Į Baltijos jūrą dabar jau 70 metų perkopęs patyręs jūrininkas pirmą kartą išplaukė būdamas 20-ies. Šešios dešimtys pirmą studijų kursą baigusių jaunuolių „Meridiane“ praleido penkis mėnesius.
Rugsėjį burlaivis iš tuomečio Leningrado (dabar Sankt Peterburgas) pasuko gimtinės link. „Maisto produktai jau ėjo į pabaigą, drabužiai apdriskę, batai suplyšę. Kojinių nebeturėjome, tad nukirpdavome dryžuotų palaidinių rankoves ir užsimaudavome“, – juokdamasis prisimena A.Kulbokas.
Žingsnis iki katastrofos
Užlipau, žiūriu žemyn – denis sukasi tarsi švytuoklė. Po kojomis matau, kaip denis tai išnyra, tai paskęsta po vandeniu, - pasakojo Algirdas Kulbokas.
Artėjo audra. Dėl jos burlaivis stabtelėjo Suomijos įlankoje, tačiau kapitonas nusprendė plaukti toliau.
„Mus užklupo ne audra, o uraganas. Jis sudraskė bures. Artėjome prie Gotlando salos, o vakarų vėjas mus spaudė vis arčiau kranto. Pusė kadetų susirgo jūros liga, bet kažkam reikėjo surišti žemutines bures. Teko lipti man. Užlipau, žiūriu žemyn – denis sukasi tarsi švytuoklė. Matau, kaip jis tai išnyra, tai paskęsta po vandeniu“, – emocingai pasakojo vyras.
Iki katastrofos tebuvo vienas žingsnis. „Kapitonas nesitraukė nuo tiltelio, vis dėliojo jūrlapyje taškus. Buvo likę nedaug, kad trenktumėmės į akmenis ir visi būtų žuvę“, – prisiminė A.Kulbokas. Patį jį bangos taip stipriai bloškė, kad nulėkė kaip riešutėlis. Spėjo įsikibti į pasitaikiusią kliūtį.
Iškyšulį laivo įgulai vargais negalais pavyko aplenkti, bet iki kranto buvo likę vos keliasdešimt metrų.
Inkarą traukė rankomis
Suradę šiokią tokią užuovėją, jūrininkai nusprendė išmesti inkarą. Pamatavę jūros gylį nutarė, kad bus apie 60 m. Bet inkaras nugrimzdo dar giliau.
„Užlietas variklis neveikė. Visi iškankinti siūbavimo, darbingų jaunuolių buvo gal 20. Pasikeisdami, rankomis metras po metro kelias valandas traukėme tą inkarą. Tuomet išmetėme seklesnėje vietoje. Kapitonas iš nuovargio net nebenuėjo iki kajutės – užsnūdo tiesiog vairinėje“, – žvelgdamas į „Meridianą“ tęsė pasakojimą pašnekovas.
Užgrūdino visam gyvenimui
A.Kulbokas teigia per daugybę metų jūroje išgyvenęs ir daugiau audrų, tačiau dideliuose laivuose jos nepasirodė tokios baisios, kaip tuomet burlaivyje. Jo niekada nekamavo ir jūros liga. Tik vieną kartą, kai buvo prisikirtęs riebaus maisto.
1948 m. „Meridianas“ buvo gražuolis burlaivis |
„Praktika „Meridiane“ mane užgrūdino – išugdė drąsą, ištvermingumą, taip pat ir preciziškumą. Ateidavo kapitono padėjėjas tikrinti, kaip laivą išvalėme – perbraukdavo baltu popieriaus lapu per sieną ir parodydavo, kad dulkių liko. Vėliau pats to paties reikalavau iš jūreivių“, – šypsojosi A.Kulbokas.
Kapitoną džiugina mintis atstatyti burlaivį: „Lenkija, Švedija, Vokietija ir kitos šalys iki šiol išlaikė senus plaukiojančius burlaivius. Juos buvo galima išvysti ir Klaipėdoje regatos „The Tall Ship's races“ metu.“
Apie patirtį „Meridiane“ kapitonas kaskart pasakoja į Klaipėdą atvykusiems svečiams. Prieš dešimtmetį su jūra atsisveikinęs A.Kulbokas dėsto Klaipėdos laivininkų mokykloje. Tėvo pėdomis pasekė ir sūnus – jis tapo jūrininku.
Trys planai
Parengtoje galimybių studijoje analizuojami trys laivo išsaugojimo variantai.
Svarstoma barkentiną visiškai restauruoti, kad jis galėtų plaukioti. Preliminari darbų vertė – 28 mln. Lt. Antras variantas – barkentiną restauruoti iš dalies ir perkelti į sausą doką. Darbų vertė – 14 mln. Lt. Trečias variantas – pastatyti barkentinos dublikatą ir restauruoti dabartinį laivą už 38 mln Lt. Manoma, kad arčiausiai realybės yra antrasis variantas.
Šį rudenį planuojama laivą iškelti iš vandens, nes dar vienos žiemos jis neatlaikytų. Tam tikimasi miestiečių ir bendrovių finansinės paramos. Laivo iškėlimas atsieis 100 tūkst. Lt. Jis mažiausiai penkerius metus stovės sausumoje.
Jurgitos Andriejauskaitės/15min.lt nuotr./Meridianas |
Burlaivio istorija
Iš specialios, iš Sibiro atgabentos pušies „Meridianas“ pastatytas 1948 m. Suomijoje, kartu su dar 16 panašių barkentinų. Po karo jie buvo statomi Rusijai. Laivo ilgis – apie 45 m, grimzlė – 3,45 m. Jis galėjo gabenti apie 300 t krovinį.
Apie 20 metų laivas buvo mokomuoju burlaiviu, tačiau žuvus keliems kursantams, nuspręsta, kad praktikos studentai čia daugiau nebeatliks. 1971 m. burlaivyje įrengtas restoranas. Danės krantinėje įsikūręs laivas tapo neatskiriama Klaipėdos dalimi.