12.44 val. Sunkvežimiai grėsmės nekelia
Lietuvos socialiniame tinkle „Facebook“ gyventojai raminami: „Norime nuraminti dėl rusiškais numeriais ženklintų KAMAZ'ų susirūpinusius piliečius, šie sunkvežimiai nekelia jokios grėsmės, jie vežami į Klaipėdą ir bus plukdomi pardavimui į Afriką“.
Suskubo pranešti skaitytojai
„Šį rytą suskaičiavau septynis tokius sunkvežimius, važiuojančius autostradoje Klaipėdos link. Kas tai? Rusų „humanitarinė pagalbą“ Lietuvoje?“ – 15min.lt redakcijai rašė skaitytojas Julius.
Į redakciją paskambinęs kitas skaitytojas teigė, kad neverta kelti panikos esą tai „tėra Baltarusijos piliečių vairuojami vilkikai, kurie veža konteinerius į terminalą“. Vienas iš skaitytojų jau prieš tris savaites tokius sunkvežimius yra pastebėjęs Grigiškėse.
Dėkojame 15min.lt skaitytojui Juliui už atsiųstą informaciją ir nuotraukas.
Tuo metu portalas Lrt.lt pranešė, kad sekmadienį taip pat magistralėje Kaunas–Klaipėda pastebėta kolona baltų KAMAZ markės sunkvežimių be tentų. Šie, pasak liudininkų, buvo su Rusijos Federacijos registracijos numeriais ir panašūs į tuos, kuriais Rusija gabeno karinę techniką į Ukrainą. Valstybės sienos apsaugos tarnybos (VSAT) atstovas Giedrius Mišutis tikina, kad per Baltarusijos ir Rusijos sieną jokių įtartinų judėjimų nebuvo. Tačiau, pasak vežėjų asociacijos „Linava“ atstovo Mečislavo Atroškevičiaus, jei minėti vilkikai buvo skirti kroviniams pervežti, jie turėjo būti bent jau su tentais.
LRT Radijo klausytojas Arminas Ivanauskas sekmadienį, apie 20 val., magistralėje Kaunas–Klaipėda, ties Kryžkalniu, sako matęs įtarimų sukėlusią koloną baltų KAMAZ markės sunkvežimių su Rusijos Federacijos registracijos numeriais.
Matėme iš pradžių greta važiavusią trijų sunkvežimių koloną, baltus KAMAZ markės furgonus. Jie buvo be tentų, tokie patys, kokie važiavo į Rytų Ukrainą. Jie buvo su rusiškais numeriais.
„Matėme iš pradžių greta važiavusią trijų sunkvežimių koloną, baltus KAMAZ markės furgonus. Jie buvo be tentų, tokie patys, kokie važiavo į Rytų Ukrainą. Jie buvo su rusiškais numeriais.
Važiuodami toliau, matėme dar vieną, važiuojantį atskirai. Toliau pavažiavome, pamatėme dar porą. Iš viso maždaug 6–8. Iš pradžių juos pamatėme ties Kryžkalniu. Po to buvome sustoję aukščiausioje vietoje. Kai vėl pradėjome važiuoti, vėl juos pralenkėme“, – pasakoja A. Ivanauskas.
Jo spėjimu, sunkvežimiai galėjo važiuoti į Rusijos Kaliningrado sritį. „Paskutinius tuos [sunkvežimius] matėme ties Šilale. Gal jie ir nusuko. Nebematėme jų Klaipėdoje“, – nurodo pašnekovas.
Pasak jo, sunkvežimiai atkreipė dėmesį dėl dar gana nesenų įvykių Ukrainoje. „Prisimenant situaciją Ukrainoje, mums kilo pirma mintis – lyg rusų siunčiama „humanitarinė pagalba“, – sako vyras.
Apie sunkvežimius nieko nežino
VSAT atstovas G. Mišutis sako, kad VSAT apie šiuos sunkvežimius nežino nieko.
„Pasitikrinome, ar buvo kažkas panašaus į kolonas, kolona važiuojančius baltus vilkikus (beje, dauguma vilkikų yra balti), ar jie važiavo per sieną su Baltarusija, ar jie išvažiavo kažkur per sieną su Rusija. Bent jau pasieniečiai įtartinų judėjimų nebuvo užfiksavę“, – tvirtina VSAT atstovas.
