2019 03 08

Marijampolės mero kėdės siekiančiam K.Mažeikai gali atsirūgti reklama už valstybės pinigus

Vyriausioji rinkimų komisija (VRK) penktadienį planuoja priimti sprendimą dėl Marijampolėje besireklamavusio parlamentaro, „valstiečių“ kandidato į merus Kęstučio Mažeikos. Plakatą, vaizdavusį K.Mažeiką, „valstietį“ parlamentarą Dainių Gaižauską ir kandidatus į tarybą, VRK siūloma pripažinti politine reklama. Už šią „valstiečių“ reklamą mokėjo mokesčių mokėtojai – ji pirkta iš parlamentinei veiklai skirtų lėšų.
LVŽS Seimo narių biuro reklama Marijampolėje
LVŽS Seimo narių biuro reklama Marijampolėje

Todėl VRK siūloma į Marijampolės merus kandidatavusį K.Mažeiką pripažinti pasinaudojus tarnybine padėtimi bei spręsti klausimą dėl atsakomybės jam taikymo.

K.Mažeika tiesioginiuose merų rinkimuose pateko į antrą turą, kuris įvyks kovo 17 dieną.

Šalia parlamentarų – būrys padėjėjų-kandidatų

Skundą dėl parlamentarų plakato Marijampolėje komisija gavo praėjusiais metais.

Jo autoriai piktinosi, kad kartu su parlamentarais plakate pavaizduoti Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos (LVŽS) kandidatai į Marijampolės savivaldybės tarybą, tačiau tai nepažymėta kaip politinė reklama.

Tyrimą atlikusi VRK darbo grupė, kurią sudarė komisijos Politinių partijų ir politinių kampanijų finansavimo kontrolės skyrius ir VRK narys Andrius Puksas, kreipėsi į abu parlamentarus paaiškinimo ir gavo vienodus atsakymus.

Parlamentarai teigė, kad V.Kudirkos gatvėje stovėjusiame stende su D.Gaižausku pavaizduoti 4 jo padėjėjai Seime bei 4 visuomeniniai konsultantai, 4 K.Mažeikos padėjėjai parlamente bei viena pagalbininkė, dirbanti abiems Seimo nariams. Visi šie žmonės priklauso LVŽS.

Po tyrimo buvo nustatyta, kad iš plakate pavaizduotų 13 Seimo narių biuro darbuotojų, 9 keliami kandidatais Marijampolės savivaldybės tarybos rinkimuose: Karolis Dvylys, Arminas Mockevičius, Povilas Šlapševičius, Vilius Krivickas, Edmunas Razvickas, Paulius Marozas, Ričardas Mockus, Tadas Račius ir Beata Valungevičienė. Tiesa, pastarosios kandidatų ir laimėtojų sąraše, kurį skelbia VRK, nebeliko. Iš rinkimų pasitraukianti B.Valungevičienė feisbuke paskelbė sausį.

Anot VRK, 2 nuotraukoje fiksuotos kandidatės dalyvavo rinkimuose gretimose savivaldybėse: Jolita Merkevičiūtė – Kazlų Rūdos, Renata Venslovienė – Kalvarijos savivaldybių tarybų rinkimuose.

„Taigi, iš reklaminiame stende esančių 13 Seimo narių biuro darbuotojų, 11 iš jų dalyvaus savivaldybių tarybų rinkimuose“, – nustatė VRK.

Daliai Seimo narių talkininkų rinkimai buvo sėkmingi: į tarybas išrinkti J.Merkevičiūtė, R.Venslovienė, K.Dvylys, V.Krivickas, E.Razvickas, P.Marozas, T.Račius.

Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Kęstutis Mažeika
Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Kęstutis Mažeika

Parlamentarai VRK atsakymą pateikė sausio mėnesį. Jie paaiškino, kad dėl kandidatavimo į tarybą partijos Marijampolės skyriuje diskutuota gruodžio viduryje, esą ne visi pavaizduoti parlamentarų talkininkai planavo dalyvauti rinkimuose.

„Šiai dienai yra žinoma, kad kandidatuoti į Marijampolės savivaldybės merus planuoja Seimo narys dr. Kęstutis Mažeika“, – teigiama atsakyme.

