtų atsakyti, kur nuplaukia akcizo mokestis?
Sunku, bet mokėti reikia
Susisiekimo ministras Eligijus Masiulis mano, jog transporto mokestis šiuo metu yra per didelė našta verslui, tačiau vis tiek teks mokėti tuos pačius mokesčius, nepaisant automobilio amžiaus.
„Esame koalicijoje sutarę, kad nedelsiant bus ruošiamas kitas projektas, kuris galėtų įsigalioti nuo liepos mėnesio. Pagal jį mes įvestume Europos Sąjungos valstybėse taikomą visų transporto priemonių apmokestinimą. Tai būtų kur kas mažesnis mokestis“, – mano E.Masiulis.
Koks bus mokesčio tarifas, valdančioji koalicija dar nepasirinko. Pasak„ E.Masiulio, Europos Sąjungoje yra įvairių modelių. Vienas iš jų – vienkartinis automobilių įregistravimo mokestis, kuris diferencijuojamas pagal mašinos amžių. „Kuo naujesnis automobilis, tuo mokestis būtų mažesnis. Tai skatintų žmogų įsigyti naują automobilį“, – teigė E.Masiulis.
Dar vienas apmokestinimo modelis – pagal išmetamųjų dujų kiekį: kuo daugiau teršiama, tuo daugiau mokama. Esą tik turint tokį mokestį bus galima apmokestinti į Lietuvą įvažiuojančius automobilius.
„Tai jau nebe mokestis, bet desperatiškas ieškojimas, iš kur dar gauti lėšų. Ekonominės logikos toks mokestis neturi. Tokiu atveju reikėtų apmokestinti akinių rėmelius, stalą, bet ką", – sakė Lietuvos laisvosios rinkos instituto prezidentė R.Vainienė.
Paskutinė vinis
Ekonomikos komiteto narė Birutė Vėsaitė pripažįsta, kad kitais metais fiziniams asmenims įvedus mokestį už automobilius, mokėsime dvigubai. Šiuo metu perkant kurą mokamas akcizo mokestis, kurio dalis pervedama į fondą už kelių eksploataciją, o kita dalis už taršą. Jei mokėsime už kiekvieną turimą automobilį, tai reikš, jog už tą patį mokėsime antrą, kartą.
„Galima sakyti, kad mokėsime antrą kartą už tą patį“, – teigė B.Vėsaitė. Jos nuomone, verslui tai tebus dar vienas apynasris, kurio šiuo sunkiu momentu apskritai nereikia.
„Mažosios įmonės ir taip jau deda ginklus. Šis mokestis taps paskutine vinimi į karstą“, – vaizdžiai dėstė B.Vėsaitė.
Pasak parlamentarės, sunkiausia bus taksistams, kuriems automobiliai yra įmonės „staklės“ ir pagrindinė darbo priemonė. Mokestis bus dvigubai mažesnis – maždaug 75 litai per mėnesį už automobilį. B.Vėsaitės teigimu, šito mokesčio jiems apskritai neturėtų būti.
Įvesti nesiryžo
Beje, tokio mokesčio galimybę svarstė ir buvusi Gedimino Kirkilo Vyriausybė. Tuomet aiškinta, esą kuo senesnė mašina, tuo daugiau mokėtų jos savininkas. Skaičiuota, kad toks mokestis galėtų būti nuo 150 iki 250 litų per metus. Tačiau kilus visuomenės pasipiktinimui, buvusi Vyriausybė nesiryžo nuspręsti, kad visi gyventojai mokėtų už automobilius.
Statistiniai duomenys rodo, kad iš visų Lietuvoje gyventojams priklausančių automobilių dauguma yra senesni nei 10 metų.