Pasak jo, jei sunkvežimiai ir pateko per pasienio kontrolės punktus iš Baltarusijos, pateko legaliai, dokumentai buvo patikrinti. „Jei tie sunkvežimiai ar jų vairuotojai būtų sukėlę kokių nors įtarimų, kad tai galėtų būti kažkokia grėsmė, tikrai būtume aiškinęsi, jų neįleidę ir ėmęsi kitų veiksmų“, – dėsto G. Mišutis.
Jo teigimu, taip pat buvo patikrinta, ar negalėjo šie vilkikai važiuoti į Rusiją, tačiau tokios informacijos nerasta. „Faktais pagrįsti, kad tai galėtų kelti grėsmes, tikrai negalėtume“, – sako VSAT atstovas.
G. Mišučio žiniomis, vilkikai su Rusijos Federacijos registracijos numeriais dažniausiai vyksta į Kaliningrado sritį. Su lietuviškais ar kitų šalių numeriais jų ten esą važiuoja labai nedaug.
„Pavyzdžiui, praeitą parą iš Lietuvos išvyko 125 tokie Rusijos vilkikai. Tie judėjimai gali būti įvairūs: ir iš Baltarusijos įvažiavus per Lietuvą į Rusiją, gali būti ir atvirkščiai. Neatmestina, kad tie vilkikai gali patekti ir iš Latvijos per atvirą sieną ir judėti Lenkijos kryptimi. Ir vėl atvirkščiai – per Lietuvą iš Lenkijos į Latviją“, – aiškina G. Mišutis.
Anot jo, vien per Medininkų punktą pasienyje su Baltarusija per praėjusią parą įvažiavo apie 500 vilkikų su kitų šalių numeriais. „Srautai yra dideli, maršrutai gali būti patys įvairiausi, patys įvairiausi kroviniai. Vilkikai būna su kroviniais, be krovinių, tušti“, – vardija VSAT atstovas.
G. Mišutis teigia, kad, jei per sieną vyktų KAMAZ kolona, į ją būtų atkreiptas dėmesys. „Būtų aiškinamasi ir tiriama, kokios čia kolonos, kokie kroviniai, kokie važiavimo tikslai, koks pagrįstumas ir pan.“, – tikina G. Mišutis.
Vežėjų asociacijos „Linava“ atstovo M. Atroškevičiaus teigimu, tarptautinių krovinių pervežimo rinkoje tokių automobilių, kaip KAMAZ, likę vienetai.
„Didesnė dalis, beveik 100 proc. parko, yra užsienio gamybos automobiliai. Kiek man žinoma, kiek teko pastebėti (galbūt reikia gilesnės analizės), bet tikrai rusai, kurie dirba tarptautinio pervežimo srityje, KAMAZ`ų jau nebenaudoja arba naudoja labai mažai“, – teigia M. Atroškevičius.
Pastaruoju metu vežėjų asociacijos „Linava“ atstovas sako nematęs net ir Kaliningrade registruotų tokių transporto priemonių. Pasak M. Atroškevičiaus, jei magistralėje pastebėtų KAMAZ markės vilkikus, važiuojančius be tento, tikrai atkreiptų į juos dėmesį.
„Tikrai net susimąstyčiau, nes, jei važiuoja transporto priemonės, kurios, kaip jūs sakote, yra be tentų, aš, kaip šitos srities specialistas, sakyčiau, kad kroviniams pervežti turėtų būti bent jau tentai [...]. [Jeigu be tentų], tai gali būti skirta pervežti kažkokiam specifiniam kroviniui, kuris nebijo oro sąlygų – lietaus, sniego“, – aiškina specialistas.
Jis spėlioja, kad galbūt šios transporto priemonės galėjo keliauti į Klaipėdos uostą su tikslu išsiųsti krovinį, pavyzdžiui, į Afrikos šalis. „Bet tada kyla klausimas – kodėl ne per Rusijos uostus“, – svarsto M. Atroškevičius.