Tai, kad kandidatuos į mero postą, K.Mažeika 15min yra sakęs dar pernai kovą.

Plakatas Marijampolėje buvo pastatytas nuo pernai lapkričio 26 dienos iki gruodžio 26 dienos.

Abu parlamentarai VRK nurodė, kad plakatus nusprendė iškabinti dėl to, kad daugėja į parlamentarų biurą besikreipiančių interesantų skaičius.

Jie aiškina reklamavę biurą, ne kandidatus.

Parlamentarai neslėpė, kad už plakatus mokėjo iš parlamentinei veiklai skirtų lėšų.

Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Dainius Gaižauskas
Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Dainius Gaižauskas

VRK nustatė, kad Marijampolėje buvo ir kitas plakatas su K.Mažeika ir 4 kandidatais į Marijampolės tarybą, jis buvo tinkamai pažymėtas.

Stendai laikytini politine reklama

VRK sprendimo projekte primenama, kad politine reklama laikoma bet kokia forma ir priemonėmis politinės kampanijos laikotarpiu ar tarp kampanijų skleidžiama informacija, kuria siekiama paveikti rinkėjų motyvaciją balsuojant arba kurios skleidimu propaguojamas politikas, partija, kampanijos dalyvis, taip pat jų idėjos, tikslai ar programa. Nelaikoma – neatlygintinai skleidžiami įprastinio pobūdžio informaciniai pranešimai apie politikų, partijų, kandidatų veiklą.

Tokio pobūdžio reklaminio stendo pakabinimas politinės kampanijos laikotarpiu propaguoja stende vaizduojamus asmenis.

Įprastinio pobūdžio informacija nebūtų laikoma politine reklama, VRK rekomenduoja nenaudoti rinkimų šūkių, specialiai ir pabrėžtinai neišryškinti kandidato pavardės, grafiškai apipavidalinant vengti didelio formato kandidato atvaizdų, naudoti dalykinį, o ne agitacinį stilių ir pan.

VRK darbo grupė nustatė, kad stende pateikiamas šūkis turi panašumo su rinkimuose naudojamomis frazėmis – „Už Marijampolę ir Lietuvą be korupcijos“.

„Tokio pobūdžio reklaminio stendo pakabinimas politinės kampanijos laikotarpiu propaguoja stende vaizduojamus asmenis. Taigi, šie plakatai laikytini LVŽS Marijampolės kandidatų sąrašo politine reklama“, – nusprendė darbo grupė.

Plakatai nepažymėti kaip politinė reklama, todėl jie laikytini paslėpta politine reklama.

Grupė pabrėžė, valstybės ar savivaldybių pareigūnams draudžiama naudojantis tarnybine padėtimi sudarant sau ar partijai išskirtines rinkimų agitacijos sąlygas.

Tad, anot darbo grupės, Seimo nariai turėjo įvertinti skleidžiamos informacijos sąsajas su vykstančia politine kampanija.

Darbo grupė nusprendė, kad informacija apie biurą ir jame dirbančius žmones yra susijusi su Seimo narių parlamentine veikla, tačiau tai buvo daroma politinės kampanijos metu, kai pats Seimo narys K.Mažeika ir didžioji dalis jo ir D.Gaižausko komandos narių kandidatavo rinkimuose.

Todėl, rašoma išvadų projekte, dėl kurio penktadienį balsuos VRK, K.Mažeika ir D.Gaižauskas, panaudodami Seimo parlamentines lėšas politinei reklamai, pasinaudojo savo Seimo narių statusu ir vykdoma LVŽS biuro veikla Marijampolėje, siekė padidinti LVŽS kandidatų sąrašo žinomumą visuomenėje, tai yra propagavo LVŽS keliamus kandidatus.

VRK, skaičiuodama išlaidas atkreipė dėmesį, kad D.Gaižauskas nėra politinės kampanijos dalyvis, todėl išlaidas už politinę reklamą, už kurią mokėjo abu parlamentarai, padalijo per pusę. Be D.Gaižausko išlaidų apskaičiuota 719 eurų suma.

