Senieji kapitonų ženkleliai su sovietine simbolika
Dažnas kapitonas sovietmetį menančią kompoziciją – kūjį su pjautuvu – nuo savo ženkliuko tiesiog nulaužė.
Nuo pat Lietuvos nepriklausomybės atkūrimo Lietuvos kapitonai suka galvas, kuo pažymėti savo švarkų atlapus. Senieji ženkliukai akis bado sovietmetį menančia kompozicija – kūju ir pjautuvu.
Dažnas kapitonas šią ženkliuko dalį nulaužia. O naujų ženkliukų jūrininkų bendruomenė neturi iki šiol. Iš minios kapitonus išskiria bent speciali uniforma ir unikali diržo sagtis.
Jų eskizus Susisiekimo ministerija patvirtino prieš dešimtmetį. Tačiau savo apranga ir atributika kapitonai turi pasirūpinti savo lėšomis. Jei Susisiekimo ministerija palaimins naujojo ženkliuko pavyzdį, jo įsigijimas, matyt, taps taip pat pačių kapitonų rūpestis.
Išlaidos aprangai ir atributikai – pačių kapitonų reikalas
„Sovietmečiu tolimojo plaukiojimo kapitono statusą pasiekusiems jūrininkams ženkliukus įteikdavo įdarbinusios organizacijos ar valdžios atstovai. Dabar jau ne. Visa atributika kapitonai turi pasirūpinti savo lėšomis.
Klausimas, kaip būtų su naujaisiais ženkliukais. Vienas jų kainuotų tikrai apie 100 litų. Turint omenyje, kad kapitono laipsnį liudijantys dokumentai ir taip kainuoja dideles sumas, kartais siekiančias net kelis tūkstančius litų, kyla abejonių, ar atsiras daug norinčiųjų juos įsigyti“, – svarstė Lietuvos saugios laivybos administracijos Parengimo priežiūros ir diplomavimo skyriaus vedėjo pavaduotojas Vytautas Braslauskas.
Šiuo metu specialiai sudarytas komisija svarsto, kaip turėtų atrodyti Lietuvos kapitonus iš kitų šalių jūrininkų išskiriantis ženklelis. Galutinį variantą turėtų patvirtinti susisiekimo ministras.
Atsakomybė už ženklelių dalybą – kapitonų klubui
Kam gali būti suteiktas kapitono statusas, sprendžia Lietuvos saugios laivybos administracija. Tik gavus jos patvirtinimą, būtų galima įsigyti ir skiriamąjį kapitono ženklelį. Tačiau pati įstaiga ženklelio dalyba užsiimi nenori. Tokią prievolę ketinama perleisti Klaipėdoje įsikūrusiam kapitonų klubui.
Diskusijos, kaip turi atrodyti nauji ženklai, kas turi finansuoti jų gamybą ir rūpintis įteikimu, užsitęsė daugiau nei dvidešimtmetį.
„Čia daug diskusijų reikalaujantis klausimas. Dabar svarstom, koks tas ženklelis apskritai turi būti. O paskui žiūrėsim, kas jį gamins.
Svarbu ir sąlygos, kuriomis jis bus platinamas. Kai tiek daug klausimų, nenuostabu, kad naujojo ženklelio kūrimo istorija užsitęsė jau daugiau nei dvidešimtmetį“, – pasakojo Kapitonų klubo viceprezidentas Vytautas Saulėnas.
Ženkliukas – pagarba aukščiausio rango laivo vadovams
Lietuvos jūrininkų sąjungos duomenimis, Lietuva – ne vienintelė jūrinė valstybė, neturinti išskirtinio ženklo kapitonams. Taip yra dažnoje posovietinėje valstybėje.
„Belieka tikėtis, kad ne tik kapitonus, bet ir vyriausiuosius mechanikus išskiriantys ženklai netrukus bus oficialiai įtvirtinti. Visame pasaulyje įprasta vienaip ar kitaip pagerbti aukščiausio rango laivo vadovus. Pavyzdžiui, Švedijoje kapitonai turi specialiai jiems kurtus žiedus“, – pasakojo Jūrininkų sąjungos pirmininkas Petras Bekėža.