Nepatenkinti dėl nepaliaujamo sunkiasvorių mašinų judėjimo ir atnaujintos kelio dangos gadinimo sukilo Dovilų miestelio, esančio penkiolika kilometrų nuo Klaipėdos, gyventojai. Pasak Dovilų seniūnės Nijolės Ilginienės, bendruomenės nariai ne kartą jai dėl to skundėsi.
„Ši problema egzistuoja jau ne vienus metus. Žmonės mato, kad kelių kontrolės bei policijos pareigūnai dirba ir nuolat budi, bet dabar yra tokios tobulos ryšio priemonės ir galimybės, kad vairuotojai vieni kitiems perduoda informaciją, ar gali važiuoti, ar nebudi kur kelyje policininkai“, – sakė N.Ilginienė. Seniūnė svarstė, kad taip elgiasi tų įmonių vairuotojai, kurie suinteresuoti vežti neleistiną kiekį krovinių.
Anot jos, tuo ypač piktnaudžiauja medienos perdirbimo įmonės. Dėl per didelio krovinių svorio gadinama 2006 metais suremontuoto kelio ruožo danga. „Dabar jau matosi vėžės. Būna, kad važiuoja viena krovininė mašina po kitos ar net jų vilkstinės“, – pasakojo N.Ilginienė.
Kai prieš keletą metų atsirado ši problema, seniūnija kreipėsi į Transporto kontrolės tarnybą, kad ji savo ruožtu dažniau tikrintų sunkiasvores mašinas, bet jie vieni, anot seniūnės, sukontroliuoti mašinų srauto nepajėgūs.
„Manau, problemą galima būtų spręsti priėmus naujus įstatymus dėl krovinių gabenimo ar skirti didesnes baudas pažeidėjams“, – svarstė Dovilų miestelio atstovė. Ji džiaugėsi bent tuo, kad pavyko iš dalies susitvarkyti su kita bėda: dėl didelių baudų sumažėjo perkrautų žvyrą vežančių sunkiasvorių mašinų.
Dovilų seniūnei antrino Klaipėdos rajono savivaldybės meras Vaclovas Dačkauskas. Jis pastebėjo, kad dėl sunkiasvorių mašinų kenčia visos aplinkinės seniūnijos: vairuotojai nesibodi važiuoti net žvyrkeliais. Meras pasakojo, kad dar birželio pradžioje vyko pasitarimas su Valstybinės kelių transporto inspekcijos prie Susisiekimo ministerijos (VKTI) atstovais Vilniuje.
Pasiūlytas ir vienas problemos sprendimo būdas – stiprinti mobiliųjų patrulių pajėgas. „Būtų galima nupirkti motorolerius, kad pareigūnai, laiku pastebėję iš maršruto nuklydusias sunkiasvores mašinas, jas grąžintų į kelią ar čia pat patikrintų“, – svarstė meras. Jo manymu, padėtį būtų įmanoma pataisyti ir įvedus fiksuotus maršrutus vairuotojams, kurie privalėtų jais vadovautis ir nekeisti krypties.
Versija – aplinkkeliais važiuoja vietiniai
Problemą pripažino ir VKTI Klaipėdos regiono departamento direktorius Romas Valevičius, tačiau nesutiko, kad Dirvupių kontrolės postas veikia neefektyviai. Pasak jo, vienas moderniausių Europoje 2008 m. įrengtas stacionarus postas automatiškai patikrina kiekvieną specialiąją eismo juosta važiuojančią sunkiasvorę mašiną: fiksuojamas jos svoris bei valstybiniai numeriai.
R. Valevičius |
Jei svoris viršytas, mašina nukreipiama stacionariai patikrinti, atliekama nuodugni krovinių ataskaitos kontrolė. R.Valevičius įžvelgė kitą problemą: „Užsienio kompanijos nevengia važiuoti per Dirvupių kontrolės postą. Nevengia ir tie, kurie nepažeidžia taisyklių. O aplinkkeliais važiuoja tų įmonių transporto priemonės, kurios įsikūrusios netoli Dovilų.“
Direktoriaus pavaduotojas Mantas Bernickis pasakojo pats atlikęs tyrimą ir klausęs šių stambiųjų įmonių automobilių srautų. Skaičiai nustebino: iš vienos stambios gamyklos kiemo kasdien pajuda apie trisdešimt sunkiasvorių mašinų.
Įmonės „Mars Lietuva“, įsikūrusios Gargžduose, šalia kelio į Dovilus, Korporatyvinės veiklos skyriaus vadovas Ramūnas Severinas teigė, kad iš jų sandėlių kasdien pajuda apie 30 vilkikų, tačiau juos valdo samdoma logistikos kompanija. Dėl šios priežasties „Mars Lietuva“ nekontroliuoja jų maršrutų ir teigia nežinantys, kokiais keliais važiuoja produkciją gabenantys vilkikai. R.Severinas taip pat teigia negirdėjęs Dovilų gyventojų nusiskundimų.
Aplinkkeliais važiuoja tų įmonių transporto priemonės, kurios yra įsikūrusios netoli Dovilų.
Trumpina kelią ir vengia mokesčių
VKTI Klaipėdos regiono departamento direktorius bei jo pavaduotojas įsitikinę, kad įmonės, turinčios konteinerių muitinės sandėliuose Klaipėdos uoste, juos pasiekia trumpindamos kelią ir aplenkdamos automagistralę bei kontrolės postą Dirvupiuose. „Dirba mūsų pareigūnai kartu su policijos pareigūnais ir tikrina iš kelio išklydusias sunkiasvores mašinas. Bet mes turime tik vieną mobilųjį ekipažą visoje Klaipėdos apskrityje“, – kalbėjo M.Bernickis.
Kita versija, kurią kelia VKTI Klaipėdos regiono departamento pareigūnai – esą nemažai įmonių išsuka iš kelio vengdamos kelių mokesčio, kuris, pasak pareigūnų, yra 20 litų per dieną už vieną sunkiasvorį automobilį.
Direktoriaus pavaduotojas pasakojo, kad nuo tada, kai atsirado stacionarus kontrolės postas Dirvupiuose, užfiksuota nemažai pažeidimų – jie sudaro nuo 30 iki 50 proc. visų patikrinimų. Skaičius galėtų dar išaugti, jei patikrinimo nevengtų visi sunkiasvorių mašinų vairuotojai.