Ją darbo grupė siūlo pripažinti LVŽS rinkimų kampanijos išlaidomis, iš kurių 510 eurų priskiriant Marijampolės kandidatų sąrašui, o 208 eurus – kandidatui į Marijampolės merus K.Mažeikai.

Darbo grupė taip pat pasiūlė spręsti klausimą dėl atsakomybės taikymo dėl paslėptos politinės reklamos skleidimo, pripažinti, kad K.Mažeika pasinaudojo tarnybine padėtimi rinkimų agitacijai apmokėdamas politinės reklamos skleidimą lėšomis, skirtomis Seimo nario parlamentinei veiklai.

Jei tam bus pritarta, siūloma spręsti atsakomybės taikymo K.Mažeikai dėl naudojimosi tarnybine padėtimi.

D.Gaižauskas: ryte nusiėmėm plakatą, o vakare – susirinkimas

Su K.Mažeika ketvirtadienį 15min susisiekti nepavyko.

D.Gaižauskas neslėpė nepasitenkinimo VRK tyrimu. „Nei vienas nežinojo, kas eis į tarybą. Esmė tokia: visi, kas buvo mūsų biuras, buvo, kabėjo reklama. Mes dar net sąrašo neturėjom, kas galėtų eiti į tarybą“, – tikino jis.

Pasak Seimo nario, plakatas buvo nuimtas, ir tik tada taryba priėmė sprendimą, kas dalyvaus rinkimuose.

„Ryte buvome nuėmę plakatą, o vakare tik susirinkimas buvo“, – teigė jis.

Tiesa, VRK gautuose paaiškinimuose, kurie siųsti sausio mėnesį, buvo kalbama apie gruodžio 12 dieną, tačiau kažkodėl – būsimu laiku.

„2018 m. gruodžio 12 d. planuojamame Marijampolės skyriaus narių visuotiniame susirinkime bus svarstoma, kurie asmenys kandidatuos į savivaldybių tarybą. Turimomis žiniomis, kai kurie mūsų padėjėjai sekretoriai svarsto galimybę kandidatuoti, tačiau tikrai ne visi, matomi informaciniame stende“, – toks atsakymas cituojamas VRK darbo grupės išvadų projekte.

D.Gaižauskas aiškino, kad K.Mažeika dar tuo metu nebuvo patvirtintas į merus.

Kai mes sakėm, kad su krepšiais, su bulvėm vaikšto socialdemokratų pas rinkėjus tarybos nariai, čia nieko nerado: viskas yra gerai, teisėtai.

„Visus dvejus metus mes reklamuojamės dviese ir viskas – laikraščiai, viskas absoliučiai. Ir mes reklamuojamės ant tentų. Kai žinojom, kad vienu žodžiu galimai bus svarstomas skyriaus susirinkimas ir gali būti siūlomi kandidatai, plakatą nusiėmėm iš ryto“, – tikino jis.

Siūlymą plakatą pripažinti politine reklama LVŽS Seimo narys sieja su antruoju Marijampolės mero rinkimų turu, į kurį pateko K.Mažeika.

„Kai mes sakėm, kad su krepšiais, su bulvėm vaikšto socialdemokratų pas rinkėjus tarybos nariai, čia nieko nerado: viskas yra gerai, teisėtai. Kai mes žinom, kad net tušinuko negalima buvo dovanot. Rinkimų dieną autobusiukai važinėja, visiems niekur nieko – galima“, – aiškino D.Gaižauskas. Jam įtarimą kelia tai, kad VRK šio klausimo svarstymas yra tik dabar, kai plakatas stovėjo dar praėjusiais metais.

„Kokia paslėpta reklama, jeigu mes reklamuojamės kaip Seimo nariai?“, – klausė jis.

Paklaustas, kaip dėl šūkio „Už Marijampolę ir Lietuvą be korupcijos“, Seimo narys teigė, kad tai buvo jo rinkiminis šūkis į parlamentą, o rinkimų šūkis į Marijampolės savivaldybę buvo „Žalia šviesa Marijampolei – ateiname dirbti jums“.

„Aš atėjau į Seimą, po dvejų metų tas šūkis tai nieko nereiškia, aš jau laimėjau“, – samprotavo jis.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų