Atvirą konkursą tepalams pirkti „Lietuvos geležinkeliai“ paskelbė šią vasarą. Laimėtojas turėjo paaiškėti spalio viduryje, tačiau gavę dalyvių skundų „Lietuvos geležinkeliai“, šį konkursą privalėjo pratęsti. Vokai su pasiūlymais bus atplėšiami lapkričio 10 dieną, tačiau kai kurie konkurso dalyviai įsitikinę, kad laimėtojas aiškus jau dabar.
Tokį įsitikinimą sukelia „Lietuvos geležinkelių“ suformuluotos konkurso sąlygos, kuriose nurodoma, kad įmonė ketina pirkti alyvą „Q8“. Šia alyva Lietuvoje prekiauti teisę turi vienintelė įmonė „Soliris“.
Apsidrausdama nuo įtarimų proteguojant vietintelį gamintoją įmonė „Lietuvos geležinkeliai“ įrašo, kad jai tiktų ir kiti tepalai, jei juos tiekiančios įmonės pateiktų raštišką „Q8“ alyvos gamintojų patvirtinimą, kad abi alyvas galima maišyti.
Tačiau konkurso sąlygomis besiskundę konkurso dalyviai tikina: „gamintojas tokio rašto niekada neišduosiąs, nes jam tai nenaudinga. Taip pat tokio rašto nereglamentuoja jokie teisės aktai“.
Todėl kiti konkurso dalyviai įsitikinę, kad nurodymi alyvos pavadinimą „Lietuvos geležinkeliai“ pažeidžia Viešųjų pirkimų įstatymą, numatantį kad konkurso sąlygos negali būti taikomos vieninteliam tiekėjui.
„Papildomas reikalavimas yra perteklinis, neįvykdomas, pažeidžiantis lygiateisiškumo principus bei suteikiantis išskirtinai palankias sąlygas vieninteliam tiekėjui pateikti pasiūlymą“, – rašoma kitų konkurso dalyvių skunde „Lietuvos geležinkeliams“ ir Viešųjų pirkimų tarnybai.
Svarbiausia – taupumas
„Lietuvos geležinkelių“ Pirkimų tarnybos viršininkas Saulius Braziulis 15min.lt pripažino, kad alyvos pavadinimą įrašant į konkurso sąlygas sudaroma pirmenybė būtent šios alyvos tiekėjui. Pasak jo, toks įrašas atsirado, nes konkrečias įrenginiams tinkamas alyvas nurodo ir įrenginio gamintojai.
„Pavyzdžiui, Siemens šilumvežio instrukcijoje nurodyta, kad galima naudoti keturias alyvas, jei tikimasi garantinio įrenginio tvarkymo. Manau, kad alyvų galimtojai turėtų patys kreiptis į įrenginių gamintojus, kad ir juos pripažintų juos tinkamais“, – sakė S.Braziulis.
VPT į su techniniais dalykais susijusius konkursus paprastai žiūri tik formaliai.
Tuo tarpu „Lietuvos geležinkeliai“ patys vertinti alyvos tinkamumo, nors to labai pageidautų tiekėjai, anot pašnekovo, negali, nes tai per daug rizikinga.
„Jei šilumvežis kainuoja baisius pinigus, tai ar gali sau leisti taupydamas litrui 5-10 centų, pirkti tepalus, kurių nežinai nei kilmės, nei kokybės? Negali sau to leisti. Gal mes rezervuotai elgiamės įrašydami konkrečią alyvą, bet žiūrime labai paprastai, kad pirkimas yra per daug rizikingas. Kita vertus esame įstatymu įpareigoti rašyti, kad gali būti ir atitikmuo“, – aiškino S.Braziulis.
Pasak jo, pretenzijos dėl pavadinimo nurodymo yra suprantamos, tačiau taip elgiamasi siekiant išvengti bėdų, jei nupirkus negerą alyvą, vieną dieną ims ir suges milijonus kainuojantys įrengimai.
„Aš puikiai supratu tiekėjus, kurie teisybėmis ir neteisybėmis bando eiti už savo prekę, bet jie neneša atsakomybės už padarinius, jei ta alyva netiks. (...) Aišku, jie turi teisę reikšti pretenzijas, ir mes atsakome jiems argumentuotai. Pretenzijos – tai joks kriminalas. Šiame konkurse daug pirkimo dalių, daug ir interesų. (...) Liūdniausia, kad kai kurie iš jų elgiasi negarbingai. Konkuruodami vieni su kitais, jie skundžia, dokumentus falsifikuoja“, – sakė „Lietuvos geležinkelių“ Pirkimų tarnybos viršininkas.
Dėl tiekėjų pretenzijų „Lietuvos geležinkelių“ konkurso baigtis jau keliskart nukeliama. „Terminas dabar nukeltas ir, kiek žinau, gali būti dar nukeltas, nes kol yra pretenzijų, negalime baigti konkurso“, – sakė S.Braziulis.
VPT į techninius dalykus nesikiša
Viešųjų pirkimų tarnyba (VPT), nors gavo skundų dėl galimų pažeidimų „Lietuvos geležinkeliams“ perkant alyvą, šio pirkimo sąlygų vertinti nesiima.
S.Braziulis tikina, kad tarnyba vengia vertinti bet kokius su techniniais dalykais susijusius konkursus.
„Dažai, darbo apranga yra tie konkursai, kur tenka peštis, nes ten yra daug techninių dalykų. VPT į tokius konkursus, kur eina kalba apie techninius dalykus, paprastai irgi žiūri tik formaliai, nes ar tikrai reikia tokių parametrų gali pasakyti tik tie, kurie tiesiogiai susiję su to daikto naudojimu arba gamyba“, – atvirai dėstė S.Braziulis.
Jis aiškino, kad „Lietuvos geležinkeliai“ stambų konkursą alyvai pirkti skelbia dėl to, kad bendrovėje įkurtas Kuro valdymo centras siekia ateityje unifikuoti visas bendrovėje naudojamas priemones. Naudojant vienodą alyvą tikimasi sumažinti jos saugojimo, keitimo, papildymų kaštus.
Taip pat „Lietuvos geležinkeliai“ artimiausiu metu ketina įsigyti įrenginį, kuriuo bus galima patikrinti naudojamos alyvos fektyvumą.
„Galėsime sutaupyti ilgiau naudodami tepalus, nei nurodo gamintojai, siekdami, kad alyvos būtų perkama dažniau ir daugiau“, – dėstė S.Braziulis.